Ny xrs -07 ägare, frågor

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Skrev till RK själv:

Hi i have ur kit mounted in my xrs 800ho ptek.

I have heard that this kit does nothing in performance without open mod kit 600/800 or 440 ignition system mounted with dual crankshop pipes or shorten singel pipe. As i was told this RK tek drop-in kit needs ALOT more rpm to get higher Numbers in hp. So in my case this kit is useless or as good as original xrs 800ho so far i dont have open mod kit on it with RK tek drop-in to get those higher rpm and horsepower?

Is is true i have to get the open mod kit and dual crankshop to use your drop-in kit to the maximum?

Please explain! This cannot be read in ur description for the kit.


Dem svarade så här:

The kit prefers the higher rpm but the twin pipes will not work with this kit.... The MPEM recurve does help but it is not required for the kit to work



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De va förvånade ärligt svar av Rk-tek att kittet föredrar höga varv men de sa inte hur bra de funkar på lägre varv bara att de funkar hehe. Med min erfarenhet funkar dubbla crankshop eller singel kortad lika bra till dropin som "vanlig portning". Jag ser inga felmått i de kittet som talar för att dubbelpipor inte skulle funka och ge hyfsat resultat. De finns dock ett par pipor du ska undvika och de är BRP dubbelrör för de ger inte mer än en singelpipa vilken motormodd man än har. Vi provade brp pipor i bänken men dömde snabbt ut dem precis som mulle gjort.
Den motor jag byggde med Rk-tek topp och blockportning samt portat gav 166-170hk på 8800-9000v 98 okt . Den hade 800 pro open tändbox samt tändplatta till dito box. Om den motorn körts enbart med dropin topp och ej portning så gissar jag den skulle ge 150+ så vist funkar dropin med dubbla pipor och högre varvtal de är ju 17+ hk upp från org vilket inte är fy skam.

440 tändning kräver även stator från 440!!

Kolla in Mulle performance bänkningar för de är ärliga siffror och absolut inga glädjesiffror. Där hittar du vad dubbla crankshop gör på org 800ho samt portad mf bromsningar av rotax 800 med div pipor & moddar.
http://www.m-performance.com/Sidor/dyno_sd.htm
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag menar ifall du nu har testat detta, och kan säga att detta funkar med dubbla pipor så är de ju så. Det finns isf bevisat! Det känns lite som att de dom skriver till mig endast är rekommendationer, inget det prövat själva.

Svarade följande:

So in your opinion, what is the best i can do for this kit to get the maximum performance?

800 Open mod kit?

I have a single pipe, crankshop+tikka muffler. Can i use it? (With/without open mod)

Deras svar:

Stock pipe with our MPEm recurve.

Såå.. Ska jag då köpa deras grejer och skita i singelpipan.. Blir mest förvirrad. Jag vill ju dänga på grejerna, det är ju givet. Klart intressant detta, något måste ju göras känner jag innan säsongen drar igång på riktigt. Trist när man har grejer på som kan ge bra me effekt men att man inte utnyttjar det. Jäkligt trevlig länk btw! 👍🏻


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Lite roligt när man kollar på rkteks hemsida så har dom fortfarande inte lyckat ladda uop en enda graf på en bänkning med kitet, är inte det lite märkligt? DTR har bänkat någon rkt motor men oftast behövs mer tändnig för att det ska göra någon större nytta.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Angående RK tek drop in kittet så slängde jag på ett sånt på min summit xrs för ett par år sedan. Och tog maskinen till närmaste dyno här i Luleå.
Rent bortkastade pengar om man var ute efter effekt.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Lite roligt när man kollar på rkteks hemsida så har dom fortfarande inte lyckat ladda uop en enda graf på en bänkning med kitet, är inte det lite märkligt? DTR har bänkat någon rkt motor men oftast behövs mer tändnig för att det ska göra någon större nytta.

Precis, rent ut sagt sjukt. Det fanns tillval att köra deras tändning också, kanske därför de avböjde att svara på ang mina frågor om 440 tändsys alt open mod..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Angående RK tek drop in kittet så slängde jag på ett sånt på min summit xrs för ett par år sedan. Och tog maskinen till närmaste dyno här i Luleå.

Rent bortkastade pengar om man var ute efter effekt.

Jo det är ungefär det vi kommit fram till här. Utan rätt tändning och helst rediga pipor så gör detta kit inget särkilt till prestanda. Ja ska se vad jag kan skrapa ihop. Man vill ju använda grejerna såklart


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om man skall få ut mer effekt ur en hyfsat modern motor så är det sällan eftermarknadskit som gäller utan omkonstruktion av motor och/eller ökad slagvolym. De har så pass höga effektuttag redan original.

