fyrhjuling för lek?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hej
Pga av dessa tragiska vintrar som har varit så stillas inte adrenalinet under vintertid och en till leksak måste införskaffas. En fyrhjuling för lek.
Är helt ny inom detta område så vet inte vad jag ska ha för något. Har kikat på yamaha, suzuki, och bombardier. Men vilken kubik ska jag ha?

Mvh Joe
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vad för typ av maskin är du ute efter, en "arbetsmaskin" eller en quad?
Oavsett om det är en arbetsmaskin eller quad (DS450X) så skulle jag rekommendera en BRP, nu gör ju inte BRP några "arbetsmaskiner" utan mer roliga maskiner. Fast hur många kan egentligen ärligt säga att man utför mycket arbete på en fyrhjuling? :)
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
En fyrhjuling för lek, så det är nog en quad då :) men vilken kubik ska man rikta sig mot, finns ju ganska många 450. Klarar man sig på det eller vill man hellre ha 600+ ?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Även om det bara är för lek ska man väl ändå ha fyrhjulsdrift.

Jag som inte är intresserad av fyrhjulingar skulle ändå kunna tänka mig en Renegade X Xc.
Verkar vara en kul maskin. Blandning mellan en quad och vanligt fyrhjuling.

Men tänk på att nöjeskörning på barmark i terräng är förbjuden. De flesta fyrhjulingsåkare verkar dock inte veta om detta, sen finns det många som helt enkelt skiter i det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
För dom pengarna är det svårt att hitta en vettig 4wd. Men en ds450 får du för dom pengarna.
Raptor 660 och 700 är för tunga för att dem ska vara kul att köra, funkar väll till landsväg... ungefär som Yamaha i övrigt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
650in är inget att ha, en gammal tung maskin..
450is hittar man för 25-30. BRP förstörde begagnatmarknaden på ds450 då man kunde köpa helt nya ds450 -08, som hade stått ett år för 38000kr. Efter det har man inte fått så mycket för sina 450is. Men desto billigare om man ska köpa en.. lär nog komma ut fler när våren kommer.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Normalt brukar det finnas massor med ds450is ute, dock inte nu då..
Polarisen är väll bra om man gillar att puttra runt på väg och gillar skrammel och dålig kvalité.. lät nästan som det kunde vart en skoter :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Funderade också kring det, hur Polaris Quads är. Inte för att jag vill ha en mest bara intressant.
KTMs 450 motor som dom använder är ju fin iaf. Men antar hela bygget håller nån amerikansk kvalité? På sin höjd Österikisk?

I 500an, är det 525 motorn i den?
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
inga större fel på predatorn egentligen, jag kan tycka den är lite klumpig, men det beror på helt vad man ska ha den till. är en jäkla skillnad på 450 maskinerna mot raptor, predator osv.

men är du sugen på en predator så tkr jag du inte ska va nå extra rädd för hållbarhet och det där.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Raptor 660 och 700 är för tunga för att dem ska vara kul att köra
Det var något nytt, har själv en Raptor 700 och den går äckligt bra och är riktigt rolig att köra. Om det är hoppa som gäller skulle jag kanske inte valt en, men härja runt efter skogsbilvägar och i sandgropar samt lattja lite bakhjul osv är verkligen inga bekymmer alls. En grym allround maskin som är väldigt pålitlig.

Men det väl över budget, och då tycker jag också att en DS450 eller kanske en YFZ450 skulle kunna fungera.