Ny xrs -07 ägare, frågor

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Tjena.

Köpte en fin xrs 2007-03 helt nyrenoverad. Det är en 800ho power tek. Förra ägaren har ställd den i inkörningsläge med fetare blandning både i tank å kärl.. Sedan bad han mig kolla bestyckning efter inkörningen samt ställa ner blandningen å sluta blanda olja med bränsle såklart.

Men då den e inkörd å klar.. Kan någon svara på ifall denna "ställer om sig" eller adapterar sig efter klimat ute, dvs luften.. Torr/blöt. Eller är det så att jag blir tvungen att bestycka om då man far till fjälls?

En sidofråga.. Är detta motorn med 137hp eller den med 151hp? Eller är det den nyare 800R motorn som har 151hp?

Tack på förhand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, den ställer om bränsleblandningen efter höjd och temperatur.
Systemet kallas DPM.
Fungerar det som det ska slipper du bestycka om när du ska till fjälls.

Det sitter inte 800R iden.
Den motorn satt endast i Summit XRS 2007.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ja, den ställer om bränsleblandningen efter höjd och temperatur.
Systemet kallas DPM.
Fungerar det som det ska slipper du bestycka om när du ska till fjälls.

Det sitter inte 800R iden.
Den motorn satt endast i Summit XRS 2007.

Tack för så pass kvickt svar :) tusen tack då vet jag det!

Ja det var de jag misstänkte för jag hade läst någonstans att endast summit hade den motorn! Då har jag som sagt 800ho ptek, dvs 137hästarn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja du har 137 hk eller snarare i ärlig bänk 133hk. Kolla hur mycket olja den drar ur oljetanken innan du kör utan extra olja i bränsletanken. 2% är lämplig oljeförbrukning blandad körning. Ang bestyckningen så kör org best om den har org pipa och slutburk.
Såfort du listat ut oljeförbrukningen slutar du blanda i tanken för extra olja ger bara fel bestyckning och hetare gång.
Bästa inkörning är något uppbestyckad i bränsle för de kyler bäst.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ja du har 137 hk eller snarare i ärlig bänk 133hk. Kolla hur mycket olja den drar ur oljetanken innan du kör utan extra olja i bränsletanken. 2% är lämplig oljeförbrukning blandad körning. Ang bestyckningen så kör org best om den har org pipa och slutburk.

Såfort du listat ut oljeförbrukningen slutar du blanda i tanken för extra olja ger bara fel bestyckning och hetare gång.

Bästa inkörning är något uppbestyckad i bränsle för de kyler bäst.

Okej, inte dåligt me 133++hp på matta isf.. Har ju RK TEK, wössner, vforce 3. vkit byggt för climbing, no slip, nerdrevad 2. Har inte kört den än men tör ska gå gött.

Tusen tack för tipset! Skall hålla koll på detta.

Ang oljan i tanken är 2% ett måste om man kollar i RK tek guiden, ej helsyntet. Minst 2 tankar.

Inkörningen kommer jag att ha org avgas men då de e klart ska crankshop pipa på. Isf får jag kolla med folk va de kör för bestyckning då vassa grejer sitter på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Okej, inte dåligt me 133++hp på matta isf.. Har ju RK TEK, wössner, vforce 3. vkit byggt för climbing, no slip, nerdrevad 2. Har inte kört den än men tör ska gå gött.

Tusen tack för tipset! Skall hålla koll på detta.

Ang oljan i tanken är 2% ett måste om man kollar i RK tek guiden, ej helsyntet. Minst 2 tankar.

