Ny xrs -07 ägare, frågor

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Dropin topp är en som sticker ner i förbränningsrummet så man blir tvungen köra deras kortare kolvar. Vanlig rk topp är som alla andra trimtoppar den körs med vanlig däckhöjd på kolvarna. Jag vet inte hur man kan se de utifrån så du får du skruva lös y-kröken o kolla in i utblåset. Om överströmsportarna (insugsportar på sidorna cylinder) inte flyter jäms med kolvens tak när kolven är i botten så har du dropin ,, botten på portarna sticker då upp ca 2mm ovan kolven.

Har du "vanliga toppen" så flyter de jämt och du kan skatta dig lycklig för då har du en bra grund att trimma vidare från. Ett annat lite jobbigare sätt att kolla om de är en dropin är att skruva lös toppen sticker förbränningsrummen ner i cylindern är de dropin.

Här är "vanliga toppen" men den ser exakt ut som dropin om man kollar utvändigt.

http://www.2strokeheads.com/skidooS3heads.htm

Helt omöjligt å se på bild/motorutrymmet. Har frågat den som monterade så väntar på svar där. Tack så länge :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Svaret löd följande:

Igentligen skulle de vart kul å bromsa den som den är å se vad den levererar i hp, tror ärligt att den ligger betydligt högre än vad grabbarna påstår. Pratat me grabbarna på bsm i Haparanda å dom hade bromsat några RK kittade, å dom hade bromsat 160 + HP.
Ja kolvarna är ju speciellt utformade för andra port tider osv, (kortare) eller kolbulten sitter längre upp i dessa kolvar. Dom nya kolvarna är för kittet så dom är lägre än original. Ska ligga på 14 i kompförhållande. Pga förbränningsrummen går ner ca 1mm i cylindern. Med original kolvar slår kolvarna i toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Svaret löd följande:

Igentligen skulle de vart kul å bromsa den som den är å se vad den levererar i hp, tror ärligt att den ligger betydligt högre än vad grabbarna påstår. Pratat me grabbarna på bsm i Haparanda å dom hade bromsat några RK kittade, å dom hade bromsat 160 + HP.
Ja kolvarna är ju speciellt utformade för andra port tider osv, (kortare) eller kolbulten sitter längre upp i dessa kolvar. Dom nya kolvarna är för kittet så dom är lägre än original. Ska ligga på 14 i kompförhållande. Pga förbränningsrummen går ner ca 1mm i cylindern. Med original kolvar slår kolvarna i toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tror inte man kan nå 160 hk ens med dubbla crankshop och mappad box men bänkar emellan kan variera 10hk så de kan vara sant i just den bänken. I Mulles eller Ljungbergs bänk skulle jag gissa din motor ger en bit under 140 typ 135-138hk i bästa fall.

OBS 14-1 kan du inte köra för då smälter kolvarna ner omedelbart och cylindrar och veven kan ta skada helahaveri med andra ord. De krävs 102okt till 14-1. De Rk dropin jag svarvade om från dropin till vanligt låg på ca 12,8-1 från rk-tek så vi får hoppas ditt lock ligger lika det.

Du måste göra ett kompförhållande test så du vet vilket k-f du har för de här är på tok för osäkra källor hör jag.

kompförhållande test gör man genom att hälla i olja genom tändstiftshålet ända upp i gängan. Kolven ska stå i absolut tdc (topp). Man räknar sedan bort 2 ml som gängan rymmer och räknar sedan ut kompförhållande med den volym man kommer fram till.
De jobbiga är att toppen måste av för man ska fetta in runt kolven så inte oljan rinner förbi ringarna när man gör vätskeprovet.
Kospruta eller timglas med ml gradering är bäst , häll i tvåtaktsolja och se till att motorn står vågrätt.

30,5ml (borträknat 2ml stiftgäng) får du i om de är så illa att de är 14-1 helt okörbart på 98 okt.
33cl är lika med 13-1 som du måste ner i eller ännu säkrare 34ml som ger 12,76-1.

Räkne ex. 1 cyl 400cc + den olja man får i "34ml" = 434. Ta sedan 434 delat med 34 så får du ut aktuellt kompförhållande i detta fall 12,76-1 .
 
Last edited:

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ajaj, detta låter ju mindre kul. Sedan maskinen vart ihop plockad har den vart körd i ca 8mil, utan bekymmer så vitt ja vet. Jag har 2 tankar kvar å köra in. Jag har vidarebef detta för dubbelkoll, jag blir ju orolig då jag läser att de på tok för högt k-f, OM det nu är så. Men det finns inget "enklare" sätt att räkna ut detta med typ mått på kolvar eller dyl? (chansning).

