Scandinavian beast

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hej
Undrar om ni som har eller har kört Scandinavian beast har några synpunkter på dessa? är ni nöjda med dem osv.

Vill ju ha en pro rmk eller eventuellt en assault men det funkar inte i min familjesituation då jag måste kunna dra med familj ibland. svårt att motivera en så pass dyr skoter annars.

Vad skiljer egentligen beasten från pro:n körmässigt?

QD/Beltdrive? är det allt? är väl samma matta/dämpare/boggie (förutom ett par boggiehjul, påverkar dem negativt i lössnön eller bara lite vikt?)

//Johan
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Jag har dragit Nila och familj med min Assault -14 nu i två säsonger och kan väl konstatera att det givetvis finns bättre pulkdragare MEN efter att ha blästrat bägge kylarna hela vägen fram samt monterat riktig stänka så har den inte gått varm nått i år. Jag är övertygad om att du skulle bli nöjd med ScanB men vill ändå mena att det har funkat för mig med Assaulten.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Du måste ha frontkylaren om du ska dra något. En vanlig pro-rmk skulle gå varm rätt så fort om du kör på hårdare led.
En bättre stänklapp gör också mycket. Kan tänka mig att den nya stänklappen som kommer på axys med 3" mattan passar rakt av på pro-ride modellerna och gör säkerligen sitt när det gäller kylning!

Beasten har kedjehus och frontkylare. Så den skulle passa dig ypperligt :)
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Du måste ha frontkylaren om du ska dra något. En vanlig pro-rmk skulle gå varm rätt så fort om du kör på hårdare led.
En bättre stänklapp gör också mycket. Kan tänka mig att den nya stänklappen som kommer på axys med 3" mattan passar rakt av på pro-ride modellerna och gör säkerligen sitt när det gäller kylning!

Beasten har kedjehus och frontkylare. Så den skulle passa dig ypperligt :)
Som sagt, jag drar Nila med min Assault (samma kyl som PRO) och det går men förutsätter att man använder rivarma i boggin. Hårt före är inte tuffast för varmgång utan det är snarare lite tyngre klabbföre på mjuk led.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Kanon, vad tror ni om körkänsla då? Den borde väl upplevas väldigt lik en pro antar jag? skillnaden kedjehus/qd, lär ju inte vara katastrofal då dem tom kör kedjehus på -16 pro 163"
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Min känsla är att skillnaden är mycket liten. Det är knappast krdjehuset eller två extra boggijhul som kommer att stoppa din framfart.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har också testat att dra med Pro rmk.
Fanns då inte en chans i världen att det skulle funka för mig.
Enda chansen det skulle funka vore ifall man kan hålla rätt hög fart med rivare nere, men då tror jag ingen vill åka bakom i pulkan.

Pro stiger ju i temp ifall du blir tvungen att köra sakta efter tex guppig led, utan nånting efter...
Att då ha pulka efter gör ju inte saken bättre.

Scandibeast är enligt mig en klockren maskin, vi har en med i vår åkgrupp, och det märks då inga som helst nackdelar jämfört mot pro.
Snarare fördel att ha kedjehus så man enkelt kan dreva ner maskin så den passar sin körning .
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag tycker Scandibeasten är tillräckligt petig med kylningen, när det går sakta i alla fall, så PROn lär ju vara rent besvärlig.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har monterat en Terra Alps bypass termostat på min pro rmk och det gjorde otroligt nog en jävligt stor skillnad. Dels öppnar den betydligt tidigare sedan är själva termostaten lite större i dimension så den stryper inget flöde när den väl är öppen.
Samt är det ju bypass funktion på den så när du kört fast å stått stilla ett längre tag å drar igång skotern igen, så strömmar de inte in en jävla massa kall kylarvätska utan den ser till å köra bypass slingan tills den kommit upp i temp.

Varit å kört i fjälls 4 dagar nu med en Std rmk 800 som har frontkylare och min låg på 36-40 grader konstant bara den hade lite snö att sprätta upp i tunneln. En dag var det dock blankis å då hjälpte det inte alls och där std rmk ligga å köra där han låg på ~60 grader.
Men i alla andra fall låg min alltid mycket kallare tempratur!