Inkörningen kommer jag att ha org avgas men då de e klart ska crankshop pipa på. Isf får jag kolla med folk va de kör för bestyckning då vassa grejer sitter på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om de vore 133 på mattan skulle motorn varit på 200+ de är snarare 70-80 hk på mattan. Wössner kolvar ger inga fördelar alls förutom att den blir mer lättskuren. Frågan är om du har en RK- tec dropin topp för då har du uppshimsade cylindrar som ger höga porttider, om så är fallet krävs helt annan bestyckning .
Eller är det en "vanlig" RK-tec topp som inte behöver höjda cylindrar?
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Om de vore 133 på mattan skulle motorn varit på 200+ de är snarare 70-80 hk på mattan. Wössner kolvar ger inga fördelar alls förutom att den blir mer lättskuren. Frågan är om du har en RK- tec dropin topp för då har du uppshimsade cylindrar som ger höga porttider, om så är fallet krävs helt annan bestyckning .

Eller är det en "vanlig" RK-tec topp som inte behöver höjda cylindrar?

Okej! Men lär ju ska bättre än en vanlig rev är ju säkert :) Ja det sitter RK TEK drop-in kit. Lättskuren är väl å ta in.. Snarare samma standard som orginal dvs motorrenovering efter varje körning.

Det är inget big Bore kit.

Närmare bestämt detta http://www.2strokeheads.com/drop-in.htm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Okej! Men lär ju ska bättre än en vanlig rev är ju säkert :) Ja det sitter RK TEK drop-in kit. Lättskuren är väl å ta in.. Snarare samma standard som orginal dvs motorrenovering efter varje körning.

Det är inget big Bore kit.

Närmare bestämt detta http://www.2strokeheads.com/drop-in.htm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok du har ett dropin med smidda wössnerkolvar med lägre däckhöjd ,, de är lika som att höja cylindrarna med vanliga gjutena kolvar. Smidda kolvar skär lätt i tvåtaktare så va extremt noga med varmkörning!!!

Jag vill inte dömma ut detta dropin kitt men du bör veta vissa saker om det som intye framkommer hos rk-tek (värdelöst nog)
Detta kitt ger dåligt bottenregister pga extremt mycket höjda porttider som de blir med de kortade kolvarna och sluteffekten kan vara lägre mot org vid 7900-8000v!! Motorn skulle behöva varvas 8800-9000v för att få ut effekten av de extrema porthöjderna men då dippar org tändkurva för mycket så de funkar inte med org tändbox de blir också +-0 effekt tyvärr.
Men med 440 tändning eller open mod 600/800 tändning och dubbla crankshop pipor som dras till 8800v + kan de ge närmare 15hk. De går även korta en singelpipa och varva den 8800+ men då krävs annan tändning som sagt.
Toppens utformning är däremot väldigt bra om man köper en utan dropin eller svarvar om den till "vanlig topp"
Annat alt är att svarva ner toppen till vanlig topp och sätta i "vanliga kolvar" samt crankshop pipan då kan motorn ge ca 7hk upp vid 7000-8100v och bygga effekt blixtsnabbt. Portar man på det kan man nå 150-155hk ber på portgrad vid 8100-8300v. I fjol bromsade jag en 800 ho som jag portat och crankshop singel och Tikka topp den gav 150hk i ljungbergs bänk matfors.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok du har ett dropin med smidda wössnerkolvar med lägre däckhöjd ,, de är lika som att höja cylindrarna med vanliga gjutena kolvar. Gjutna kolvar skär lätt så va extremt noga med varmkörning!!! QUOTE]

Boost III:

Är det inte en miss du skriv ang. gjutna kolvar?
Du har rätt jag menade smidda kolvar skär lättare i tvåtaktare, jag har ändrat i texten nu.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ja du det var ingen dålig kapning utav RK's produkter.. För mig låter de som de e ett under att företaget fortfarande står och faktiskt säljer. Ungefär som att man lägger ut flera tusen på att skotern ska gå lika bra som orginal. Får helt enkelt jämföra isf, värmen tar ju ringarna bättre (tåligare) om man läser på deras produktbeskrivning. Men all input är bra, kanske man avancerar till nästa säsong med open mod alt 440 syst, men denna säsong ska ja köra den som den står, dvs med RK's drop in kit.

