Normalt komptest IQ RR?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Hello!
Gjorde komptest på skotern idag, visserligen med kall motor.
Mätte med komptestare från biltema på 199:-.

7,5 på ena och 8 på andra. Hur mycket får de diffa mellan cylindrarna innan de börjar ringa varningsklockor?
Eller är de dags för att kanske se över kolvarna och byta dessa?

Tacksam för svar! :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
0.5 är väl helt okej men inte så mycket mer än så.
7.5kg är väl lite väl lite men inte farligt ändå. Har du tid och pengar så byt kolvar så är du ju säker :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Gör gärna om kompprovet en annan dag och se om du får samma skillnad då också. Ibland kan rena tillfälligheter - t ex mer eller mindre oljefilm på kolvringarna eller olika varvtal på motorn - ge skillnader i utslag.

Nu vet jag inte hur de kompressionsprovare som Biltema säljer nuförtiden ser ut, men man bör veta att den typ som har en pågängad förlängning utanpå backventilen gärna ger lite för låga värden eftersom luftvolymen i förlängningen adderas till förbränningsrummets volym, så att kompressionsförhållandet därför blir lägre än då man har det vanliga tändstiftet på plats. Skillnaden blir större ju mindre motorns cylindrar är.

De billiga kompressionsprovare som inte har gängad anslutning för tändstiftshålet och slang till manometern, utan en hårdplastanordning med gummikona istället, har det visat sig att man bör förvara frostfritt. Om en sådan får ligga ute när det är 20 grader kallt så spricker plastmellanstycket, sprickorna kanske inte syns på en gång men det blir tillräckligt läckage för att den antingen ska visa för lite eller inte fungera alls.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Gjorde om det för drygt 30 min sedan, och likvärdigt resultat. 7.6 på PTO sidan, och 8.1 på variatorsidan.
Så, jag funderar på om det är dags för ett kolvbyte ändå. Även om det är precis på gränsen för vad det får diffa så anser jag att det är ett problem som måste åtgärdas. Därför kanske det är lika bra att byta kolvar.
Vet som sagt inte om jag törs lita på biltemas heller, men den är gängad i änden man sätter i tändstiftshålet, dock även en slang från den gängade delen till själva klockan. Men vet inte om den rymmer så pass mycket.
Men, vad kan det bero på att det diffar 0,5kg mellan cylindrarna?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vet som sagt inte om jag törs lita på biltemas heller, men den är gängad i änden man sätter i tändstiftshålet, dock även en slang från den gängade delen till själva klockan. Men vet inte om den rymmer så pass mycket.
Men, vad kan det bero på att det diffar 0,5kg mellan cylindrarna?
Backventilen (troligen en vanlig schraderventil, modell däcksventil eller serviceventil för kylanläggning) sitter väl i den gängade anslutningen, så då spelar den långa slangen ingen roll för mätresultatet.

Som redan sagt, det finns ju inte så mycket mer än kolv eller kolvringar att misstänka i en vattenkyld tvåtaktare. Om det hade varit topplockspackningen hade det märkts på andra sätt långt innan kompressionen blev märkbart dålig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Mellan 9,5-11 bar brukar min biltemamätare visa på en fräsch cylinder och ny kolvring som har liknande portgrader som en rr.
Ju vassare portning (högre avgasport) desto lägre bar visar mätaren. Som ex så visar min extremt portade Thundercat bara runt 8 bar.
Hur hög siffra man får beror lika mycket på hur snabbt man drar runt motorn och hur många ggr.
Jag håller full gas och drar så hårt/snabbt som möjligt och minst 5 drag eller tills mätaren inte ökar. Testa helst varm motor för då visar det mer ärlig siffra.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jag har ju svårt att tro att den skulle blivit portad någon gång. Så det är nog kolvringarna som börjar ge sig.
Ska göra om komptest med varm motor, och sen prova igen när jag slagit i en gnutta olja i var cylinder.
För om jag förstått det rätt så ska det, om kolvringarna är dåliga, då bli högre komp när man tömt i lite olja genom tändstiftshålet? För oljan ska väl då täta det ringarna egentligen borde täta? Eller har jag fattat fel? :)