Nicasil, köra eller inte köra.

Yz250

Medlem
13 dec 2014
14
1
1
Hej, jag håller på med en skuren motor. Har bytt vevlager, vevstakslager, packboxar, balanserat veven och ny vevstake (pga kolvsmulor i lagren och mellan skinkorna och vevhuset). Kolven hade tappat kjolen på insugssidan. Ringarna såg fina ut och kärvade heller inte.

Nu är det så att min cylinder är sliten under avgasporten. I mina ögon ser det ut som att aluminiumet har kommit igenom nicasilbeläggningen. Jag känner det inte med fingret eller ens när jag skrapar tvärsöver med nageln. Det är lika slätt som resten av cylindern. I vanliga fall så hade jag skickat efter en utbytes direkt men som nybliven småbarnsförälder och en sambo som går hemma utan föräldrapeng så är egna intressekassan liten numera.

Är det någon här som sett/kört med något liknande?
Kan det vara pga vanlig nötning?
Kan cylindern vara oval och att det i sin tur gör att kolven vibrerar mot cylinderväggarna därav raset? (har inget märkbart kolvglapp men har ej mätt upp den)
Slutligen och viktigast, törs jag köra med den? Annars blir det en kort säsong i år...



(bilden är förminskad i paint så den är väldigt grynig men alla kanter till alla portar är fina, även kanten ovanför nötningen ser ut som den ska, faktum är att den har inte en enda repa efter raset.)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ta en vass kniv och dra spetsen mot nicasilen tills du kommer in på det misstänkta området. Om nicasilen är borta skär knivspetsen fast i aluminiumet. Tryck inte tokhårt nu...
 

Yz250

Medlem
13 dec 2014
14
1
1
Ta en vass kniv och dra spetsen mot nicasilen tills du kommer in på det misstänkta området. Om nicasilen är borta skär knivspetsen fast i aluminiumet. Tryck inte tokhårt nu...
Det ska jag testa när jag vaknar imorgon. Har du sett liknande förut? Om det är genom, är det bara glömma att köra med den då? har mätt lite och den har släppt kompressionen då ringarna åker på det nötta området. Fan man vill ju köra men samtidigt stoppar jag ju inte ihop en trasig motor. :(
 

Yz250

Medlem
13 dec 2014
14
1
1
Den kommer att skära direkt om nicasilen är borta...
Kunde inte hålla mig så klev upp och gick till garaget. Bra grej det där med knivspetsen. Kände direkt att nicasilet var borta där det är nött. Om det är som du säger så är det ju kört så får väl börja tigga pengar utanför systembolaget då :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ajfan...

Nåja, om Rumänerna lyckas, så kanske du också kan lyckas utanför bolaget... ;)
Hoppas det löser sig för dig!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ot: I mina fattigare dagar (som att de är slut :p) körde jag min gamla thundercat med en cylinder som saknade tre cm3 nicasil på en sida. Åkte ~150 mil med den innan jag hittade en cylinder till rätt kurs.

Kanske hade dumtur också, händer ju ibland.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De va synd den bortnötta ytan var så bred för en ny kolv kommer vicka till i tdc viket kan slå av kjolen igen. Om du bums vill åka och tar en chansning så köp smidd kolv typ wiseco för de tål vickningar 3ggr så bra som en org kolv eller annan gjuten kolv.

Chansen att den går 150-200 mil till med smidd kolv är 70% gissar jag, men jag skulle inte tordas åka längre än så utan att ta av cylinder o mäta kolv o cylle igen. Sätta i ny gjuten kolv skulle jag absolut inte tordas i denna cylinder för då är risken bara 20% att du kommer 200mil till.
 

Yz250

Medlem
13 dec 2014
14
1
1
Okej, blir nog ny cylinder iallafall. Den får stå i vinter så får jag ta nya tag då riktiga säsongen startar (Är en YZ250 cylinder). Synd när man hade velat ha ett litet försprång på polarna till våren då banorna här redan är öppna om man har isdäck ;)