soppatorsk--> vill inte starta

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
Var ute och körde igr tills jag fick soppatorsk sen efter att tankat den och dragit som ett tok vill den inte dra ner soppa i motorn....
Har blåst i tanken så det kommit soppa till gasarna men tydligen vill den ej starta för det.

Kan man på något vis dra igång skotern typ efter nått fordon eller liknand så man får maskinen att suga bensin ner till gasarna? Enklast vore ju primer:n men den har ju naturligtvis kapitulerat.

Annars hur startar man en kall maskin bäst kring 0 grader ska man helst inte choka för mycket elr?

Det är en enduro 494 -96
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
rotax rv motorer är väldigt känsliga vid start. vid kallstart så gäller 3 pump på primern och full gas. sen får man vara snabb på primern innan den dör. vid ljummen/halv varm så får man försöka lära sig hur den beter sig, väldigt lätt att sura ner då men jag drog alltid 1 eller 2 drag, och tände den till lite snabbt men dog så gav jag knappt en hel primer och full gas, då brukade den starta.

choken använde jag aldrig, tycker det var svårare med den. ett tips för att få igång primern är att ta lös den och suga in tex 2t olja i den, då brukar tätningarna i primern täta igen, ibland räcker det att blåsa i tanken samtidigt som man pumpar på primern
 

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
Har prövat, den bara brummar igång 1-2 sekunder. Behövs lite till för att får ner bränsle till flåtörerna :)
 

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
jag har misstankar att nån o-ring kan ha torkat ut i primern så den suger väldans uslit men skall pröva... Tack för svaren