Jajust, men de skulle ju vara rätt ok att köra me ca 135hp för denna korting. Men upp i 150hp me rätt grejer är då inte fel det heller. Men de ska ja ta vidare på måndag så se vi vilka som är villiga att mappa.

Måste även tacka så långt för grymt bra feedback med tips och trick. Det är nog flera än jag som har användning utav denna tråd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag tror faktiskt inte de är 14- 1 i kompförhållande för den som köpte kittet måste ha talat om för rk-tek hur den skulle köras och de skulle aldrig sälja så högt kompf till vanlig svensson moppe. 14-1 kör man endast i tävling med värre bränsle eller om man kör på extrem höjd typ ovanligt högt fjäll hela tiden kan man komma undan med 14-1.
Du får inte ens köra 1 meter till för du har redan haft tur att den inte smält ner hitintills för 14-1 och lilla minsta snålhet i mellanreg smälter ner kolvar. Petec kan ev ha spiksensor (osäker)som sänker tändningen så motorn inte smälter ner men då ger den dålig effekt vid spikning och man ska inte förlita sig på knacksensorer/spiksenorer.

De finns inga genvägar för att lista ut kompförhållandet för rk-tek har troligast inte skrivit på locken vad de ger.
De är inget stort jobb att plocka lös locket ,du behöver inga nya packningar för de är bara oringar som man kan återmontera. Du bör även ta lös avgaspipan så oljan man häller in i motor inte lägger sig i pipan.

OBS när man gjort klart kompförhållande testet med oljesöl så måste man slutligen dra runt motorn med stiften ur och gärna en sup bränsle in genom stifthålen som sköljer ut oljan. detta är viktigt för om man bara sopar i stiften och försöker starta motorn kan olja ta tvärstopp uppe i tdc när oljan skjuts upp genom överströmmarna och då kan veven vrida sig!!!!
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Det känns inte som de kan vara de med tanke på den e körd en del sen dess, borde sköre redan isf. Jag personligen har endast startat den ca 5ggr i somras, ej kört. Har informerat tidigare ägare så väntar på svar.

Jag skall ringa de uppe i haparanda till veckan å följa upp de dom sålde ifall de vet k-f. Har kvitto på grejerna. Annars får jag helt enkelt köra på de du säger att mäta själv. Kan tänka att de e lätt att klanta sig där ifall man har för brått, så de ska jag absolut tänka på då isf.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Petec kan ev ha spiksensor (osäker)som sänker tändningen så motorn inte smälter ner men då ger den dålig effekt vid spikning och man ska inte förlita sig på knacksensorer/spiksenorer.
Ja de har knacksensor, iaf hade min det på den tiden jag körde P-tec av samma årsmodell.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja de har knacksensor, iaf hade min det på den tiden jag körde P-tec av samma årsmodell.
Ja jag misstänkte det och då är de knacksensorn som räddat motor om de nu är på 14-1. Men jag skulle inte tordas köra 14-1 även om den har knacksensor så vi håller tummarna att de är snarare 12,7-1.

De är inte hela världen att svarva om de lösa förbränningsrummen till några ml mer bara den som svarvar har lite hum om vart man ska ta material utan att sänka flamfarten och kan mäta volym på ett säkert sätt. Rk-tek haparanda kan nog fixa ursvarvningen.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Har förmedlat detta till en annan grupp så ska se om nån där ligger på info ang k-f med drop in. Men om de skulle va så att k-f ligger på 14+ kan det tagit skada? Den e knappt körd nåt. Men som sagt, vi håller tummarna. Men ja bor i övik, finns de inget närmre? Om ja skulle behöva hjälp me svarv?

Fick se bänkpapper på en -06 renegade med RK tek drop in samt med mulles mapp, lämnade 144hp med org avgas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Men ja bor i övik, finns de inget närmre? Om ja skulle behöva hjälp me svarv?
Jag har svarv, vanlig manuell med digitaler. Men jag har ingen kunskap om hur de ska svarvas i så fall. Om det ens duger med en manuell, kanske behövs en nc-styrd?
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag har svarv, vanlig manuell med digitaler. Men jag har ingen kunskap om hur de ska svarvas i så fall. Om det ens duger med en manuell, kanske behövs en nc-styrd?

