Ny xrs -07 ägare, frågor

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ja nu gå den. Hoppas inte de händer fler ggr, borde inte göra de så länge man köper vforce3 gummin.

Så till er som har vforce3 reeds köp de som hör till och inte som jag nå org skit, snåldum


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Härligt att du hittade felet. Jag tänkte faktiskt på det felet när du bytt insug men de nya insugen såg ut att klämma fast reedventilernas bakre platta helt rätt.
Jag kör V-force men egenbyggt insug men då har jag sett till att de nya insuget klämmer in denna viktiga bakre platta på v-forsarna.
Du kan förmodligen bygga om så dina nya insug så de klämmer in plattan med typ en mellanplatta/spacer.

Annars kan jag rek Liquisol gummilim som yttre förstärkning av bef insug de håller skitbra!! Liquisol hittar du bla på mecknomen eller en mack. Rugga upp gummit och pensla på flera lager då håller insugen ca 32 år.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ja de kändes skönt särskilt då de var under tidspress. Hoppas den håller ihop nu bara.. Den är inte de mest slitstarkaste precis.

De nya insugen var såsom orginal och ramen var helt fyrkantig, det fanns inget som höll korgarna på plats utan de låg löst där inne, därav det plötsliga felet då den skallrade lös och hamnade snett och luft/bränsle blandningen vart tokfel. Vforce3 gummina har en heltäckande yta runtom korgarna och invändigt är den rörformad ist för fyrkantig.

Ja så kan man såklart göra, men ja har riktat in mig på att försöka få hem vforce3 insug innan torsdagens slut.. Tips på någon firma som säljer detta med korta leveranstider?? Skoterdelen tog hela förrförra veckan på sig att leverera dessa insug ja köpte nyligen även om ja beställde måndagen innan. Ska skälla på dem att de lurade mig då ja frågade om dem insugen passade vforce3 reeds, passade fysiskt, visst. Mekaniskt.. Inte så värst!

32år på samma insug e ju fantastisk bra ;) liquisol har ja använt ett par gånger och håller med att de e bra grejer. Men hade helst velat få nya och fina gummin innan torsdag. Även packningarna som tätar mot motorn vore bra å byta! Tips mottages :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
De hjälps inte, det är trångt tro mig ;) behöver vika insugen för å få bort. De e tillåme kapat i kopparna till förgasarna just där drivaxeln går förå enklare få ut gasarna.

Det blev skoterdelens vforce3 insug á 2019:-/kr och de gick med på återköp utav de andra gummina pga bristfällig kunskap där ja vart lovad att de skulle passa och fungera. Hoppas de hinner dyka upp för på torsdagkväll lastas maskinerna :O




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Kan väl uppdatera att skotern vart ihop plockad å nu är man i fjälls. Vare ute å kört lite bara idag med 2 plus å sursnö. Temparna hemma diffa 100gr på fullgas, dvs 530gr ca 100m fullgas med 450. De va inte ens på fjället..

Hemma blev de ju 630gr med 460 munstycke. Stiften är mer mot de mörka hållet så aningen fett gå den men effekt märker ja inte så mkt skillnad på. Hoppas på kallare väder!

Samtidigt lite kul att laborera lite. Ha ju annars 440 och 430 munstycken med mig :)


DPM verka inte hjälpa jättemycket.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Körde uppe på fjälle idag, 1400 över havet.. Märkte direkt skillnad på temp även på gång / motorljud. Toppade lätt 630+$gr egt vid 70 km/h vanlig körning. (Sjönk vid full gas, mer sås, mer kylning) Motför ca 0-600 m över havet där den visar ca 500+gr vid 70 km/h. Undrar bara följande, borde inte tunnare luft betyda fetare blandning dvs fetare gång?? Det jag upplevde var torrare gång vid högre höjd? Ett mer skrålande ljud. Allt gick bra men kan nån klargöra denna teori som jag verkar inte fått rätt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Körde uppe på fjälle idag, 1400 över havet.. Märkte direkt skillnad på temp även på gång / motorljud. Toppade lätt 630+$gr egt vid 70 km/h vanlig körning. (Sjönk vid full gas, mer sås, mer kylning) Motför ca 0-600 m över havet där den visar ca 500+gr vid 70 km/h. Undrar bara följande, borde inte tunnare luft betyda fetare blandning dvs fetare gång?? Det jag upplevde var torrare gång vid högre höjd? Ett mer skrålande ljud. Allt gick bra men kan nån klargöra denna teori som jag verkar inte fått rätt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du tänker rätt den ska gå riktigt fett på 1400m vs 600m om inte dmp funkar. Enda förklaring är att DMP regleringen hickade igång bättre på högre höjd. Den funkade ju skitbra kan man säga den gick ju lika het som på havsnivå om jag mins rätt?
De här testerna på olika höjder va intressant att se hur DMP funkar.

