Frågor kirng byte av framvagn Boondocker 3700 -14

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Hej!

Har sökt på flera forum, snackat med olika ÅF som sägerolika så tänkte kolla här.. :)

Har en 3700 i original, tänkte byta till en smalare framvagn(36" eller ~90-92cm) men har hört att det inte bara är att skruva på. Bliren del problem med dämparna och har ingen lust att borra nya hål osv, finns detnågon framvagn som passar med originaldämpare?

Har sett bl.a:
* Smalningskit till framfjädringen 860200898
* Smalt framfjädringskit860200799
* Framfjädring 36" 860201153


Står inte så mycket om dom så vet inte vilken jag ska ha..Vad är R.A.S.2? Bättre eller ska man försöka hitta den tidigare S36-vagnen?

Är det värt att lägga ner möda och tid på att få till enlösning med originaldämpare? Tycker dom fungerar bra, men man kanske får bättredämpare med? Problemet är att jag inte vet något om dämparna som medföljer,förutom i sista alternativet där dom skriver KYB HPG. Mest info om den hittadejaghär..


Tacksam för input! :)
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Det funkar med originaldämparna till 36" R.A.S.2 framvagnen, dämparna är visserligen 10 mm längre än dom som följer med i kittet men det styper inte i någon kulled eller något sådant.
Är väl inte optimalt med för långa dämpare men jag har kört så i vinter och det har funkat bra. Går ju att be dom korta dämparna 10 mm nästa gång dom renoveras om man vill.

 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Ja jag såg att dom var 10mm längre än Summit-dämparna. Men kanon att de fungerat för dig med originaldämparna! Kör nog på samma då, eller om jag kortar dom en cm.. Stor skillnad med den smalare framvagnen? Värt att lägga 7tkr tycker du?

Verkar vara billigare att köpa en komplett vagn jämfört med alla delar löst utan dämpare. Dessutom är det väl alltid bra att ha ett par extra dämpare liggandes vid behov! Sämre, men bättre än inga eller havererade! :)

Fö, snygg Boondocker! :)
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Det blev helt klart lättare att skråköra med smalare framvagn, man behöver inte hänga och bryta lika mycket. Men det blev också svårare att hålla riktningen om man kör mer rakt upp, lätt att det vinglar iväg åt något håll om man inte är snabb att balansera maskinen med fötterna.
Man tappar ju en del ledegenskaper också då den blir lite vingligare men jag tycker ändå att det är värt det, 10 % borde du kunna pruta om din handlare är på gott humör :)

Är ju alltid bra att ha extra framvagnsdelar liggande också när man har blivit anfallen av en attackbjörk eller ninjasten.