Allmänna Skotercrossfrågor

15 okt 2014
32
0
1
Leksand
Hej ! jag har några frågor angående seriös skotercross tävling i PRO stock och PRO open som jag hoppas få svar på då jag inte hittat alla svar i svemos regelverk

Vad är högsta Kamhöjden för skotercross tävling
och vad är den vanligaste kamhöjden vid seriös tävling

Funkar Rave Etec utan förstärkningen RE som skotercross skoter

Vad är maximal längd för drivbandet för skotercross tävling?

Kan vilken 600 cc skoter som helst ställa upp i skotercross tävling oavsett årsmodell och oavsett om det gjorts några förstärkningar på skotern

Sista frågan är vad det är för skillnad mellan Rave RE och Rave RS och varför hittar jag inte RS:en på lynx hemsida ?
 
15 okt 2014
32
0
1
Leksand
Menar ni på riktigt att det inte är någon på hela forumet som iallafall har svar på en av mina frågor jag ställt 400 visningar och inget svar??
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Kanske kan svara på någon av dina frågor iallafall.

Den vanligaste kamhöjden är 44mm.

Sen så är det ju svårt att svara på om skotern kommer att hålla då det beror på så många olika saker såsom vad du väger, hur hårt du kör, hur banan ser ut medmera men har du seriöst funderat på att ställa upp under tävlingar så tycker jag att det låter väldigt dumt att använda den skoter du funderar på.
Detta pga att även dom som åker RS brukar köra sönder diverse delar under en säsong trots att maskinen är specialanpassad för bana.

För att du ens ska ha en chans att hänga med så måste du utrusta den skoter du funderar på att använda med en massa saker såsom ny 44mm matta, ny drevning med slirdrev, ny aggresivare variatorsetup, nya skidor t.ex. Ca pro samt det viktigaste av allt nya bättre stötdämpare(inte gratis). När du har gjort allt det så har du endå en skoter som inte ens ligger i närheten av effekten och gassvaret i en Pro stock RS och du saknar en massa förstärkningar.

Sen kan jag inte alla skillnader mellan en Rs och en Re utantill men dom är rätt stora. RS är alltså Lynx tävlingsmaskin som kommer utrustad för bankörning från fabrik, REn är en skoter tänkt för ledkörning.

Skillnader som jag kan komma på på rak arm är förstärkningar både här och där, RSen har bättre stötdämpare runt om samt en förgasarmotor på runt 125-130 häst som körs på minst 98 oktan, REn har en slö direktinsprutad motor på max 115hästar.
(Något som jag set med egna ögon men som jag inte vet om det var något fel på just den maskinen var en 2014 RE 600 E-tec som vid relativ hård körning på en hemmabyggd bana började klippa tändningen av någon anledning vid fullt gaspådrag)

Kan tyvärr inte svara på några fler av dina frågor men som sagt, funderar på att börja tävla inom skotercrossen så är det nästan ett måste att köpa en tävlingsmaskin redan från början. Har du bara tänk träna bana några gånger per vinter med polarna så kan det nog vara smartare att satsa på en "vanlig ledpiskare" istället (typ Lynx RE). :)
 
15 okt 2014
32
0
1
Leksand
Tack så jättemycket för att du tog din tid och gav mig ett svar, de hjälper jättemycket, det låter som de blir en RS, men jag har några fler frågor om det, är Skidoo mxz rs i princip samma sak som lynx rs och mxz xrs i princip samma sak som lynx re ? har förstått att lynx och skidoo är väldigt lika mvh Daniel