Du får planera in dina fjällsresor till endast 1400m höjd hädanefter :madgrin:
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Du tänker rätt den ska gå riktigt fett på 1400m vs 600m om inte dmp funkar. Enda förklaring är att DMP regleringen hickade igång bättre på högre höjd. Den funkade ju skitbra kan man säga den gick ju lika het som på havsnivå om jag mins rätt?

De här testerna på olika höjder va intressant att se hur DMP funkar.



Du får planera in dina fjällsresor till endast 1400m höjd hädanefter :madgrin:


Den gick minst 100gr varmare vid 1400 över havet dvs 630gr vid 60-70km/h körning över fjället! Jag kände att ja var tvungen att hålla koll på tempen då så ja inte skulle överbelaste. Motför ca 600m över havet (marknivå Klimpfjäll) där den jobbar på 560-570gr vid körning i 60-70 km/h.

Däremot hemma, 0m över havet fick jag med 460 mains och fullgas 620gr väldigt fin färg på stiften. De bästa vore att kanske köra 440 mains i fjälls och köra 450 hemma (som jag har i just nu). DPM vet ja inte hur den jobbar om de va den som torrade ur blandningen när ja kom väldigt högt upp och när jag kom ner igen blev den opåverkad, den kör på endast befintlig/ren bestyckning på marknivå. Så kan de ju förstås vara, logiskt sett. Kollade även stiften uppe på fjälle å dem såg lite feta ut endå, motorljudet blev väldigt "skorrande" uppe på den nivån där DPM även jobbade tillsammans med förgasarna.

Jag tror faktiskt att de kan vara så att motorn pallar 700gr+ i avgastemp om man kollar stiften. Skotern går väldigt bra för övrigt men kan säkert gå aningen bättre om man torrar ut liiite bara! :)

Det tråkiga är ju att man ska hemåt imårn men hinner med en liten sväng endå innan. Hemma dock blire ingen körning, helslut på snö, man får plocka ut alpinan ist ;)
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Hittade denna i ski doo "racing handbook" från 2003 där även 800ho motorn fanns med, och det fick mig att fundera lite..



Om man kikar så visar denna att EGT såsom jag satt den 10mm ifrån kolv MEN med 720gr som detonationspunkt. Medans jag då safe'at vid max 620gr.. Borde man inte våga sig dit vid 700gr+ egentligen? Kan högkompstoppen ha nåt med detta att göra att man ej vågar sig dit?

Enl stiften så går de snåla på iaf ett steg till. Men det är tyvärr inget som kmr ske på närmsta tiden pga snöbrist. Men det går ju att diskutera :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Iom att du har ändrade porthöjder tack vare dropin toppen så kan du inte lita på att 10cm från kolv är hetaste stället i pipan.
Men de är bara köra full gas minst 400m och kolla stiftfärg, ser de bra ut kör längre repa full gas och kolla igen. Notera samtidigt avgastempen så du kan bestämma högsta temp du törs köra.
En sak man bör ha i åtanke är att om motorn spikar mycket typ skenade spikning så sänks avgastempen så man måste ha öronen på skaft. Mindre tveksam spikning ger som tur är ökad värme så de ser man på tempen.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Då vare dags igen.. denna gång variator.

Jag upplever då jag ska köra rulle, att just vid pådrag då man drar upp den så går de hur lätt som helst, men strax efter blire som en svacka och skotern vill åka ner lite sen kommer den upp igen strax efter. Som om remmen slirade.. Detta är lite drygt, vill ha jämn fin gaskurva.

