Bränsleläckage E-tec -09

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Fler än jag som haft bränsleläckage problem på sin BRP maskin från -08 o uppåt?

pump1.jpg

Ja har en Lynx re 600 e-tec - 09 o bytte förra säsongen ut bränslefiltret i tanken samt den gröna tätringen på bild.

pump2.jpg

Men plastmuttern man skruvar åt pumpen med hoppar över en gäng o hoppar tillbaka. Dvs de går inte att dra åt pumpen ordentligt för att de ska hålla tätt! Köpte en ny plastmutter i hopp om att de skulle funka. De gjorde de ej!

Gjorde en egen tätring o de har funkat men nu läcker de igen.. lär fixa detta på nå bättre vis nu!

köpa en beg tank känns inte som ngn idé då den säkert är lika kass den..
o en ny lär inte vara helt gratis!

Ngn som har nå tips?

Har haft funderingar på o tillverka en ny hållare åt pumpen kanske!
 

Attachments

jobe83

Medlem
8 dec 2008
32
0
6
Piteå
Har precis haft loss min pump med men på min sitter det ett klammer som nog gör att tanken håller formen så det går att dra åt tillräckligt.
 

jobe83

Medlem
8 dec 2008
32
0
6
Piteå
Fick inte fram länken men tittar man på boondocker 800 2011 så är nr12 tätningen och 11 "muttern" och nr30 ett klammer.
 

jobe83

Medlem
8 dec 2008
32
0
6
Piteå
Såg att dom inte har något klammer på sprängskissen till Lynx re600 etec 2009 men prova köp ett klammer som går runt tanken för det är ju exakt samma tank som min 2011.
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Såg att dom inte har något klammer på sprängskissen till Lynx re600 etec 2009 men prova köp ett klammer som går runt tanken för det är ju exakt samma tank som min 2011.
Fick de tätt verkar de som, tack för tipset om klammern!

Bytte ut original tätningen mot en annan mer slimmad modell som gick inuti tanken med lite milt våld.
Lite smörj medel på den så gled den i vilket medförde att plastmuttern gängade ner sig ytterliggare ca 5mm. Och drog åt ordentligt.
Sen dit med klammern runt om "halsen" och var ute o åkte ca 5mil igår och inget bränsleläkage :D
Så håller tummarna hehe!