Ny xrs -07 ägare, frågor

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Toppade som mest 620gr på vänster cyl och 595gr på höger efter en 200m fullgasrepa förbi en sjöstuga (barnfamiljerna såg inte lika nöjd ut som jag) . Kollade aldrig stiften direkt då men kollade efter en dags körning å de såg ut så hära nu.




Som nämnt i mitt förra inlägg så är fortfarande "semestergasen" kvar men får väl leva med det, blir nya gasare till nästa säsong. Skulle vart kul å veta om DPM klarar av att ställa om sig i fjälls så att den går likadant oavsett väder eller vart jag befinner mig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag skulle inte tordas bestycka ner mer om egt visar 620c så nära kolven. Allroundkörningen ser bra ut i stiftfärg men de säger inte så mycket de visar bara att den går rätt i något av registren.
De ser ut att vara säkert att hålla full gas minst 400m och kolla färg och termp där. Men de är förutsatt att du har drevning för minst 400m jag menar så den inte övervarvar!

Jag vet inte hur bra DMP funkar på högre höjd men jag antar de funkar hyfsat bra för ingen brukar klaga på dmp systemet.

Vad säger du om effekten /draget går den bra tycker du?
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Tack för synpunkterna! Då håller jag mig till 460 så länge med denna setup.

Kan inte se när ja skulle behöva hålla slätt i 400m förutom om ja skulle tävla hillclimb eller köra uppför något jävligt brant fjäll. Man måste köra med huvudet samtidigt. Men de känns endå rätt safe att hålla wot bra nog länge utan större fara. De e accet jag vill åt och inte toppfart. Men ja kommer att fortsätta å hålla koll och experimentera lite, kolla om nya gummin hjälper en på traven lite. Den e ju nerdrevad 2 och variatorkit sitter från någon okänd tillverkare. Ang dpm så få ha helt enkelt åka till fjälls och se. Kan ju uppdatera följande.

Ang effekt så har ja ett bättre gassvar, rappare gång, aningen ryckigt. Lever om som fan. Den går jävligt bra, kortfattat så ska man inte dra fullgas på en led för då drar den över.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Bjuder på en liten rulle från idag!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_6ANvyrlIVI[/video]
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Bytte gummina nu ikv och de gamla var dåliga, inga hål som ögat kunde se men torrsprickor kändes som den vart lugnare på tomgången faktiskt, rusade inte lika lätt, men hann såklart inte testa så mkt innan förgasarna började tjärva igen och den gick fett som satan såg direkt på egt 120gr/400gr mellan cyl vid 50km/h. Så få riva imårn igen, fan va less man börja bli.

Innan detta hände så va den rapp vid fullgas men aningen fet i mellanregister, kanske våga ner på 450 endå om det inte e pga vädret? +7 ute nu.

Gummina som satt var dessa http://www.skoterdelen.com/snoskoter/forgasardelar/v-force-3/ski-doo/forgasarflans-v-force-3-ski-doo-2 och de ja köpte va dom här http://www.skoterdelen.com/snoskoter/forgasardelar/forgasarflansar-insugsgummin/ski-doo/forgsarflans de borde väl inte skilja bara för man ha vforce3 reeds? Dom såg aningen annorlunda ut, hålet var helt runt och mynnade på reedsen men dessa andra var fyrkantiga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om den går fett i 50kmt så hjälper inte mindre högfartsmunstycke de är i första hand bränsleskrvarana & lågfartsmunstyckena som påverkar från 0-50kmt. Prova skruva in bränsleskruvarna mer när de är såhär varma dagar. Trottelnålarna går att sänka genom att flytta om shims. De går även fräsa ner lite djupare i trotteln där nålen ligger an om den går väldigt fett.

Lågfartsmunstyckena och bränsleskruvarna påverkar mest från 0-50kmt ledåka eller upp till 10mm trottellyft.
Nålhöjden jobbar från 40kmt upp till halv gas vad de nu blir för fart på din maskin?
Högfartsmunstyckena påverkar mestadels full gas man kan tom skruva ur högfartsmunstyckena och motorn går inte fett under halv gas trots så stort flöde som de blir.

I ditt fall då de varierade så mycket mellan egt sonderna kan man misstänka att ett tändstift delvist släkts pga fet gång . Du kan ha surat sönder stiftet vid uppstart de behövs bara en sek för länge med choke så kan man halvsläcka ett stift,,,, Byt stift på den cylinder som går kallast.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Iofs det har du ju rätt i. Kommer nog bjuda på ett kvarts varv in sen då ja plockar upp grejerna igen senare, lär väl hålla sig mellan 0gr och som max ca -10 i fjälls som de ser ut nu. Det e ju ovanligt varmt ute just nu!

