800ho Big bore

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Hej är det någon här som har erfarenhet från att ha kört/kör big bore på en proclimb?


Är nämligen sugen att prova antingen RK tek´s 925-kit eller cpc´s 950-kit har hört bra om båda men då bara på amerikanska forum. Tänkte kolla här om det är nån som kör med det?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Har bara hört lite om speedwerx 925 kit som oktan i östersund provade för några år sedan. Tydligen bra med power och respons i hela registret. Krävde lite mod med cyl och avgasportar, eller fick man lämna in sina grejer så man fick utbytes eller ingick det nytt i kitet kommer jag inte ihåg. Skulle vara spännande att prova ett kit :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag är lite skeptisk till mer än 900cc för kjolen bakåt i cylindrarna bli väldigt tunn då. Jag har D&D bigbore 900c cylindrar framför mig vilket ser helt ok ut för hållbarheten. D&D har även 925 och 940cc men de skrivs på forum om att 940cc inte håller så bra så jag skulle inte våga köra 950cc utan att stålfodra cylindern. Jag skulle inte våga gå högre än 925cc med bara borrning och nikasil.
D&D 900cc kittet med topp samt dubbla pipor lämnar 187hk bromsat i sverige . D&D uppger att de ska gå få 185hk med singelpipa samt deras topp med de kan vara USA siffror.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
CPC 950cc kittet har deras egna cylindrar så där är inte borret nått problem!
Ska du köra BB på arctics egna cyllar är nog 90mm bäst om du vill ha kvar pålitligheten
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
CPC 950cc kittet har deras egna cylindrar så där är inte borret nått problem!
Ska du köra BB på arctics egna cyllar är nog 90mm bäst om du vill ha kvar pålitligheten
CPC kittet är svindyrt!!

De går knåpa ihop 900 eller 925cc rel billigt om man borrar här i Sverige samt portar och skickar iväg på Nikasil beläggning.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
har man ekonomin hade jag satsat på Cutler. Då har man cylindrar som är anpassade för 950cc, plus att ifall något skulle gå åt helvete och man måste vänta på reservdelar kan man kasta på org kolvar å cylindrar så maskinen inte blir stående.
Ett annat plus av vad jag läst på snowest verkar vara att dom på Cutler är väldigt hjälpsamma och nästan alltid svarar i telefon, vilket tydligen många andra inte verkar vara så duktiga på.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
CPC kittet är svindyrt!!

De går knåpa ihop 900 eller 925cc rel billigt om man borrar här i Sverige samt portar och skickar iväg på Nikasil beläggning.

Förstår inte riktigt din jämförelse här....

Du säger ju själv att du inte vågar åka mer än 900cc med org cylindrar....

Vad tror du det skulle kosta att gjuta nya cylindrar som är anpassade för 950cc?

Naturligtvis blir det dyrare än att borra upp orginal.

Smakar det så kostar det.

För övrigt så har ju oktans 925 gått i 3 säsonger utan kolvbyten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Förstår inte riktigt din jämförelse här....

Du säger ju själv att du inte vågar åka mer än 900cc med org cylindrar....

Vad tror du det skulle kosta att gjuta nya cylindrar som är anpassade för 950cc?

Naturligtvis blir det dyrare än att borra upp orginal.

Smakar det så kostar det.

För övrigt så har ju oktans 925 gått i 3 säsonger utan kolvbyten.
Jag säger bara att 900-925cc borrat ur org cylindrar är mer prisvärt än att lägga ut enormt mycket mer pengar för 10hk mer från Cutler 950cc.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
jag har just köpt 2par gjutna 950 cyllar av ett annat företag betydligt billigare än vad ett par kostar hos cpc så ja dom är svindyra

Oktans gamla 925a är i extremt dåligt skick med sprickor i båda cyllarna kolvarna kanske håller 3 säsonger men inte cyllarna

kan tycka att det är ganska självklart att ju mer material man tar bort och ju mer effekt man plockar ut ju sämre håller det
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
jag har just köpt 2par gjutna 950 cyllar av ett annat företag betydligt billigare än vad ett par kostar hos cpc så ja dom är svindyra