Kul å höra :) oj jadu, inget som jag kan besvara. Aldrig svarvat något i detta ämne om ja säger så. Kanske dyker upp nåt svar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Tänk om de vore så lätt att man bara kunde komptesta för då ligger båda cyl på 12bar/kg :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har förmedlat detta till en annan grupp så ska se om nån där ligger på info ang k-f med drop in. Men om de skulle va så att k-f ligger på 14+ kan det tagit skada? Den e knappt körd nåt. Men som sagt, vi håller tummarna. Men ja bor i övik, finns de inget närmre? Om ja skulle behöva hjälp me svarv?

Fick se bänkpapper på en -06 renegade med RK tek drop in samt med mulles mapp, lämnade 144hp med org avgas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Allt från 136-146hk är ber på vart man bromsar. De är möjligt mulles mapp kan ge någon extra hk även med org avgas.
Om du bor i övik så skulle jag rek att fara till Matfors (sundsvall) och bänka den i Tommy Ljunggrens bänk för den vet vi att en standard 800 ho/ptek ger 133hk. Då bestyckar han in den safe genom att lyssna efter spikning och bsfc mäta motorn. Då slipper du oroa dig över härdsmälta och du hittar åt alla kusar. Du kan då även strypa tikka burkens kona och genast se effekten av det. Priset för bromsning där kan vara allt från 1800-3500kr ber på hur lång tid det tar.

Ang oron att motor tagit skada så tror jag inte det för p-tek har som sagt knacksensor så den bör ha stått pall 2 tankar. Du kan kolla kolvarnas topp om de har blästerliknade yta för då har de spikat. Man kan se in i utblås om man tar bort y-röret. De går även titta in genom tändstiftshål med en liten pennficklampa. Bäst är såklart en liten kamera med sladd som man fipplar in.

Ang svarvning av lock så är det inte så enkelt som jag först gjorde sken av för jag måste hålla på i x ant timmar innan jag gjort klart 2 förbränningsrum. De ska svarvas & volym mätas upp till 5-6ggr innan man hittar rätt volym så man blir gråhårig innan man är klar för man måste svarva i den runda domen endast inte på squishbandet!

Enklast och billigast samt säkrast är att köpa nya färdiga 13-1 förbränningsrum av Rk tec. De kostar typ 1500kr för bägge gissar jag.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Den RK topp jag hade var märkt (13:1) på baksidan av förbränningsrummen.
Så om du tar av toppen, ta då ur förbränningsrummen och kolla.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Allt från 136-146hk är ber på vart man bromsar. De är möjligt mulles mapp kan ge någon extra hk även med org avgas.
Om du bor i övik så skulle jag rek att fara till Matfors (sundsvall) och bänka den i Tommy Ljunggrens bänk för den vet vi att en standard 800 ho/ptek ger 133hk. Då bestyckar han in den safe genom att lyssna efter spikning och bsfc mäta motorn. Då slipper du oroa dig över härdsmälta och du hittar åt alla kusar. Du kan då även strypa tikka burkens kona och genast se effekten av det. Priset för bromsning där kan vara allt från 1800-3500kr ber på hur lång tid det tar.

Ang oron att motor tagit skada så tror jag inte det för p-tek har som sagt knacksensor så den bör ha stått pall 2 tankar. Du kan kolla kolvarnas topp om de har blästerliknade yta för då har de spikat. Man kan se in i utblås om man tar bort y-röret. De går även titta in genom tändstiftshål med en liten pennficklampa. Bäst är såklart en liten kamera med sladd som man fipplar in.

Ang svarvning av lock så är det inte så enkelt som jag först gjorde sken av för jag måste hålla på i x ant timmar innan jag gjort klart 2 förbränningsrum. De ska svarvas & volym mätas upp till 5-6ggr innan man hittar rätt volym så man blir gråhårig innan man är klar för man måste svarva i den runda domen endast inte på squishbandet!

Enklast och billigast samt säkrast är att köpa nya färdiga 13-1 förbränningsrum av Rk tec. De kostar typ 1500kr för bägge gissar jag.

Tack för tipset!

Det kändes lugnande, men som vi nämnt tidigare så måste k-f 14-1 vara totalt fel, de känns näst intill omöjligt som du själv beskrev! Går det att beställa med olika typer av k-f med detta kit? Som sagt jag måste göra ett försök å ringa bsm imorgon. Se om dom kan följa upp ordern.

Den e inte körd en hel tank än sen renovering. Ca 5-8 mil bara. Jag själv har 2 tankar å köra upp som folk innan man kan tokvarva, inkörning.

Haha ojda, då försöker ja hålla mig undan svarvning så länge de gå ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för tipset!