Men människor ber om att bli lurade.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Men ifall jag skulle lägga ca 1200:- på deras MPEM för att nå 9200rpm max effektuttag.. Kan man lita på detta?

Jag håller på att överväga lite hur jag skall göra som.

Citerat ur deras sida:

"This MPEM re-curve is a custom , 1 of a kind, ignition timing change from 4000 rpm thru 9200 rpm. This curve was developed over time to allow for a substantial power increase at all RPM WITHOUT any reliability issues. In fact, this new curve will help reduce the part throttle (mid-range) "HOT" spot that is present on ALL 800 twins. This curve is a great addition for ANY 800 twin. Even if you are not adding a piston kit or a head this ignition change will greatly enhance your engine's performance"

Sedan skrev han personligen till mig att man skall använda "stock pipe" men det ska ju inte vara nåt problem att använda det jag har om man bestyckar rätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ring maila Mulle performance i mora för han kan ev göra en "recurv" i din tändbox. Hör om han kan mappa om så boxen ger liknade kurva som pro 600/800 boxarna.
Om så är fallet kan man kapa singelpipan och låta den dra högre i varv. Priset får såklart inte överskrida en beg 440/600/800 tändning .

Du skrev tidigare i tråden att du hade en tikka slutburk,,,är de med ställbar kona i utblåset? Om så är fallet vore de bra för då kan man nog pressa fram några hk extra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Men ifall jag skulle lägga ca 1200:- på deras MPEM för att nå 9200rpm max effektuttag.. Kan man lita på detta?

Jag håller på att överväga lite hur jag skall göra som.

Citerat ur deras sida:

"This MPEM re-curve is a custom , 1 of a kind, ignition timing change from 4000 rpm thru 9200 rpm. This curve was developed over time to allow for a substantial power increase at all RPM WITHOUT any reliability issues. In fact, this new curve will help reduce the part throttle (mid-range) "HOT" spot that is present on ALL 800 twins. This curve is a great addition for ANY 800 twin. Even if you are not adding a piston kit or a head this ignition change will greatly enhance your engine's performance"

Sedan skrev han personligen till mig att man skall använda "stock pipe" men det ska ju inte vara nåt problem att använda det jag har om man bestyckar rätt.
Oj missade ditt inlägg medans jag skrev mitt. De lät som 1200kr va billigt och att den kan varva 9200v duger & blir över för man drar dem inte mer än 8600-9000v-. Men jag blir orolig då de skriver att de tagit bort hotspots i mellanreg för de brukar innebära backad tändning där = slöare svar i de varvtalen.

Hursom hör om mulle kan göra liknade mappning .
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ring maila Mulle performance i mora för han kan ev göra en "recurv" i din tändbox. Hör om han kan mappa om så boxen ger liknade kurva som pro 600/800 boxarna.
Om så är fallet kan man kapa singelpipan och låta den dra högre i varv. Priset får såklart inte överskrida en beg 440/600/800 tändning .

Du skrev tidigare i tråden att du hade en tikka slutburk,,,är de med ställbar kona i utblåset? Om så är fallet vore de bra för då kan man nog pressa fram några hk extra.
Det skall jag absolut göra! :) Bra tips, inte lika långa leveranstider heller. Har annars hittat ett 440 system som jag väntar pris på. Vad är det för prisklass normalt? Om du hittar en bild på någon kapad pipa så ladda gärna upp så jag kan få en hum om hur det ser ut.

Ja det stämmer att konan är ställbar, det är gängade hål som man kan plugga.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Oj missade ditt inlägg medans jag skrev mitt. De lät som 1200kr va billigt och att den kan varva 9200v duger & blir över för man drar dem inte mer än 8600-9000v-. Men jag blir orolig då de skriver att de tagit bort hotspots i mellanreg för de brukar innebära backad tändning där = slöare svar i de varvtalen.

Hursom hör om mulle kan göra liknade mappning .
Haha ja läs man texten låter det som att det är en fördel enligt RK att man tagit bort hotspots..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det skall jag absolut göra! :) Bra tips, inte lika långa leveranstider heller. Har annars hittat ett 440 system som jag väntar pris på. Vad är det för prisklass normalt? Om du hittar en bild på någon kapad pipa så ladda gärna upp så jag kan få en hum om hur det ser ut.

Ja det stämmer att konan är ställbar, det är gängade hål som man kan plugga.
Med lite flax kan man få tag på 440 tändbox + stator för 1500kr men 2000-2500 är nog mer vanligt. Jag kan ev skaka fram en 440/600/800 box,,,jag ska genast kolla.

