problem med viper 14 -15 (xtx) mtx

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det är så pass ändå, det låter inget vidare. Har funderat lite på XTX:en för söndagsåkning och dra lite pulka. Men då kanske det är lika att kolla efter en Nytro. Även om den är till åren, men de är ju billiga om inte annat.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle inte dra mig för att köpa en Viper.
Dom har ändrat på detaljer i växellådan så det ska fungera som tänkt.

Chassimässigt så är Vipern ett stort steg framåt jämfört med Nytron.

Fenomenet med startmotorn har jag tidigare inte hört talas om.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
På de första A/C med likadant chassie har jag hört om det, men inte på Vipern eller senare A/C. Nåväl... man får luska vidare och fälla avgörandet längre fram.

Tillägg: Det är växellådan jag syftar till. Startmotorn och problematiken kring den var något nytt.
 
Last edited:

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Problemet med växelföraren åtgärdades på servicemeddelande (årsm. 14), och har då inte hört någon 15/16 som haft det bekymret. Startmotorproblem vet jag faktiskt några som haft där startmotordrevet blivit förstört, men att det skulle dras in skit i oljekanaler i motorn har då inte hänt för dessa gossar... har bara fått grejorna till starten utbytt på garantin, sen har det bara varit att gasa. Årsmodell 16 har ett annat drev som ska hålla. Men angående att det skulle fara skit i oljan.... ligger verkligen startmotorn,drev/generator osv. inne i motoroljan (jag är inte någon expert, men är det verkligen konstruerat så)??
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Även om startmotordrev mm ligger i motoroljan så borde ju ev skräp inte komma längre än till oljepumpens sugsil eller, om de tar sig förbi den, till oljefiltret. Liknande konstruktioner har ju funnits på motorcyklar i många år utan att ställa till några större problem.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jaja, hur än det är konstruerat måste det iallafall vara oerhört sällsynt med bekymmer av det där slaget.

Sen kan jag tycka att om man undviker att köpa Viper pga rädsla för problem ska man nog inte köpa nån skoter överhuvudtaget. Av moderna skotrar måste väl ändå Viper vara den som har minst risk för haverier både på kort och lång sikt. Att en 800:a 2-takt när den väl fungerar utan att tveka, poffa, smälla, skjuta remmar eller gå allmänt dåligt är roligare i snårskogen är det väl inget snack om, men risken för haverier är dock oerhört mycket större än på en Viper.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Problemet med startmotorn på 15s viper är precis som sades tidigare, drevet kopplar inte ifrån nog snabbt om du släpper nyckeln direkt motorn tänder.
Dock som jag förstod det hos min handlare så går det att minska risken genom att hålla in nyckeln längre när den tänt.

Jag hade dock inte den turen utan min började låta illa, som tur hände det på gården hos Yamaha-center när den var inne på garantiåtgärd(microbrytare i gasen som gormade) så de bytte det direkt(otrolig service på Heds i Luleå). Min hade då gått ca 40 mil, och som jag förstod det så är det oftast i början som det händer om det händer. Så om en maskin har några 100 mil på sig så borde ju risken vara mindre?
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
På tal om glappt styre.. en Yamaha älskande vän ska byta bort sin Viper nu efter två säsonger eftersom han har haft problem med att backväxeln hoppa in i fart, brytaren till gashandtaget jävlades och efter att ha haft styrglapp från dag ett går styret nu att vida 180 grader utan att det händer något på skidorna och Yamaha vägrar att ta på sig det som ett garantiärende. Dom hävdar att skotern har blivit krockad med vilket är uppenbart att den inte gjort eftersom den inte har några andra defekter. Dessutom läcker den kylarvätska

En annan fick inte igång den när det var för kallt (det uppdaterades visserligen)
En annan fick startdrevet som ni pratade om att gå sönder inne i motorn... Tänk bara hur många resor till och från handlaren det är och hur många fina dagar man missar på skotern.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Om du bara visste hur förbannat många gånger jag transporterat mitt föregående märke (inte Yamaha) till handlaren för felsökning/åtgärdande av bekymmer så skulle du lida ifall man skulle räkna förlorade kördagar.... kört ca 400 mil på två olika vipers nu (en 14 å en 16) och har då inte behövt rackla nånting ännu.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo, vi får anta att det är Polaris...

Men en uppföljning på den, var det en 600cc eller 800cc?

Vill inte byta spår på tråden då jag tycker den är informativ läsning eftersom jag själv gått i tankar kring Vipern (även om värmepannan i huset tycks ha lämnat in en avskedsansökan så planerna på skoter läggs på is ett tag). Men för tydlighetens skull undrar jag.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Har min 3:e Viper och totalt ca 500 mil, inte ett enda problem.
Startmotorproblemet är väl lite känt, men har definitivt inte drabbat alla.
Så att köpa en Viper kan jag absolut inte tycka är en dålig idé, om du nu inte ska vara absolut värst och lättast i brant tät skogsterräng. Även om det går det också, trots att vissa hävdar motsatsen, åker mest skogsåkning själv med kompisarna.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jo, vi får anta att det är Polaris...

Men en uppföljning på den, var det en 600cc eller 800cc?

Vill inte byta spår på tråden då jag tycker den är informativ läsning eftersom jag själv gått i tankar kring Vipern (även om värmepannan i huset tycks ha lämnat in en avskedsansökan så planerna på skoter läggs på is ett tag). Men för tydlighetens skull undrar jag.
Polaris 800 var det... Men jag är inte bitter på något sätt, nog skulle jag kunna köpa Polaris igen om det dyker upp nån modell som tilltalar.
Det som gjort att jag fastnat för Yamaha är ju handlarrelaterat till stor del. Hed's i Luleå har ju verkligen rätt inställning hur kunder ska hanteras! Och det är ju ingen liten garage-firma heller, så om det blir bekymmer har de ju förstås kapacitet att fixa saker omgående(det är ju skotrar vi pratar om, någon felfri sådan finns inte).
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ok... Nej, vara bitter är ingen ide..

Det ska erkännas att Hed's har ett fantastiskt kundbemötande, iaf det lilla jag har haft med dem att göra.
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Jag fick ett problemet förklarat så här. Om man vid start av skotern släpper tillbaka nyckeln för tidigt (då man tror att skotern är på gång att starta) kan den slå bakåt och trasa sönder drevet mellan startmotor och drevet på svänghjulet. Å då har man metall i motorn. Man bör därför alltid hålla nyckel i startläge till maskinen startat å går.
Bra ska föra det vidare tlll de som fortfarand åker viper
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Jaja, hur än det är konstruerat måste det iallafall vara oerhört sällsynt med bekymmer av det där slaget.

Sen kan jag tycka att om man undviker att köpa Viper pga rädsla för problem ska man nog inte köpa nån skoter överhuvudtaget. Av moderna skotrar måste väl ändå Viper vara den som har minst risk för haverier både på kort och lång sikt. Att en 800:a 2-takt när den väl fungerar utan att tveka, poffa, smälla, skjuta remmar eller gå allmänt dåligt är roligare i snårskogen är det väl inget snack om, men risken för haverier är dock oerhört mycket större än på en Viper.
Det var blandannat dessa tankar som fick mig att prova vipern,samt att jag åker mycket själv och vill således ha en väldans pålitlig maskin,som oxå håller över tid.