Ja halvgas så ligger ja nog närmare 80-100 knyck. Så ja tror då nålen står OK men körde aldrig så fort igår just. Men då är jag med, då rör ja ej högfartarna nåt, som senast experiment såg stiften bra ut.

Problemet var aldrig ifrån början, den gick fint och rent tills att som ja misstänker, att en flottör hängt sig i öppet läge igen för DPM flödade över och den gick jättekall på ena cylindern, så stiftet kan man förstöra genom att man dränker det? Man bör nog kanske byta båda då, än om de gått bara 40 mil.

Men ang insugsgummina, tror du att det har större betydelse ifall Vforce3 gummina var helt runda ända från förgasarhals till platta och där de mynnade på reedsen var de även runda direkt på lixom. Org gummina (motsvarande orginal) Var som sagt runda såklart mot förgasaren men mot reedsen var det fyrkantiga, om du tänker som ett dammsugarmunstucke :p Det var öppet runt hela ytan mot reedsen och ej runt direkt på reedshålet som det brukade vara. Jag menar om flödet in kan påverkas på något vis. Köpte dessa andra gummin för vforce gummina var snordyra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Iofs det har du ju rätt i. Kommer nog bjuda på ett kvarts varv in sen då ja plockar upp grejerna igen senare, lär väl hålla sig mellan 0gr och som max ca -10 i fjälls som de ser ut nu. Det e ju ovanligt varmt ute just nu!

Ja halvgas så ligger ja nog närmare 80-100 knyck. Så ja tror då nålen står OK men körde aldrig så fort igår just. Men då är jag med, då rör ja ej högfartarna nåt, som senast experiment såg stiften bra ut.

Problemet var aldrig ifrån början, den gick fint och rent tills att som ja misstänker, att en flottör hängt sig i öppet läge igen för DPM flödade över och den gick jättekall på ena cylindern, så stiftet kan man förstöra genom att man dränker det? Man bör nog kanske byta båda då, än om de gått bara 40 mil.

Men ang insugsgummina, tror du att det har större betydelse ifall Vforce3 gummina var helt runda ända från förgasarhals till platta och där de mynnade på reedsen var de även runda direkt på lixom. Org gummina (motsvarande orginal) Var som sagt runda såklart mot förgasaren men mot reedsen var det fyrkantiga, om du tänker som ett dammsugarmunstucke :p Det var öppet runt hela ytan mot reedsen och ej runt direkt på reedshålet som det brukade vara. Jag menar om flödet in kan påverkas på något vis. Köpte dessa andra gummin för vforce gummina var snordyra.
Man sabbar lätt stift om de går surt så testa byta ut stiften men behåll de gamla för de kan ju vara ok ändå.
Ang insugen så funkar runda nästan lika bra de kan ev bli lite sämre flöde eller rättare sagt lite mer turbulens så du tappar någon kuse men motorn ska gå rent o fint. Om du hade bestyckat in motorn perfekt innan byte av gummin så kan de ev skilja lite i bestyckning nu när du bytt till runda insug.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Körde ju inte så långt, var tvungen att hålla varven uppe för ja va mitt i skogen å hade en bit kvar till garaget. Ville fan inte bli ståendes mitt i skogen kl22 och ingen till hjälp haha. Så den fick gott sura hela vägen tillbaka!

Insugen så bytte jag FRÅN helt runda utrymmet som mynnar direkt på reedsen (vforce) TILL de med helt öppna utrymmet som mynnar på reedsen (motsvarande orginal de som sitter orginal)

Men som du skrev så lät de nästan som en fördel med insug som e helt öppen som mynnar mot reedsen ist för den ja hade som var helt runda och mynnade direkt runt hålet för reedsen. Men egentligen borde det ej påverka bestyckningen nåt märkvärdigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Här är reedsen

ImageUploadedByTapatalk1458029893.477856.jpg

Ungefär så här såg gummit ut innan byte

ImageUploadedByTapatalk1458029917.203378.jpg

Och ett gummi som ser ut så här satte ja in nu

ImageUploadedByTapatalk1458029955.662161.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Plockade upp förgasarna ikv och bytte andra flottören inkl nålventilen (gjorde samma sak 1 månad sedan fast ena flottören) från en bättre beg förgasare så nu går den igen iaf, men rusningen på tomgången har blivit faktiskt mycket bättre.. Nu går den ner själv som vanligt av de lilla ja prova.

Hade en 2-takt nörd med mig ikv å han kom förbi precis då ja hade fått ihop grejerna, han tyckte den blöddrade och gick fett, var ca +8 ute iofs. Så imorgon eller på torsdag så skall ja nog sätta in 450 och 17,5 igen lågfart och låta soppaskruvarna vara öppna såsom org 1,5varv ut. Uppdaterar eftersom så ser vi :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Plockade upp förgasarna ännu en gång i tisdags och även igår pga att en nålventil/O-ring ej höll tätt liks förbannat. Men köpte nya O-ringar idag och kontrollerade nålventilerna att dessa vart täta eftersom O-ringarna var nya. Allt höll tätt och fint när trottlarna var stängda (riktad upp emot förgasarna) kollade så de studsade fint och att de ej fastna.

