Summit 670 Eller Mountain Max 700?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjenare

jag skulle behöva lite hjälp att välja skoter just nu står det mellan 2 skotrar en summit 670 -99 och en Mountain max 700 -00

skotrarna går att få lös för samma pengar vilken tycker ni jag ska välja och varför?

skotern ska självklart användas till det den är byggd för klättra berg

vi kommer även ganska ofta att sitta 2 på skotern
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
summit vs mm

Summit 670 är bättre i snö samt piggare än mm 700, men yamahan har bättre fjädring samt bättre på led.
Svårt val, beror väl på hur man kör, mycket led? lössnö? m.m
 
E

Ej medlem/Inloggad

Du ska välja Summiten

därför att det chassit på 670:n 99 är riktigt trevligt.. Jag har haft en sådan summit 670 fast -98 å den var kanon! Har även kört mountainmaxen, vilken jag tycker är klumpigare å tyngre.. Summiten går precis dit man vill å klättrar som en gud.. För mig är valet lätt.. Köp summiten..
Peter
 

mxz 670 HO

Välkänd medlem
31 dec 1999
150
0
6
sundsvall
Jag tror att de står för hårdare dämpare och lite små saker men tänk på att de är den första ho motorn i summiten!!dom går bra men håller inte så länge....jag skulle ha valt MM mindre soppa och håller jäkligt bra!
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Jag skulle helt klart satsa på Summiten, tror att det är mycket bättre skoter. Personligen tycker jag bättre om Twinar istället för de oftast bängliga Tripplarna.

Har hört att MM:en är lite trött och inte alls lika pigg som 670 motorn!
Hoppas i alla fall att du hittar maskinen du letar efter!
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Har inte haft eller kört någon Summit med det chassiet...
Men däremot vet jag att Yamahan har problem när det gäller djupsnö
dom verkar ha allt för smala skidor och vara alldelens för framtunga...

Men som sagt en grym motor kanske inte mest att köra med men, dom tar inge soppa och håller hur länge som helst..

Har en polare som har kört över 1200mil (hårda mil) med sin utan att röra en skruv i motorn...
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Engman skrev:
Har inte haft eller kört någon Summit med det chassiet...
Men däremot vet jag att Yamahan har problem när det gäller djupsnö
dom verkar ha allt för smala skidor och vara alldelens för framtunga...

Men som sagt en grym motor kanske inte mest att köra med men, dom tar inge soppa och håller hur länge som helst..

Har en polare som har kört över 1200mil (hårda mil) med sin utan att röra en skruv i motorn...
Jo det är ju erkänt att Yammorna är väldigt driftsäkra... I detta fall kanske för att dom har "snålat" med effekten, vad jag vet så utvecklar MM:en ca 105-110 HK om jag inte är helt ute och cyklar, vilket jag tycker är ganska lite för en modern 700:a och en trippel dessutom...

Men då är det ju ljud i tripplarna som man skulle kunna döda för, men det är en annan femma! :D
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Errrnst skrev:
Jo det är ju erkänt att Yammorna är väldigt driftsäkra... I detta fall kanske för att dom har "snålat" med effekten, vad jag vet så utvecklar MM:en ca 105-110 HK om jag inte är helt ute och cyklar, vilket jag tycker är ganska lite för en modern 700:a och en trippel dessutom...

Men då är det ju ljud i tripplarna som man skulle kunna döda för, men det är en annan femma! :D
Bryt dit en MBRP slutburk och jag kan garantera ståfräs! :D
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jag skulle ha gått på skicket och vad som är åtgärdat på maskinerna innan jag bestämde mig. Dessutom vad begär de för resp. skoter?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Silly Bear skrev:
Tjenare

jag skulle behöva lite hjälp att välja skoter just nu står det mellan 2 skotrar en summit 670 -99 och en Mountain max 700 -00

skotrarna går att få lös för samma pengar vilken tycker ni jag ska välja och varför?

skotern ska självklart användas till det den är byggd för klättra berg

vi kommer även ganska ofta att sitta 2 på skotern
Jag hade för några år sedan i stort samma fundering som du. Valde mellan summit, MountainMax, Polaris RMK och Arctics variant. Förutsatte även då att skicket var detsamma på maskinerna. Efter att ha grävt fram och läst samtliga tidningar mellan -98 och -02 som testar mountainmaskiner samt crossovermaskiner så var valet självklart. Såväl SR som SM och även Skoter hade mm:en som en favorit, trots att den var långt ifrån värst på något. Det som alla dock skrev var att den var så väldigt mångsidig och klarade allt på ett mycket bra sätt. Effekten skrev SR specifikt om då den ju är lätt löst med 3 st sugrör istället för 1 st. Den delen kan du ta till nästa år eller senare på säsongen. Kostar 5K för helt nya rör levererade från staterna inklusive bestyckning. Då är det inte många skotrar som går säkra. Som en bonus vid mountainmaxköp så får du det helt underbara trippelljudet!

Snacket om att mm:en inte går bra i djupsnö är just bara snack. Den är som sagt inte värst, men ta den som är värst och åk sedan en tur på led så har mm:en just visat sin grymma mångsidighet istället. Ska du ha MAX framkomlighet så är endast svindyra specialvarianter på Apex mountain med titanchassi och jätteturbo ett alternativ, fast då har vi lämnat sverige för rätt länge sedan... :D

Du kan nog gissa vad jag åker på nu...

//Rob
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Hejsan, jag kör själv en Mm 700 -00 jag tycker den faktiskt är rätt pigg.
Jag tycker ändå det är tillräckligt att köra med och det finns massor med vrid i maskinen eftersom det är mycke motor och lite effekt i förhållande.
Jag tycker du ska satsa på MM:en du blir inte besviken. Jag har köpt en slutburk, så då får vi se om jag kan hålla ner "den"!
Mvh Jeppe
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hejsan, jag kör själv en Mm 700 -00 jag tycker den faktiskt är rätt pigg.
Jag tycker ändå det är tillräckligt att köra med och det finns massor med vrid i maskinen eftersom det är mycke motor och lite effekt i förhållande.
Jag tycker du ska satsa på MM:en du blir inte besviken. Jag har köpt en slutburk, så då får vi se om jag kan hålla ner "den"!
Mvh Jeppe
hörru tråden är 3 år gammal oh sillybear kör en summit 800 nuförtiden.