Polaris rmk 600 -12 gasproblem samt tomgång

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Hej, har en polaris rmk 600 -12 som har glapp i gashandtaget. Sen är tomgången ca 1600 varv och den har förr legat kring 1800-1950 varv.

Är problem att få i backväxeln slocknar oftast när jag försöker, men när jag håller gasen lite spändare och stilla så att den har lite högre varv så brukar den få i backväxeln utan att slockna.

Tror ni att det räcker att spänna gasvajern vid handtaget eller måste jag byta ut handtaget eller hela nödstoppen/gasen?

Sen sa nån att ibland måste man spänna gasvajern nere vid motorn för det blir lite slitage där nere, är det svårt att göra? och kan nån kanske förklara hur jag ska göra isåfall?

Tack på förhand!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tomgångsproblemet och glappet i gashandtaget har troligen inte med varandra att göra. Normalt ska gasvajern alltid vara slak vid tomgång, och tomgångsvarvtalet bestäms av stoppskruv(ar) på förgasarna/spjällhusen.

Börja med att snoka fram en verkstadshandbok på nätet och läs på om tomgångs- och gasvajerjustering där, det är pålitligare än att lyssna på lösryckta råd från alla möjliga håll.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Glappet i själva gashantaget kan du justrera till lämpligt genom justreringen på wiern ca 20cm ner på wiern från gashantaget, litet slack ska det vara. Sen för själva tomgången då bör du ha så du kan mäta tps:en för det kan även vara den som är lite off, men troligen är bara mothållet för justrerskruven lite slitet. Men somsagt så står det exakt hur du ska göra i servicemanualen som finns på ftp sidan.

Ett bra tips om man ska göra en "tps-testare" är att ta 5v från en usb port på en dator för den är reglerad till exakt 5 volt. Bara att slakta en usb kabel...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har för mig att USB-standarden tillåter ± 5 % tolerans på spänningen, så den får alltså ligga var som helst inom området 4,75 - 5,25 V. Men om bara spänningen är stabil så spelar den ingen roll om den avviker litegrann, man kan mäta upp aktuellt värde på den, räkna ut procentuella skillnaden från 5 V och sedan korrigera mätvärdet på spänningen från TPS efter detta.

Eller också skaffar man en billig multimeter (t ex någon som Biltema säljer för 79 kr) som man bara använder för TPS-mätning, och kalibrerar den (vrider på trimpotten i den) så den visar 5,00 V när den är ansluten till samma USB-port som man använder till TPS. Då slipper man räkna.
 
Reactions: Ingevick

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag har för mig att USB-standarden tillåter ± 5 % tolerans på spänningen, så den får alltså ligga var som helst inom området 4,75 - 5,25 V. Men om bara spänningen är stabil så spelar den ingen roll om den avviker litegrann, man kan mäta upp aktuellt värde på den, räkna ut procentuella skillnaden från 5 V och sedan korrigera mätvärdet på spänningen från TPS efter detta.

Eller också skaffar man en billig multimeter (t ex någon som Biltema säljer för 79 kr) som man bara använder för TPS-mätning, och kalibrerar den (vrider på trimpotten i den) så den visar 5,00 V när den är ansluten till samma USB-port som man använder till TPS. Då slipper man räkna.
Dom datorer jag har visar då alla 5.00v på usb porten. Sen givetvis bör man mäta och se vad man får ut innan man förutsätter att det är 5v.
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Hej igen, o tack för tipsen. Jag hittade manualen här
ftp://neko.servebeer.com/Polaris/2010-2012 PRO-RIDE RUSHSwitchbackRMK Service Manual.pdf

och på sida 2.28 hittade jag hur man justerar gaswiren men jag hittar inte rätt sida hur man ska göra för att spänna mothållet på justerskruven, nån aning vilken sida eller vilket kapitel den bör finnas på?

Och kan man skruva i tomgångsskruven utan att mäta tpsen samtidigt? Tpsen är även bytt förra säsongen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Om nu tps:en är bytt ifjol och mothållet slitet så är det inte säkert att verkstan som gjort bytet har gjort en riktig "nollning" av tps värdet, utan bara monterat tps:en och justrera in rätt värde, fast mot då fel läge på spjället.
Bara för att det är (om det nu är) en verkstad som gjprt bytet behöver det inte innebära att det är rätt gjort...
Men det står i manualen hur man hittar "nollläget". Går egentligen ut på att spjället ska vara helt stängt och då ska tps:en ha ett viss värde. Sen skruvar man in justrerskruven tills rätt tpsvärde, och då bör även tomgången vara rätt.