Pro rmk -12 smält kolv

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Kolven demolerad, staken av, slagit sönder cylinderväggen vid ena kanalen. Borde vara bränslerelaterat funderade om det kunde vara en spridare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Omöjligt att säga något utan bild av kolv o cylinder längre ner men de låter som något lossnad och tvärstoppat vevstaken. Både kolvar och cylindrar är ju ökända för att spricka rakt av på dessa årgångar så om den hade org kolvar så är det stor risk det är sprickproblem endast. Jag tänker om kolven spruckit så en bit av den farit ner o upp genom en överströmskanal så kan de åka ut ovanpå kolven och slå tvärstumt mot topplocket = krökt stake = knäckt cylinder.

Om du inte hittar skärskader/värmenypningar i cylinder och på kolvsidor så är det inte bränslefel utan snarare som jag nämnt.


Hur många mil har den gått och vet du om kolvar är bytt till smidda "Fixkit"??
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Måste bara få säga att det där är nog fan det värsta jag sett ! omöjligt att med säkerhet säga vad det där beror på :/
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Om cylinderfotspackningen suttit som på sista bilden så har du felet där. Då lär det ha kommit in massor med glykol i motorn.
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
tycker de ser ut som det är kolv bulten som vandrat ut om man tittar på cylinder underifrån. nånting har ju slagit ur en bit på skirten på sidan. kolvbults clips som släppt kanske
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
tycker de ser ut som det är kolv bulten som vandrat ut om man tittar på cylinder underifrån. nånting har ju slagit ur en bit på skirten på sidan. kolvbults clips som släppt kanske
X 2 De är många som återmonterar knaster helt fel typ med öppning åt sidan som ex. och vissa bryter ihop knasterringen på tok för mycket så den tappar spänst. Nya knaster gäller med ny kolv och minsta möjliga våld för att få dit dem.

Gapet på knastret ska endera vara vänt neråt eller uppåt. Neråt är en aning bättre för värsta accet/G krafter kommer från explosionen i tdc.