Tvätta skoterkapell ?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Vilket sätt är bra att tvätta ett skoterkapell (polaris original )?
Hittar ingen tvättlapp på kapellet

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
På mitt Arctic Cat kapell stod det att man ej skulle maskintvätta. Jag hade en skvätt av Biltemas kapellrengöring i garaget och det funkade bra. Använde borste och vattenslang.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Yamaha-kapell från 90-talet är det ingen god idé att tvätta överhuvudtaget. De har någon slags tunn gummibeläggning på utsidan, som börjar flagna av med tiden (den tål tydligen inte solljus). Om man kör ett sådant i tvättmaskin så har man fullt med gummislamsor i maskinen efteråt, och på kapellet sitter de bara kvar där det finns tryckt text samt litegrann kring sömmarna.

Men om det inte är någon sådan beläggning på kapellet, så är det väl troligen polyester eller liknande. Bör fungera bra att tvätta på 40 grader även om man får vara beredd på att det färgar av sig kraftigt och att all impregnering och ev tryck försvinner. Men om man inte bryr sig så mycket om utseendet och kan tänka sig att göra om impregneringen själv, så varför inte!
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Vilket sätt är bra att tvätta ett skoterkapell (polaris original )?
Hittar ingen tvättlapp på kapellet

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Tvättade mitt ski doo original kapell i 40grader utan sköljmedel. Funkade hur bra som helst. Blev som nytt:)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
kört mitt på 30 grader ett antal gånger och det funkar fint.. utan sköljmedel
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hööks säljer NIKWAX tvättmedel för hästtäcken. Ungefär samma funktion antar jag, förutom antalet hästar UNDER täcket :D
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det finns förresten en hel del hästbutiker och tvätterier som tvättar och impregnerar hästtäcken. Antar att de lika gärna tvättar ett skoterkapell. Kostar 150-200 kr. Kan det vara värt!
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Ser att du bor i Sundsbruk, Grafströms hästsport i Bergsåker tvättar och impregnerar täcken.