Fått uppgifter att den drar 2% olja blandad körning, org bestyckning. Bestyckar om då pipa å burk ska på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Rk-tek dropin kittet har alla klagat på de är ingen som fått ut någon effekt men de beror som sagt på att de inte utnyttjat högre varvtal. Jag fick se hur hög portarna va med dropin toppen på en 800ho och de va groteska 207-208gr utblås durr vilket endast hör hemma på dragracer maskiner. Hög utblås durr = lägre dynamiskt komp vilket i sin tur blir hög spetsigt effektkurva typ samma som i fyrtakt med vassa kammar.
Som ref så har Rotax ho 200gr utblås durration och en cross racer kan ha allt från 200-204gr och dragrace 204-207gr

Om du vill få lite bättre effektregister (rappare) botten och lättare att bestycka i variatorer så höj start varvet till minst 5000v för då dippar den inte lika mycket i botten. Bäst vore att bromsa den i bänk så du vet hur högt i varv du kan dra den innan den förlorar för mycket effekt. De blir inte enkelt att best in variatorerna effektivt till dropin kitt.

Dubbla ringar kyler något bättre vid långa pull som Rk tek påstår men singelringar ger mer effekt så jag föredrar singelringat.
Rk tek har stenbra toppar för de har ovanliga mått som de är ensamma om och de levererar bra effekt.

Rk-tek dropin kittet däremot suger skunk om man inte tokvarvar maskinen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ang porttider på avgasporten..
En stock polaris 800ves cylinder har 205 på avgasporten, med slp dubbelpipor bänkar dom 150hk ärliga om det ecu utan knacksensorn, dom med knack har tydligen lite snällare tändkurva. Sen lite portning på det så har man 160hk, man hamnar då på 208grader på avgas.
En polaris 2011 cfi 800 har 199 på avgas, 2013 och nyare typ 200 kanske 201 har inte mätt exakt på dom , bara att avgasporten är något högre än 2011 och 2012. DTR bänkade polaris 800 2011 +10hk med 1mm chimsad cylinder dock gav det nada innan dom ökade på tändningen. Har givetvis testat detta i verkligheten också och det funkar men det blir nog något lurt med avgasportarna och sen om man håller fullt väldigt länge så börjar maskinen gå dåligt, så det är inget som gick att köra med. Har i efterhand upptäckt att det är att ecu:n verkar dra av lite på tändningen när den går över 55-56 grader.

Så nog kan man hitta hästars med höga avgasportar, men kan man inte göra något åt tändningen så ger det inget.
Och nu när det finns powercommanders som man enkelt kan justera tändkurvan precis där man vill också så är det inte så krångligt heller.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Isf äre ju riktigt värdelöst att folk är ovetandes om detta dom som köper.

Men om ja kmr över 440 tändsystem/open mod och dubbelpipa så kan jag få ut de mesta ur detta kit?

Bra förklarat iallafall, kul å få höra någons åsikt som vart med ett tag!

Ang variatorerna så sitter det ett modifierat för hill climb, innan kittet monterades. Men hur de känns å köra med kan ja inte svara på i nuläget.

Självklart vill jag utnyttja detta kit innan ja kört slut på det. Riktigt kul läsning iallafall. Du råkar inte ha något hum om hur dessa bestyckas med ett "outnyttjat" RK kit med crankshop+burk, vs ett RK kit med open mod, dubbelpipa+burk? Dvs högst utnyttjat RK drop-in kit. Blev lite frågor men svara efter förmåga :) detta blev som intressant


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja på med 440 tänd alt open mod 600/800 box och bromsa den i bänk så dui vet hur högt i varv den ska dras. Med dubbla crankshop pipor som är de enda du ska köra kan den nog nosa på 150-155hk vid 8800v med dropin om du har tur. Portar man dessutom cylindrarna samt kör dropin kan man nå 163-170 hk!!
Med singel crankshop "kortad" eller standardpipa "kortad" för att pika högre i varv & 440 tänd kan den ge ca 138-143hk med dropin.

