problem med viper 14 -15 (xtx) mtx

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Tjena

kan vi sammla problem o lösningar på vipern i denna tråd?
Kan ju vara så att det reda finns en tråd för dessa spörsmål?
Då ber jag moderador att hjälpa mig rätt:)
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Mina problem på xtx 14
1.mattan drar snett (detta trots justering med skjutmått)
2.ngn gnissel som kan höras när jag släpper av gas
3.Styret är tok glapp.
4. Handvärmen la av direkt
5.is o snö packas i tunnel detta skulle inte hända då ingen kylare finns där bak
6. V-remmen börjar redan få midja.

Ja det var allt hittills ngn mer som känner igen detta?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
1.mattan drar snett (detta trots justering med skjutmått)
Mäter du på ställskruven och jämför mellan höger och vänster sida eller vad menar du?

Strunta i måttet, det kommer garanterat skilja.
Kolla på måttet mellan stålskoningarna på mattan och slidesen istället.
Justera sedan på ställskruvarna för att få mattan åt höger eller vänster, tills måttet är lika på båda sidor.
Detta är det normala förfarandet när man centrerar mattan.
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Ok !!!
Tack för det..
är ny på skoter, har bara åkt 3år,1år zrt 96, 2 år lynx - 03 nu viper xtx - 14

Jag ska nog åka in med den till handlaren då denne sa att mattan drog snett förut med..sen har de ordnat det sålt maskinen till mig,så drog den snett igen.

Har åkt snart 50 mil på kanppt 1mån :)
Borde hålla längre tycker jag?
Frågar mig själv hur de har centrerat mattan..

Ja det var på ställ skruven det mättes,innte så som du beskriver.
Stort tack..:)
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Min kompis viper mtx hade problem med microbrytaren (Arctic-Cat) för "dödmansgreppet" så att den bara dog direkt du tog på gasen. Men det löser sig med en nödstoppslina.

Sen fick den också för sig att kasta in backväxeln i typ 70 kmh också. Men annars verkar den gå fint som stryk :)
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Har en Viper XTX LE den med 57 PC matta. Grundintrycket är bra, kör med 65 psi i framvagnen, lättat en del på främre dämparfjädern, är mitt i mellan. 130 psi i bakre foxaren, och monterat bort krängningshämmare. Har kört snart 50 mil och det blir bättre och bättre.

Har upplevt gnissel/flappande ljud när jag släppt gasen och är på väg att stanna, men jag tror det är mattan som tar imot is/snö

MEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den orkar inte hålla varven när det blir mycket snö ~ 1meter
Verkar som den överväxlar eller något, varven flyger upp till 8800 för att sedan ligga runt 76-7800, så det saknas i runda slängar 1000-1400 rpm vilket skulle göra av sig.

På hårdspår funkar det rätt så bra, men det är ju ändå en crossover.

Har läst mig till att drevningen för denna "crossover" maskin ligger på 21/41 och teoretiskt blir det runt 185 knyck vilket är på tooooook med den mattan och hp i maskinen.

Har även påpekat detta för ÅF och för Yamaha eu hur Yamaha kan välja den drevningen då AC XF800 HC har 21/49 drevning med en lättare maskin och 25-30 hk mer.

En neddrevning och en annan variatorkalibrering skulle vara på sin plats!!!!
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
För övrigt har jag sett bromspapper, och enligt siffrorna skiljer det 8hk mellan Vipern och Ac7000, 134 resp 128 hk :D
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Har en Viper xtx le -15 som gått ca 13 mil. Problemet med min är att den precis vid avstägning så blinkar oljelampan till, så vid nästa start ögonblick när man vrider nyckeln till ON (ej startläget) och då lyser oljeoampan och skotern går ej att starta(den är alldeles sur, startmotorn försöker dra runt allt men går ej). All nivå på alla oljor är kontrollerade utan anmärkning, den står plant, den är varmkörd och i temp. Det jag går göra för att få den fungera är följande, slå av tändningen och döda strömmen helt med nödstoppsknappen för att sedan starta som vanligt och då går den som vanligt utan oljelampan... Detta kan hända när som helst, när skotern enbart körts 10 min men även efter 1,5h åkning samt att det är ett intermittent fel då uppkommer då och då, inte hela tiden. För övrigt så går den kanon, märks ingenting när man kör som skulle kunna vara relaterat detta problem.

Skotern inmlämnad på verkstad för felsökning under veckan. Någon annan med samma problem?
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
En annan grej som jag märkt, men inget fel är att om jag kör fast så att det ligger snö för avgassystemet surar skotern.