Kapad pipa har jag ingen bild på men du kapar bara av midjan där den är rakast o fetast och svetsar ihop den igen sedan du tagit bort allt från 13-17mm ber på hur högt i varv man vill den ska dra. På helt standard motor kan 13mm kapning av org pipa ge 3-4hk! Om du har en crankshop skulle jag börja lite fegt med 10-13mm för den drar redan från start högre i varv än org pipan.

Den ställbara konan är guld värd för då kan du börja fullt öppen och skruva in fler o fler bultar tills den ger mest effekt. De bör göras i bänk för de är lätt elda hål i kolvar när man stryper utblås eller stingrar men de kan ge många hk. De svåra med strypning är att man lätt hittar max effekt men risken för härdsmälta efter 150-400m full gas är överhängande!! De gäller veta hur motorn beter sig strax innan härdsmältan kommer. Cross och dragrace motorer kan strypas hårt för de går bara full gas korta sträckor men en allroandmaskin bör klara en lång snöklättring på full mutter så den kan inte strypas lika mycket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag pratade nyss Kg racing och han hade en 440 box. MEN OBS man måste ha hela kabelhärvan samt box från 440 så de lät dyrt o jobbigt.
Han rek att skicka org boxen till Crankshop för de är inga duvungar där tar man ut allt och de har bra rykte på varenda pinal de säljer och tillverkar.

Jag tror visserligen Mulle kan mappa om lika bra som cranshop så hör med han som sagt men kolla priset hos crankshop USA ändå.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Med lite flax kan man få tag på 440 tändbox + stator för 1500kr men 2000-2500 är nog mer vanligt. Jag kan ev skaka fram en 440/600/800 box,,,jag ska genast kolla.



Kapad pipa har jag ingen bild på men du kapar bara av midjan där den är rakast o fetast och svetsar ihop den igen sedan du tagit bort allt från 13-17mm ber på hur högt i varv man vill den ska dra. På helt standard motor kan 13mm kapning av org pipa ge 3-4hk! Om du har en crankshop skulle jag börja lite fegt med 10-13mm för den drar redan från start högre i varv än org pipan.



Den ställbara konan är guld värd för då kan du börja fullt öppen och skruva in fler o fler bultar tills den ger mest effekt. De bör göras i bänk för de är lätt elda hål i kolvar när man stryper utblås eller stingrar men de kan ge många hk. De svåra med strypning är att man lätt hittar max effekt men risken för härdsmälta efter 150-400m full gas är överhängande!! De gäller veta hur motorn beter sig strax innan härdsmältan kommer. Cross och dragrace motorer kan strypas hårt för de går bara full gas korta sträckor men en allroandmaskin bör klara en lång snöklättring på full mutter så den kan inte strypas lika mycket.

Okej, en slant då.. Kanske ska testa å skambjuda.

Men äre verkligen nödvändigt att kapa för 3-4hp? Går det inte att köra så den går pålitligt endå?

Åh fyfan, du det lät inte som "bara bara" vill ju inte skära skiten de första jag gör! Jag vill ju som du själv säger köra allaround med samma driftsäkerhet som orginal, iallafall. Sedan har ja tyvärr ingen bänk i bakfickan :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag pratade nyss Kg racing och han hade en 440 box. MEN OBS man måste ha hela kabelhärvan samt box från 440 så de lät dyrt o jobbigt.

Han rek att skicka org boxen till Crankshop för de är inga duvungar där tar man ut allt och de har bra rykte på varenda pinal de säljer och tillverkar.



Jag tror visserligen Mulle kan mappa om lika bra som cranshop så hör med han som sagt men kolla priset hos crankshop USA ändå.

Försökte få tag på mulle men fick aldrig svar tidigare idag. Ja håller med, det kändes lite jobbigt. Får göra ett nytt försök på måndag. Rent spontant känner jag så här..

Jag beställer RK's MPEm styrning, sparar orginal. Sedan dänger jag på single crankshop med tikkan okapade och bestyckar efter förmåga. Verkar kunna vara den enklaste och lättaste vägen, sedan får man ju kanske dessa 18hp som de beskriver i RKs text.

Det är den lättaste och enklaste vägen till att ge detta kit en prestanda som den är gjord för. Men skulle de vara att man spara tusentals kr på att göra en remap så är det såklart värt ett försök.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Försökte få tag på mulle men fick aldrig svar tidigare idag. Ja håller med, det kändes lite jobbigt. Får göra ett nytt försök på måndag. Rent spontant känner jag så här..

Jag beställer RK's MPEm styrning, sparar orginal. Sedan dänger jag på single crankshop med tikkan okapade och bestyckar efter förmåga. Verkar kunna vara den enklaste och lättaste vägen, sedan får man ju kanske dessa 18hp som de beskriver i RKs text.