Bestyckningen är omöjlig svara på.
Med dropin bör du utgå från 480-500" för säkerhets skull och försiktigt bestycka neröver .Motorer jag byggt har hamnat allt från 360-440" men de har varit sommarbestyckning!

Om du inte är väldigt van att bestycka tvåtaktare så bör du bestycka in den i bänk.


.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Nu vet inte jag exakt hur tändkurvorna för skidoo ser ut men hos polaris så är det generellt mer förtändning ju större kubik. Så jag skulle noga ta reda på hur en 440 kurva ser ut jämfört med 800an innan jag har bytt. Stor risk att du har en väldigt vass kurva från början och mellan för att sedan vara snällare än 800an på slutet. Så en 440 box kan ge ett väldigt bra gassvar men något lägre sluteffekt (dock ibland kan det ge mer med mindre förtändning på slutet också så det är inte alltid av onda.)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu vet inte jag exakt hur tändkurvorna för skidoo ser ut men hos polaris så är det generellt mer förtändning ju större kubik. Så jag skulle noga ta reda på hur en 440 kurva ser ut jämfört med 800an innan jag har bytt. Stor risk att du har en väldigt vass kurva från början och mellan för att sedan vara snällare än 800an på slutet. Så en 440 box kan ge ett väldigt bra gassvar men något lägre sluteffekt (dock ibland kan det ge mer med mindre förtändning på slutet också så det är inte alltid av onda.)
Utan att kolla vad jag skrivit upp är 440 tänd samt 600/800 open modd bra på olika ställen i reg men när jag jämförde slut grader vid 8200-9000v så dög alla 3. Jag har för mig 600 open mod va vassast tändkurva i största delen av registret så välj den i första hand. 800 open som andra val och 440 sist. Men som sagt alla duger länge och väl.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Utan att kolla vad jag skrivit upp är 440 tänd samt 600/800 open modd bra på olika ställen i reg men när jag jämförde slut grader vid 8200-9000v så dög alla 3. Jag har för mig 600 open mod va vassast tändkurva i största delen av registret så välj den i första hand. 800 open som andra val och 440 sist. Men som sagt alla duger länge och väl.
Det låter bra!
Har du dom uppgifterna så skulle jag jättegärna vilja ha dom om det går bra :)
När jag hade min brp770 så körde jag med pro 600 boxen och den trivdes verkligen på 8800varv med 207grader på avgasporten och brp dubbelpipor, fick vikta på rätt mycket jämfört med 600pro kalibreringen i variatorn. Den maskinen gick sjukt bra och var bäst på att omvandla bensin till ljud :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det låter bra!
Har du dom uppgifterna så skulle jag jättegärna vilja ha dom om det går bra :)
När jag hade min brp770 så körde jag med pro 600 boxen och den trivdes verkligen på 8800varv med 207grader på avgasporten och brp dubbelpipor, fick vikta på rätt mycket jämfört med 600pro kalibreringen i variatorn. Den maskinen gick sjukt bra och var bäst på att omvandla bensin till ljud :)
Fan de uppgifterna och mycket mer viktig info & bilder har jag i en rasad dator så de får jag inte ut nu på obestämd tid.
På de kg racing motorer jag byggt har vi kört både 440 tänd och 800/600 pro open boxar och de har alla funkat bra. Taget ur minnet så såg 440 kurvan lite vassare ut på låga varvtal så man får vara extra försiktig med jämn låg fart på isar och leder. 600/800 pro såg snällare ut för jämn låg fart men jag tror man kan åka 440 tänd även vid jämn gas bara man har koll på på avgastemp från början tills man sett hur den beter sig.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Det låter verkligen ostabilt/riskabelt för att nå dessa hästar. Men ifall jag nu skulle komma över vi säg 440 tändsystem, är de komplett då eller går något av grejerna på min 800 endå att använda tillsammans?


Skickat från min iPhone med Tapatalk