Högt kedjeljud ST 600 -01

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Har bytt insugsgummin å div slangar på polarns nyinförskaffade skoter å kunde inte låta bli å göra en välbehövlig kedjehuservice med. Skruvar sträckarn i bott med enbart en förlängare vet inte hur många varv jag skruvade men med tanke på hur bökig bulten är å komma åt så är den nog inte rörd dom senaste 7-8 åren. Skruvar tillbaka bulten ett varv. Är det normalt å höra kedjan med lätt belastning? Har kört med hörselkåpor så såna här ljud blir ju lite tydligare då. Den låter såklart mycket mer när man bromsar. Den har gått 850mil så det kanske är dags för ny kedja å drev. Har provat slappat sträckarn ett halvt varv men det gör minimal skillnad.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Du justerar kedjesträckaren fel!

Skruva för hand åt sträckaren så mycket det går.
Skruva sedan tillbaks endast så mycket att du kan få i låssprinten. Klart!

Men det är klart, vid 850 mil kan det vara dags med ny kedja. Jag totalrenoverade min Ski-Doo GT 600 vid 950 mil och kedjan var bra slut.
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Jo jag skruvar tillbaks den för mycket men gjorde enligt praxis först men då lät den ännu mer. Tror att kedjan är rätt utöjd så även om den inte är för spänd så går den tvärare vid spännhjulet å låter därför mer.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja så kan det vara. Dessutom slår den nig mot kedjestyrningen i bakkant av kedjehuset. Den är enbart en vinklad plåtbit utan plast/gummiskoning och kan föra ett jäkla liv.
Kan väl trösta med att mina drev var helt ok så de fabriksmonterade fick sitta kvar.