Polaris xc800-04 primär variator fel elle?

Fiskaren

Medlem
21 okt 2012
36
0
1
Borlänge
Hej alla, jag fick nyss ett problem när jag åkte så helt plötligt slutade primär variation sluta att dra, jag plockade bort remmen men när man snurrar den runt för hand inget motstånd bara ett gnissel då och då? Vad kan nu felet vara!!:Cry:
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Alltså variatorn går att snurra på veven utan motstånd? Om det är så ,så låter det som den lossnat eller så har vevaxeltappen gått av , gissar på det senare

Känn om du kan rucka variatorn upp och ned om den känns lös
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Prova ta losscentrumbulten. Lossnar variatorn så har du haft tur annars är nog tappen av som skrivet ovan. Då blir de lite mer jobb att fixa det.
 

Fiskaren

Medlem
21 okt 2012
36
0
1
Borlänge
Har nu kollat, jag har nu inget verktyg att tabort hela variatorn men jag provade att lossa bulten den satt som den ska, men sedan skruva fast den tillbaka, så den satt inte lös, men jag undrar är man bara skruvar lös den och tappen är av är av borde ju variatorn gå att tabort? Och andra sidan med lite tur är skroten nyinköpt på företag med garanti så dom får väl meka lite.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Du måste ha avdragare för att få av variatorn , tappen är konisk som gör att variatorn fastnar på tappen .
När tappen går av så hålls den oftast kvar av lagren som är fastpressad på tappen .
Vilken tur du har om du har garanti på skotern :) bara att lämna in och få den fixad :) det sparar du en bra slant på


Har nu kollat, jag har nu inget verktyg att tabort hela variatorn men jag provade att lossa bulten den satt som den ska, men sedan skruva fast den tillbaka, så den satt inte lös, men jag undrar är man bara skruvar lös den och tappen är av är av borde ju variatorn gå att tabort? Och andra sidan med lite tur är skroten nyinköpt på företag med garanti så dom får väl meka lite.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Jamen dåså dra dit bulten å säg inget om att du skruvat nåt själv i den så kan dom inte skylla på dig :)

Att ta lös bulten var bara för att du skulle se om de var variatorn som var lös men tappen har nog gått av innanför yttre lagret, ruckar man å grejer lite i variatorn så kan man få ut den med en bit av tappen kvar i variatorn ibland:)

Hoppas dom repar den relativt snabbt så du hinner åka lite mer den här säsongen