Oktans gamla 925a är i extremt dåligt skick med sprickor i båda cyllarna kolvarna kanske håller 3 säsonger men inte cyllarna

kan tycka att det är ganska självklart att ju mer material man tar bort och ju mer effekt man plockar ut ju sämre håller det
Ok de va bra fakta ang 925cc kittet. Både org borr och 900 har rapporterats spruckit mellan huvudutblås och vingportar men jag vet inte hur vanligt de är? Många märken har problem med vingportarna så de verkar inte vara sämre hos Ac än något annat märke. Den 900a maskin Kg racing köpt nu har gått 1 säsong watercross ink träning med 187hk och cylindrarna ser ut som nya trots sänkningar som är livsfaliga för cylindrana ur sprickhänseende

Fusk med varmkörning eller sänka en skoter i sjön är ett bra sätt att få spricka i vingportar så undvik dessa två alt :amuse:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jag har just köpt 2par gjutna 950 cyllar av ett annat företag betydligt billigare än vad ett par kostar hos cpc så ja dom är svindyra

Oktans gamla 925a är i extremt dåligt skick med sprickor i båda cyllarna kolvarna kanske håller 3 säsonger men inte cyllarna

kan tycka att det är ganska självklart att ju mer material man tar bort och ju mer effekt man plockar ut ju sämre håller det
Okej... Nu blir jag lite ställd.

Skruvade i den häromveckan.

Men felinformation kan man ju få ibland, my bad:)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
BOOST , - var har du fått rapporter om arctic cylindrar i std borr som spruckit ? jag har sett 100 tals och aldrig sett en spricka i dom inte ens i bigbore , men 925 på 800 motorn har jag bara sett ett par av ska tilläggas s , tex ves 700-800 och rotax 800 är det ju däremot mkt vanligt att det är sprucket mellan wingport och avgasport ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
BOOST , - var har du fått rapporter om arctic cylindrar i std borr som spruckit ? jag har sett 100 tals och aldrig sett en spricka i dom inte ens i bigbore , men 925 på 800 motorn har jag bara sett ett par av ska tilläggas s , tex ves 700-800 och rotax 800 är det ju däremot mkt vanligt att det är sprucket mellan wingport och avgasport ...
Jag har lusläst nätet om bigbore i första hand och då har man sett fåtal 925 borr sprucken men desto fler 940 problem. Org 800 cylindrar hittar man inge info om sprickor förutom grenrör och luftburkar därför blev jag förvånad då en jag känner har lyckas fått en spricka i sin org cylle utan tillsynes andra problem?!

Vet du om Rotax E-tec 800 är sprickbenägen i vingportar?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det måste vara ytterst ovanligt men allt kan ju hända , nu har jag ju sett mest f7 cyl dom är ju dessutom hälften så tunna mellan avgasportarna än 800 , väntar fortfarande på att få se en sprucken , vet inte hur det är med E-tec , jag äger en 800r stomme den är sprucken men fullt körbar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
det måste vara ytterst ovanligt men allt kan ju hända , nu har jag ju sett mest f7 cyl dom är ju dessutom hälften så tunna mellan avgasportarna än 800 , väntar fortfarande på att få se en sprucken , vet inte hur det är med E-tec , jag äger en 800r stomme den är sprucken men fullt körbar
En annan fråga när du liks är på tråden jag försökte mäta upp portdurrationen på en original 800 årg 2012 i kväll men jag gick bet. De fanns ingen svänghjulsavdragare på plats så de va stört omöjligt få bra avläsning på gradskivan. Gat dämit vad starka svänghjuls-magneter de var, de högg brutalt så de va svårt att hålla gradskivan stilla så avläsningen bara skit.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Om man nu gör ett eget bigbore kit vilka kolvar brukar man använda? AC 1000cc?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Hoppas odysse vet mer om org AC kolvar från 1000cc motorena kan passa men troligast gör de inte det. De vore såklart bäst om man kunde köra gjutna pirat eller org kolvar från någon 1000cc. De vore även värt att kolla om rotax 1000cc kolvar kan passa för de smidda kolvar som säljs till dessa BB kitt är svindyra.
Men annars kan man köpa smidda wiseco och ev wössner kolvar från RK-tec eller D&D samt alla andra som säljer bb kitt baserat på org cylindrar och 900cc. Även 925cc kolvar finns att köpa men de avråder jag från pga sprickrisken!

Jag ska fråga Kg racing vart de köper sina wiseco kolvar för de har listat ut billigaste stället antar jag.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Känns ju lite drygt om man gör ett eget kitt och ska man lik förbannat beställa från USA. Vad är de för borr på dd 901 kittet?

Skickat från min D5803 via Tapatalk