skidgummi assault/pro rmk

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Tjena!

Jag har problem med min assault rmk att skidan bryts upp för mycket vid skråkörning även vid andra situationer. Har försökt fått fram information och har fått klart för mig att det är vidrigt dåliga skidgummin orginal och skidgummin från ca pro är bättre.

Ska jag köpa en monteringssats från ca pro och modifiera på nåt sätt? Och då hur?

Tack på förhand!
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
har det inte snackats en hel del om detta även på detta forum?

iaf så kör jag nu med gummin från blade skidorna funkar tillfredställande
kostar under hundringen styck och borde finnas hemma hos den lokala brp handlaren
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Har då aldrig hört talas som att det skulle vara dåliga gummin original, CAs däremot är visst helt kass. Har flera i gänget som byter bra många gummin per säsong med sina CApro skidor och jag har aldrig bytt ett enda på mina POO.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Jag böt skidor på min sw assault när den gått 40 mil, då var gummina redan dåliga. Kör skidoogummin nu.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
40 mil nu med bladeskidans gummi...
Inga tendenser till att gå sönder och skidorna håller sig som dem ska!
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ja nog är gummina värdelösa...

Angående C&A gummin är dom hårdare och verkar vara i bra kvalitet. Åkte assault förut och nu M800 med gripper och C&A gummin.(skidan måste modifieras lite för att dom skall passa)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Har då aldrig hört talas som att det skulle vara dåliga gummin original, CAs däremot är visst helt kass. Har flera i gänget som byter bra många gummin per säsong med sina CApro skidor och jag har aldrig bytt ett enda på mina POO.
Aldrig hört talas om?? Har du kollat hur dina egna ser ut? Bytte mina inför den här säsongen och nu är dom nya (original) slut efter 20 mil i skogen. Dålig konstruktion då det sitter en vass kant på skidinfästningen som "skär" av gummit.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Aldrig hört talas om?? Har du kollat hur dina egna ser ut? Bytte mina inför den här säsongen och nu är dom nya (original) slut efter 20 mil i skogen. Dålig konstruktion då det sitter en vass kant på skidinfästningen som "skär" av gummit.
har själv inte känt av detta problem fram tills idag, i riktigt blöt snö så ställer sig skidan rakt upp när man försöker skråa. riktigt irriterande så ska ta isär det nån dag och se vad man kan göra för bonnlösning själv
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Aldrig hört talas om?? Har du kollat hur dina egna ser ut? Bytte mina inför den här säsongen och nu är dom nya (original) slut efter 20 mil i skogen. Dålig konstruktion då det sitter en vass kant på skidinfästningen som "skär" av gummit.
Jadu, vad tror du själv. Jag river visserligen inte av skidorna efter varenda dag men är ganska övertygad om att jag upptäckt om nått var knas. I helgen var det ganska tungt före med styv snö men maskinen gick lika fint som vanligt även vid brant skrå. 180mil på originalgummina nu..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det gör en stor skillnad i hållbarheten om man har på lite fett mellan spindeln och gummit samt ha spindeln i mittenläget.