Satte in låg 17,5 och huvud 450. Såg att en nål var lite böjd längst ner men inget allvarligt.. Böjde tillbaka så de knappt var märkbart. Och sen satte ja in dem igen. Startade upp skotern och allt på tomgång var okej, egt temparna visade som de brukade göra, diffade ca 30c mellan dem. Men nu tog ja ut skotern i regnet med ca +7 och skulle köra lite men den gick SKIT! Helvete vad den blöddrar och rycker då man passerar 4000rpm, ja bli så jävla less!

Vad kan vara felet här? Trodde verkligen att ja skulle få till det denna gång. Känns som jag borde köpa flångnya tm40 förgasare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Bytte stift med men utan framgång. Har nu plockat lös gasarna för tusende gången och flottörerna och nålventilerna håller tätt. Allt ser ok ut. Fortfarande vill den gå riktigt fett och svårstartad!

De e höger förgasare som verka. Även om ja bockade tillbaka nålen så äre ju att den håller bara tätt på tomgång? Och tomgången håller den ju

Eller finns det nåra flera idéer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Hur vanligt e de att rave portarna jävlas? Tog loss pipa/burk och de va rätt slemmigt där inne, men inget märkligt.

Den beter sig likadant efter ja satte in gasarna igen. Känns som de e väldigt mkt motstånd, brölar å gå surt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Se till att de lilla borhålet som trycker upp portarna är rent från sot och att raveventilerna går lätt. De enda känsliga jag varit med om är att de kan gå liknade som din om man sätter in för mjuka fjädrar i samband med viss trimgrad och pipor.Om du slakat förspänningen på raveventilerna så spänn åt dem igen.

Har den gått riktigt med dessa förgasare tidigare? Eller har du mixtrat med dmp slangarna typ pluggat någon slang för de får man inte göra!

Om felet kommit plötsligt kan de vara en kolv som gått av i kjolen endera frammåt mot utblås eller på insugssidan. Om du drar kolven i topp och tar bort yröret kröken så kan du besikta kolven. Samma sak på insug bort med reedkorgen så ser du kolven,,kolla även reedventilerna i samma veva.

Komptest visar normalt komptryck även om kolven delvist gått av. Jag körde av en kolv i vinter och den gick nästan fullt ut ändå men halvsurade samt tappade några hk.
Men om du inte gjort et komptest nyligen så gör de för du kan ju ha fått andra typer av kolvskader.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Aldrig rört portarna än så länge!

Ja den ha gått väldigt bra hela vintern med dessa förgasare tills den stannade till på sjön men då läckte en O-ring till flottören så bytte den och den gick igen, innan ja bytte gick den inte ens å köra. DPM har ja pillrat på men de e bara gångerna ja tagit loss gasarna sen sätter ja tillbaka allt igen.

Det komme ju i måndags efter jag bytte insugsgummin, tiltade upp gasarna vid detta tillfälle. Sen tog ja en sväng å först gick den bra sen slog de ba över efter en duttgas och den gick väldigt surt! De gick å köra men den gick dåligt såsom på videon. Nu har ja haft upp gasarna så många ggr och hittar inga särskilda konstigheter förutom nålen då som ja böjde till.

Ska kolla detta me kolvarna om ja hittar nåt, mindre repor är de acceptabelt? Dessa kolvar har nu gått 30 mil/ 9h. Komptestade innan säsongen på 11,2 bar på båda. Vore ju fruktansvärt jobbigt om detta skulle hända nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Kompa 8,8kg på båda cyl nu. Den e inte helt kall än eftersom ja startade den för nå timmar sen. Båda stiften urskruvade sen testade dem styck

Tidigare ifjol så komptestades den helt kall plus att gasen ej hålldes in. Kanske därför de höga värdet 11,2 men de e åtminstone jämn komp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Kolvarna ser fina ut förutom att de e en liten repa på en.

Plockade ut reedskorgarna och övre plattan låg löst på en av dem?? Borde inte de ska sitta rätt hårt? Se ut som clips bara som de ligger i.

Innan ja skruva ur gummina så såg ja inuti hålet att en av bladen hade hamna snett. Ska de kunna hända?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Nu förstår ja varför insugsgummina ser annorlunda ut på vforce3... De e för å hålla reedsen på plats. Den måste ha vibrerat lös. Får sätta tillbaka gamla gummina å återkomma hur starten ser ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk