storm 800 -94 problem

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Införskaffat en gammal storm som går otroligt orent. Rengjort förgasare, synkat trottlar, bytt bensin, testat kompression, bytt tändstift, kontrollerat membranen och den går fortfarande bara på alla tre cylindrar någon gång ibland. Totalt orkeslös på låga varv och pissblöta stift varje gång. Noterar att den går bättre när jag stänger bensinkranen, men fortfarande inte tillräckligt bra. Avgasknallar förekommer ständigt. Har vi någon storm-kunnig här?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Gör även läkagetest med startgas och motor igång på alla insugsgummin och packbox bakom variator. Läker inget där och kompet är bra så är det fortfarande förgasarfel typ hängda chokar eller flödande förgasare.
Kolla även så inte bränslepumpen läker soppa in till vevhus genom slangen som driver pumpen från vevhus. Om du rycker lös den från vevhuset så ska du kunna suga fast tungan i slangen som fortfarande sitter fast i pumpen. De ska vara tvärstopp i slangen med andra ord.

Sist men inte minst kan de vara elfel typ statorlindning eller cdi box.

En storm behöver inte mycket till bränslefel för att sura ner sig totalt.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Hur är den bestyckad ? Går slangarna från flottörhusen till luftburken eller hänger dom fritt ?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Okej och bestyckning ? Ska kolla mina anteckningar när jag är ner på garaget sen då jag misstänker en grej :)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Grundbestyckning på en -94 med cdi Cu2196 som har 11 graders tändning vid 8000 varv och avluftningen till flottörhus öppen under huven

Förgasare pto380 center390 mag410
Pilotjet (lågfart) 30 luftskruv 1,5 varv ut

variator 10-62 vikter samt 42-36 -34 helix och blåa fjädrar.

Kolla va du har i lågfart till att börja med
Kolla även anslutningarna på tändspolarna så de inte är glapp eller överslag nånstans.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har blåst och testat flottörnålarna, men har samtidigt svårt att tro att alla tre skulle jävlas samtidigt
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Gjorde en nödlösning och fick till en av pumparna. Går hur jävla rent som helst upphissad, men vid belastning orkar den noll på låga varv och knallar fortfarande :-(
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Jo, pluggade ett par slangar och körde med en pump som nödlösning med de två bättre membranen. Helt orkeslös på låga varv under belastning och till synes klockren gång obelastad
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Såklart! Ett fel funnet! Nån mupp har satt i fel trottelnål i cyl 2. Originalnålen ska heta 6gcy3 och har utgått, stört omöjlig att få tag på som det verkar.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Klart de ska va cgy, bara jag som var lite upprörd igår ;-)
Krokomsgrabben i annonsen hade ingenting och bara för att se hur den går tog jag och beställde hem två 6dh2 nålar.