Kostsam uppgradering dock...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
dock är ju 60 grader ingen fara. inte om det börjar krypa upp mot 70-80 grader heller. det kokar ju inte förrän ca 120 grader
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
dock är ju 60 grader ingen fara. inte om det börjar krypa upp mot 70-80 grader heller. det kokar ju inte förrän ca 120 grader
Precis tror många får panik när tempen visar 80, man kan utan problem köra på en temp runt 95. Visst man kanske inte ska ligga och nöta på 8200varv och max belastning vid den tempen, men absolut inga problem att transportera sig.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Tackar tackar för svar, halkade ju helt in på kylning nästan men det gör inget.
Skotern verkar ju väldigt lik pro:n i övrigt. kedjehus /QD är väl den egentliga skillnaden när det kommer till hur dem kommer upplevas? sen har jag ingen aning om hur den skillnaden känns.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Mycket väl medveten om det. Men när en std rmk ligger på värsta tänkbara före så stiger tempen inte till "oändlighet" kontra en Pro rmk. Och ska du dessutom dra en pulka på det så det verkligen är belastning på motorn, då är nog inte en Pro ens att tänka på ;)

Och ang kedjehus kontra QD så skulle jag nog valt kedjehus. Polaris lösning på remdrift är inte den optimala!
 

Kurra

Aktiv medlem
17 jan 2014
58
1
1
kurra
De är stor skillnad på rem och kedja, men säkert inte nödvändigt för alla. Jag skulle inte byta till kedja. OM nu remmen pajjar, vilket är väldigt ovanligt from -14, så är de väldigt lätt att byta i fält. Men köper man en SKS, SB, SBA, eller vanlig Assult DÅ tror jag att man lika gärna kan ha kedja. Köper man en Pro, kör man ju bara i skogen o då spelar de större roll att mattan snurrar igång snabbare o effektivare. En erfaren känner skillnaden på en gång, inte lika stor skillnad som original variatorer och fixade, men liknande... kanske 25% i remmen o 75% variatorn; en stock SB mot en variator fixad Pro.

Och ja med en Pro är de inte roligt och dra kälke och de är inte roligt att köra led, och de är inte roligt att hoppa/droppa med 36" framvagn, de är absolut inte roligt o köra led utan hög ruta. Men många gör de ändå.

Jag hade köpt släden till vart jag vill att den ska funka bäst (och ståt ut, eller bort prioriterat resten) Mellanmjölks metoden är alltid sämre, då blir man alltid lite irriterad, istället för skitsur ibland.

Bästa mellanmjölken för mig vore nog en SKS med högruta, dubbla isrivare och peakmatta, längre dynan, 12v uttag, blåtands högtalare, motorsåg fäste. Hmm, de där lät ju bra, kanske byta in min GT 600ACE o bygga en sån.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Tycker att Beasten kändes som en perfekt "mellanmjölk" 90% jag 0ch 10% familj....

Måste dock ordna en lite längre dyna eller clickvariant som jag kan montera för familjeresorna. Switchbackens dyna hade kanske räckt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Beasten och sks är enligt mig dom perfekta maskinerna som egentligen funkar till allt. Man ska nog vara väldigt skillad om man kan känna ev skillnad på någon procent. Det brukar normalt vara större variation på hur motorerna går än skillnaden på kedja/remdrift.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Precis tror många får panik när tempen visar 80, man kan utan problem köra på en temp runt 95. Visst man kanske inte ska ligga och nöta på 8200varv och max belastning vid den tempen, men absolut inga problem att transportera sig.
nej, det är ju bara bra att man får upp riktig drifttemp. att ligga kring 30-40 grader kan inte vara bra för motorn heller. 60-70 grader är lämpligt. då har man ändå god marginal upp till kokpunkt men man har ändå lagom drifttemp
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
nej, det är ju bara bra att man får upp riktig drifttemp. att ligga kring 30-40 grader kan inte vara bra för motorn heller. 60-70 grader är lämpligt. då har man ändå god marginal upp till kokpunkt men man har ändå lagom drifttemp
Dock verkar ECU:n inte gilla höga motor temperaturer om man ser till prestanda.