De jag fick tips om var att gå ner till snäppet hårdare fjäder, vilken låter vettigt? Vet inte vilken än då ja misstänker de inte sitter org fjäder. Ska kollas upp till veckan.

En annan sak då man kör drop-in kit som jag gör, är de till nån fördel att ställa upp variatorn på högre varv? Står på 3 nu men varvar bara 8200rpm och kitet är ju gjort för högre varv. Eller hänger inte variator med kanske?

Testa kan man alltid men risken är att peaken går neråt efter 8500rpm då de krävs mera modifikationer tex avgas mm för å få effekten att följa med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Har märkt att vänster cyl visar 100c varmare än höger cyl, så har de ej vare. Ca ~30c brukar de kunna sjeka. Koso egt som ja har.

Har tagit ner bestyckningen till org, 440. Lågfart 20 med strax över 1 1/2varv ut på bränsleskruvarna. Men detta hände innan ja bestycka ner från 450.

Tog upp stiften å kika lite å märkte att själva tandhatten (gängade delen uppe på stiftet) hade en glipa än fast den var åtdragen. Vänstra stiftets hatt var åtdragen ner mot porslinet som de ska va. Kan detta vara nån av stiften som gör denna temp skillnad på avgaserna? Funderar på att köpa nya igen än fast ja bara kört me dem i 15mil.

Höger stift på bild är höger cyl efter en liten fullgasrepa.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De behöver bara komma lite mer sot på ena tempsonden så sänks tempen,,,testa sota av bägge sonderna.

Ang bestyckningen så ser stiften kanonbra ut!!
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
De behöver bara komma lite mer sot på ena tempsonden så sänks tempen,,,testa sota av bägge sonderna.



Ang bestyckningen så ser stiften kanonbra ut!!


Dumt att ja inte tänkte på det :) ska testa rengöra dem! Köpte även dielektriskt fett till hattarna och nya stift, igen.

Ja faktiskt helt okej färg å ångrar inte att ja köpte egt mätaren. Så skönt att man kan se direkt om nåt håller på att gå åt skogen så man kan förebygga ras el dyl!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Tog och sotade av ena givaren som visade lägre temp men nää, den visst fortf 100gr mindre än vänster cyl.

Aldrig hört att en sådan temp går sönder? Oftast tempgivare då de går sönder visar de helt fel eller så funkar de inte alls. Kan de vara en Pt-100/1000? Isf går det ohm mäta och vid en viss temperatur skall den visa visst ohm och avsticker den från tabell så har jag en felande givare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag har en fundering kring team fjäder. Jag har en ski doo xrs 800 -07 med RK tek drop-in, crankshop singel å tikka burk. (Uppdaterar info lite pga gammal tråd) Vforce3 reeds, nerdrevad 2. Skotern går riktigt fint men önskar snäppet bättre backshift. Jag har då köpt en team tss04 sek. Kollade vilken helix jag hade i org sekundär och det står CR-5 63/52-41. Vilken team helix är i närheten där fast med ett litet bättre backshift (kanske funkar att köra samma pga jag byter ut hela variatorn då tss04 är snabbare).

Fjädern i org sekundär var röd, enda jag kan hitta om den röda nyansen är "Dalton red" med en spec på 200/300. Men team verkar inte ha någon sådan fjäder?

Upplever skotern kvick och bra, men tex då man leker, vill dra upp den på rulle så går den rätt upp, men för att sedan "sacka ihop" lite sen stiga uppåt igen. Det är lite svårt att manövrera med gasen utan man måste hålla full gas för å hålla nosen uppe. Nästan lite så den övervarvar lite/slirar.

Primären hade en 160/260 fjäder men glidklarna var dåliga och den var rejält smutsig. Helix vet jag inte men ramperna var 414. Ska ta upp helix ikv i primär.

Jag kan bifoga ett klipp på skidres för bättre förståelse om nån e intresserad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
CR står för Cudney Racing och han brukar ha röda sek fjädrar. Du får nog maila Bill och ställa dina frågor där. Han har ju koll eftersom det verkar sitta hans kit i din skoter.