Det är den lättaste och enklaste vägen till att ge detta kit en prestanda som den är gjord för. Men skulle de vara att man spara tusentals kr på att göra en remap så är det såklart värt ett försök.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rk tek remap är väl att du sänder in din box för omprog ,,har du en extra tändbox du kan skicka dit? Tänk på frakter och 30% moms!!.
Mulle är nog billigare och säkrare val.

Om du ska köra okapad crankshop pipa är det tyvärr tveksamt om du vinner någ effekt med om-mappning.
Slutvarvtalet med crankshop pipa samt dropin ligger runt 8000-8200v och då ger mappning till högre varvtal ev ingen fördel då inte pipan vill dra länge än max 8200v. Själva porthöjningen som blir med kortare kolvar kan bara utnyttjas på högre varvtal. Om jag skulle rek någon att köpa ett prisvärt kitt som ger bra pulver o register så skulle jag rek vanlig RK-tek topp och crankshop singelrör. Då har man ca 5-6hk mer och inge höga varvtal runt 8000v. Nästa steg skulle va portning och då kan man nå 146-150hk ber på hur vass portning man vill ha.

Om man kan vinna 3-4 hk på en kapning av en pipa har man hittat guld. De är likvärdigt med vad de flesta trimpipor ger mer än standardpipor. I många fall ger inte eftermarknadspipor någon effekt alls.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Rk tek remap är väl att du sänder in din box för omprog ,,har du en extra tändbox du kan skicka dit? Tänk på frakter och 30% moms!!.

Mulle är nog billigare och säkrare val.



Om du ska köra okapad crankshop pipa är det tyvärr tveksamt om du vinner någ effekt med om-mappning.

Slutvarvtalet med crankshop pipa samt dropin ligger runt 8000-8200v och då ger mappning till högre varvtal ev ingen fördel då inte pipan vill dra länge än max 8200v. Själva porthöjningen som blir med kortare kolvar kan bara utnyttjas på högre varvtal. Om jag skulle rek någon att köpa ett prisvärt kitt som ger bra pulver o register så skulle jag rek vanlig RK-tek topp och crankshop singelrör. Då har man ca 5-6hk mer och inge höga varvtal runt 8000v. Nästa steg skulle va portning och då kan man nå 146-150hk ber på hur vass portning man vill ha.



Om man kan vinna 3-4 hk på en kapning av en pipa har man hittat guld. De är likvärdigt med vad de flesta trimpipor ger mer än standardpipor. I många fall ger inte eftermarknadspipor någon effekt alls.

Du har rätt, dumt av mig. Nej har bara den som sitter på. Självklart måste man skicka över skiten! Fan ja bli ju stressad, klart maskinen går ju att köra men de känns förjävligt ifall ja inte får någon ordning på detta. Finns det inget val så äre ju bara till å kapa om man ska nå dit man vill.

När du säger "vanlig RK tek topp" vad menar du då? Endast toppen med org kolvar etc? För så vitt ja vet har jag "plug and play" (RK TEK drop-in kit) kitet, i mitt tycke "det vanliga" kitet till gen 3 rotax. Inget big bore som nämnt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du har rätt, dumt av mig. Nej har bara den som sitter på. Självklart måste man skicka över skiten! Fan ja bli ju stressad, klart maskinen går ju att köra men de känns förjävligt ifall ja inte får någon ordning på detta. Finns det inget val så äre ju bara till å kapa om man ska nå dit man vill.

När du säger "vanlig RK tek topp" vad menar du då? Endast toppen med org kolvar etc? För så vitt ja vet har jag "plug and play" (RK TEK drop-in kit) kitet, i mitt tycke "det vanliga" kitet till gen 3 rotax. Inget big bore som nämnt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dropin topp är en som sticker ner i förbränningsrummet så man blir tvungen köra deras kortare kolvar. Vanlig rk topp är som alla andra trimtoppar den körs med vanlig däckhöjd på kolvarna. Jag vet inte hur man kan se de utifrån så du får du skruva lös y-kröken o kolla in i utblåset. Om överströmsportarna (insugsportar på sidorna cylinder) inte flyter jäms med kolvens tak när kolven är i botten så har du dropin ,, botten på portarna sticker då upp ca 2mm ovan kolven.

Har du "vanliga toppen" så flyter de jämt och du kan skatta dig lycklig för då har du en bra grund att trimma vidare från. Ett annat lite jobbigare sätt att kolla om de är en dropin är att skruva lös toppen sticker förbränningsrummen ner i cylindern är de dropin.

Här är "vanliga toppen" men den ser exakt ut som dropin om man kollar utvändigt.

http://www.2strokeheads.com/skidooS3heads.htm