Mer efterforskning angående drevningen så verkar Arctic cats xf 7000 141 HC ha 21/49 drevning, kontra Viper xtx LE 21/41, samma maskin fast olika drevningar.
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Har en Viper xtx le -15 som gått ca 13 mil. Problemet med min är att den precis vid avstägning så blinkar oljelampan till, så vid nästa start ögonblick när man vrider nyckeln till ON (ej startläget) och då lyser oljeoampan och skotern går ej att starta(den är alldeles sur, startmotorn försöker dra runt allt men går ej). All nivå på alla oljor är kontrollerade utan anmärkning, den står plant, den är varmkörd och i temp. Det jag går göra för att få den fungera är följande, slå av tändningen och döda strömmen helt med nödstoppsknappen för att sedan starta som vanligt och då går den som vanligt utan oljelampan... Detta kan hända när som helst, när skotern enbart körts 10 min men även efter 1,5h åkning samt att det är ett intermittent fel då uppkommer då och då, inte hela tiden. För övrigt så går den kanon, märks ingenting när man kör som skulle kunna vara relaterat detta problem.

Skotern inmlämnad på verkstad för felsökning under veckan. Någon annan med samma problem?
Kan svara mig själv att "felet" nu är åtgärdat. Det visade vara en pol till batteriet som ej var åtskruvat ordentligt varpå detta fel uppkom. :)
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Har upplevt gnissel/flappande ljud när jag släppt gasen och är på väg att stanna, men jag tror det är mattan som tar imot is/snö

Jag har även märkt detta är det inte så att mattan går emot tunnel sidorna,mattan liksom glider över antigen mot ena eller andra sidan.
kul om du kunde kolla om vi har samma problem. //med vänlig:)
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Ja nu vet alla att -14 viper var drabbad av barn sjukdom...samt att det var en skit skoter helt enkelt

Där du riskerar att fräsa sönder växellådan vid start för maskinen får för sig att slänga i backen. då flisas kuggen sönder och om du ej av ngn anledning ej upptäcker det direkt så sugs metall spån in i oljekanalerna.

Detta är Ac el som stäler till det,och senast jag pratade med Yamaha så har de ingen lösning på problemet.
Enligt mig borde de åter ta alla viper -14 och ge tillbaka stålarna till kunden.KÖP ALLDRIG EN VIPER -14 om du inte får den jävla blligt.

Vidare så bör Yamaha hålla sig borta från snöskotrar och pyssla med båtmotorer,hjulingar samt symaskiner.

Helt enkelt en tung otymplig skit skoter.

Önskar alla en trevlig säsong i pudret.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja nu vet alla att -14 viper var drabbad av barn sjukdom...samt att det var en skit skoter helt enkelt

Där du riskerar att fräsa sönder växellådan vid start för maskinen får för sig att slänga i backen. då flisas kuggen sönder och om du ej av ngn anledning ej upptäcker det direkt så sugs metall spån in i oljekanalerna.
Här har du missuppfattat nåt...
Växellådsoljan ska ingenstans från växellådan, den kan inte sugas in i nån kanal och hamna nån annanstans.
Behållaren för motoroljan är visserligen ihopbyggd med kedjehuset, men är såklart separerad från växellådan.
Skit från växellådan kan alltså aldrig hamna i motorn.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Trodde att problemet med att maskinen kastar in backen var ngt som fanns på A/C 2012 men som var löst till 2013. Men Vipern hade (har?) alltså samma problem? Hur pass vanligt är detta och är det på ngt vis löst?
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
jo min rasade efter ca 75 mil och där gick in metall spån igenom oljekanalerna och kjedjan gick av.

Yamaha sa att det kan hända igen,det var för dyrt att byta all A-c el till yamaha el.

så ja mekaniker kallar ja mig ej för men såg metall skiten med egna ögon.

God kväll :)
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Ja det är möjligt att saker missuppfattas ,det kom metallspån ur motorolja,kjedjan var av ngt drev skrot. Hur nu metall fliset kom in i motorn kan jag själv inte ge en exakt förklaring på jag upprepar vad yamaha mek sa till mig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok.
Växellåda och oljebehållare är som sagt ihopbyggda med nån typ av skiljevägg mellan de två behållarna.
Om kedjan i växellådan går av kanske det finns en möjlighet att kedjan slår hål i denna mellanvägg.
I ett sånt fall kan nog skrot från v-lådan hamna i motorn, det verkar ju hänt för dig.

Men om det bara rensar "taggarna" på backdrevet så kommer skiten stanna kvar i växellådan.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jag fick ett problemet förklarat så här. Om man vid start av skotern släpper tillbaka nyckeln för tidigt (då man tror att skotern är på gång att starta) kan den slå bakåt och trasa sönder drevet mellan startmotor och drevet på svänghjulet. Å då har man metall i motorn. Man bör därför alltid hålla nyckel i startläge till maskinen startat å går.