Mattjustering Yamaha Viper Xtx 2015

jowi

Medlem
15 nov 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Hej!

Jag har en Yamaha Viper XTX SE 2015 som gått 167 mil och har passat på att byta matta i sommar. Jag har nu problem med att mattan inte linjerar i bandtunneln. Jag har testat att justera efter manualen, mätat på justerskruvarna och nu även tagit mått från drivaxeln till vändhjulsaxeln men ändå går mattan snett och ligger nästan an mot ena sidan av bandtunneln medan det finns 1,5 cm till godo på andra sidan. Mattan går rakt mot boggien men är liksom förskjuten. Någon som har något tips?

Tack på förhand!

Johan
 

jowi

Medlem
15 nov 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Menar du om boggien linjerar med chassiet? Hur kan jag mäta det på ett bra sätt, dessutom är ju boggien lite glapp i sig och kan röra sig fram och tillbaka.

När jag mätat exakt från drivaxeln till vändhjulsaxeln så stämmer justerskruvarna exakt med varandra. Drivaxeln har inget glapp och jag har inte rört drivhjulen, det var heller inga problem att få dit varken bromsskiva eller drev inkl låsbrickor så jag har svårt att tro att den skulle vara problemet. Det går att provocera mattan åt rätt håll med vändhjulsaxeln men den vill inte komma över rätt längst fram vid driven.

Kan det vara så att jag måste ta lös boggien igen och grovjustera mattan mot drivhjulen och sen göra om mattjusteringen?
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
verkar som att du får pressa drivhjulen åt antingen vänster eller höger sida för att få det att stämma
 

eld7

Välkänd medlem
24 jan 2010
110
0
16
Den är jävligt nära på vänster sida på alla viprar. Påtalade det åt åf och de svarade att kör mer titta mindre.
 

jowi

Medlem
15 nov 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Tack för era svar. Jag kan konstatera att mattan är som snedast när den träffar drivhjulen. Sen blir den bättre efter drivhjulen. Jag ska ta ut boggien igen och försöka mäta upp och ta reda på vad det kan bero på. Jag var och tittade på Yamaha idag och nya viper har samma problem. Dock inte alls lika markant som på min. Det är helt otroligt dåligt att det ska vara så på en Yamaha som tidigare stått för kvalitet och passform. Jag har läst på amerikanska forum för arctic och yamaha och det verkar vara svårt att få till helt bra. Jag ska göra ett seriöst försök till, annars får Yamaha lösa det.
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
har sett nytro med samma problem. den ligger nära tunneln på ena sidan. åtgärdas när man pressar hjulen en arning.
 

jowi

Medlem
15 nov 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Ok. Jag har fått det något bättre än tidigare men det är ju inte bra. Då måste man alltså isär med allt igen och ta drivaxeln till en verkstad som kan pressa? Det behövs kanske 3-5 mm... Jag testar nog att köra så här pch ser om mattan tar skada eller inte. Den ligger ju inte kloss utan har ett par mm tillgodo i nuläget.
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
jo då måste man isär med allt och pressa hjulen i sida. 3-5 millimeter var inte mycket. du kan nog leva med det så länge det inte skrapar i någonstans.