Insugsgummi trasigt efter 40 mil

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hej,
verkstaden bytte ena insugsgummit för två år sedan och jag det andra i vintras, nu är båda(!) trasiga. Satte visserligen dit pirat men va f-n!? Var köper ni insugsgummi och hur länge håller dem?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
När det gäller just gummidetaljer så är den gamla sanningen att original är bäst - oavsett om det gäller insugsgummin på tvåtaktsmotorer eller avgasdamasker på INU-drev. Detta för att specifikationer på gummi kan se ut hur som helst och det som är dyrt är faktiskt att göra flexibelt gummi med lång hållbarhet.
Därför håller originalet i tjugo år medan den "billiga" ibland bara håller en eller kanske två säsonger.

Med tanke på konsekvenserna och kostnaderna vid haveri under belastning skulle jag aldrig försöka spara på den hundringen.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
fast i brps fall håller original 3 säsonger och pirat inte alls. Jag fick pengarna tillbaka på piratvarianten då jag visade hur dom såg ut efter en säsong. Då lossnade en förgasare på fjället. Stenmarks maskin skickade original istället.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vilken motor?
Jag har ett par fina original till 800r liggande, de är mycket billiga just nu.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Last edited:

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Tack! Ser kanonfina ut. Kommer att få ett ersättningsgummi nu, får se hur länge det håller men det blir nog att beställa dessa så småningom.

Förresten! Var är anslutningarna för den "burk" som sitter mellan insugen nu?
Man får antingen svetsa dit stoser eller ta bort burken.Jag monterade såna här insug på en 440 för något år sedan och där märktes då ingen skillnad alls utan "boost bottle".