problem med edge 600, råd om va de kan va uppskattas

WilleSme

Medlem
29 jul 2012
18
0
1
Junosuando
Tjena, har en edge 600 - 02 som jag har renoverat, ny renoverad vev, nya kolvar och packningar.

Körde den från garaget-hem, sen när jag skulle iväg så börja den gå på 1 cylle efter ca 500 m.
Upptäckte att den inte fick soppa till den cyllen så rengjorde förgasarna och lät den stå i en vecka pga av skola på annan ort.

startade den igår och då gick den men den varva inte ut fullt(den gjorde inte de första gången jag starta den efter renovering heller) så for hem och lät den stå och skämmas.

Idag var den väldigt seg startad så tog upp förgasarna igen och rengjorde, stoppa tillbaks dom å fick igång den men den går skit, går att varva i 5 sek sen börjar den avgassmälla och verkar få för mycket soppa. Ställde nålarna i förgasarna på halva läget men blev inge bättre. Tacksam för svar MVH william
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Antar du provat byta stift redan, brukar kunna gå nåt stift ibland efter uppstart av en nyrenoverad motor när man haft allt ordentligt inoljat. Och du kollade väl ringgapet innan du monterade ihop den ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om de inte är stiften så ta ett kompprov för den kan ha smält sönder en kolv om du har otur. Hade den skurit förut därav helrep nu?
 

WilleSme

Medlem
29 jul 2012
18
0
1
Junosuando
Den hade ei skurit innan rep men den var skänkt i en sjö och dom hade inte dragit ur den så när jag köpte den så öppna jag allt och kolla. Veven hade gjort sitt och kolvarna hade lite repor. Cyllaena är de enda jag har kvar från gamla motorn och dom ser och känna bra ut
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Menade om du provmonterade kolvringarna i cylindrarna och mätte / justerade ringgapet innan du monterade dem på kolvarna ? Sett några ras som blivit efter kolvbyten och renoveringar där gapet varit för litet och ringarna blivit förstörda ganska omgående.