Det kändes lugnande, men som vi nämnt tidigare så måste k-f 14-1 vara totalt fel, de känns näst intill omöjligt som du själv beskrev! Går det att beställa med olika typer av k-f med detta kit? Som sagt jag måste göra ett försök å ringa bsm imorgon. Se om dom kan följa upp ordern.

Den e inte körd en hel tank än sen renovering. Ca 5-8 mil bara. Jag själv har 2 tankar å köra upp som folk innan man kan tokvarva, inkörning.

Haha ojda, då försöker ja hålla mig undan svarvning så länge de gå ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
För att skrämmas lite så talar kompprovet du nämnde på "12 bar" för att de är 14-1 topp. De är nämligen så att om man köper dropin eller portar till höga porttider så tappar man komptryck (dynamiskt komp) så barmätare visar flera kg lägre än helt standard motor. Ex om de suttit en 13-1 topp skulle kompet snarare varit mellan 9-11bar. Om jag inte mins helt fel gav den rk tek försedda (13-1) portade motor jag byggde runt 10,5-11 bar med nästan lika höga portar som dropin . Höjer man kf till 14-1 så ökar komptrycket vid barmätning därav att jag skräms lite :amuse:

Får du inte tvärsäkra svar så lät de bra att de ev har skrivt kf inne i toppen.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
För att skrämmas lite så talar kompprovet du nämnde på "12 bar" för att de är 14-1 topp. De är nämligen så att om man köper dropin eller portar till höga porttider så tappar man komptryck (dynamiskt komp) så barmätare visar flera kg lägre än helt standard motor. Ex om de suttit en 13-1 topp skulle kompet snarare varit mellan 9-11bar. Om jag inte mins helt fel gav den rk tek försedda (13-1) portade motor jag byggde runt 10,5-11 bar med nästan lika höga portar som dropin . Höjer man kf till 14-1 så ökar komptrycket vid barmätning därav att jag skräms lite :amuse:



Får du inte tvärsäkra svar så lät de bra att de ev har skrivt kf inne i toppen.

Ja nu skräms du :O

Okej ja ska vara ärlig att ja avrundade, verkliga testet hamnade på 11,2 bar/kg båda cyl. Men har cylinderfots packningen någonting att göra me hur mkt k-f man får?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja nu skräms du :O

Okej ja ska vara ärlig att ja avrundade, verkliga testet hamnade på 11,2 bar/kg båda cyl. Men har cylinderfots packningen någonting att göra me hur mkt k-f man får?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
11,2 bar lät bättre då kan de fortfarande vara 13-1.

Bottenpackningen påverkar kompförhållandet och framförallt porthöjder, flamfart samt komptrycket. I ditt fall ska du köra 0,5mm som brukar sitta standard för Rk-tek lär ha utgått från 0,5mm när de bestämt kompf på locken. Om du skulle ha 12,5-1 i kf med 0,5mm bottenpackning kan du med fördel göra en tunnare 0,3mm för då får du ner de groteska porthöjderna en bit och de blir ca 13-1 i kf. De ger bättre bottendrag och mellanreg
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
11,2 bar lät bättre då kan de fortfarande vara 13-1.



Bottenpackningen påverkar kompförhållandet och framförallt porthöjder, flamfart samt komptrycket. I ditt fall ska du köra 0,5mm som brukar sitta standard för Rk-tek lär ha utgått från 0,5mm när de bestämt kompf på locken. Om du skulle ha 12,5-1 i kf med 0,5mm bottenpackning kan du med fördel göra en tunnare 0,3mm för då får du ner de groteska porthöjderna en bit och de blir ca 13-1 i kf. De ger bättre bottendrag och mellanreg

Vi får hoppas på de! :) jag ska följa upp detta imorgon så kmr uppdatera så fort ja vet och förhoppningsvis får jag svar på vilket kf som körs. Sedan ang packningen så hoppas ja att dom använt rätt mått beroende på kf. Men de bör inte ska va nå problem.

Efter ja fått detta uträttat så ska ja fortsätta å forska i vilken tändkurva/mapp som ja ska köra med tillsammans med kittet :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Update.

Surrade med BSM i Haparanda och de kunde med säkerhet säga att de aldrig sålt ett drop-in med 14-1 i kompressionsföehållande. Så man kunde vara lugn. Verka som toppen e körd flera vintrar fast drop-in vart monterat i vintras. Samt renovering/balansering av vev med allt vare innebär.

Nästa steg blir att ringa och kolla mapp. En fundering bara kring pipan, när man ska korta kommer inte passformen bli som kyss mig i arslet? Eller äre så pass liten förändring så de gör inte så mkt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk