Axys RMK 800 Variatoruppsättningar.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
ett hett tips snopro700 är att åka på ultimax remmen så slipper du mycke av problemen du upplever då den remmen greppar betydligt bättre.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Ett billigt sätt att få lite fart på maskinen är att vikta ner till 10-68 vikter och byta primärfjäder till 140/320. Bra respons och växlingsvarv på ca 8250 i skog på 6-800möh.

Glöm inte att 10-70 och den värdelösa guldfjädern är för havsnivå. Blir lte för tungt i fjälltraktrrna. Funkar dock säkert på leden eller för myrsurf.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag har precis samma problem som er med samma setup. Kör också med 71 g MTX nu viktade 1+1 och med Dalton primfjäder 150-320 (Dom andra gick av direkt) får ut mellan 8050-8150 rpm. Dock är det med en arctic 048 rem.

Ska öppna upp sekundären och kolla för det klingar lite mysko från den om man slår lite på den.

Återkom gärna om ni hittar nåt spännande.

Jag funderar om man verkligen ska ha 42 slutvinkel på en lössnöracer?
Hittade även ett till problem vid senaste körningen. Nämligen att maskinen inte varvar som mest på fullgas utan ökar i varv då man släpper av litegrann. Löste detta genom att backa på wirespänningsskruven. Men detta är ju inte rätt! ÅF hade hört talas om detta och haft en maskin inne tidigare utan att hitta något egentligt fel. Någon som har en lösning?
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Hittade även ett till problem vid senaste körningen. Nämligen att maskinen inte varvar som mest på fullgas utan ökar i varv då man släpper av litegrann. Löste detta genom att backa på wirespänningsskruven. Men detta är ju inte rätt! ÅF hade hört talas om detta och haft en maskin inne tidigare utan att hitta något egentligt fel. Någon som har en lösning?
Jag har samma problem på min maskin. Ryktas om att detta avhjälptes genom att byta ut TPS:en.
Sen har jag min hos ÅF just nu för att jag saknar maxvarv överlag. Polarens varvar 4-500 mer än min med samma grejer.
Det verkar som att ÅF ev. kan ha hittat en lösning då han kikat i spjällhuset bl.a.
Får veta måndag efter lite mer testande om maskinen äntligen går som den ska nu.
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Hur har det gått för er som inte fått i ordning på varven?

Har själv problem med varven, kör epi vikter 68 gram, Orange fjäder (kommer ej ihåg tryck) med 56-42 helix.

Ligger på 8100-8200..
Sjukt irreterande, kör med talon mattan, men bör ju ej göra så man tappar 3-4 hundra varv...
Då jag även satt på spi pipa o topp, kör även med team teid sek.
Några tips?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Samma problem med min. Varvar mellan 7900-8000. Går bra upp till typ 7500-7600 sen tappar den kraft och känns väldigt tam på fullgas. Felsökning hos polaris. Är ganska säker på att avgasportarna inte öppnar fullt. Hittade en artikel på dynoresearch där de hade ett liknande fall. De bytte i princip allt på den maskinen. Polaris köpte tillbaka den och testade att låsa portarna i öppet läge. Den gick självfallet uselt på låg o mellan men nu fick dom full effekt. Lösningen var att frångå tps rekommendationen och hade lite lägre wot värde. Därefter funkade den. När den bromsades före felsökningen gav den ca 134hk vid 7600 men endast 110hk vid 8100-. FYI
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Är de nån av er som har stora problem med att primärfjädrarna inte håller? Jag har kört av 6 fjädrar redan i vinter! Har shims på båda sidor! Har testat Slp,team och epi fjädrar, team och epi smäller av mitt på innan 5mils körning Slp håller lite längre!. Kompisen med lika maskin har samma problem! Vi har slut på idéer?? Kört med grön gul Slp, rosa team och vinröd epi!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag körde av 2 fjädrar snabbt. Sen köpte jag en Dalton fjäder 150-310 av speedtech i skellefteå. Den har hållit så långt... slipa även av de vassa ändarna och försök släta till ytorna i korset och locket.

Någon som fixat varvproblemen? Min har varit inne hos ÅF nu. SKa testa till helgen.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
150/340 fjäder från speedtech, åkt hela säsongen på den fjädern. 100+ mil
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Skotern fungerar fortfarande inte. Varvar inte ut vid WOT. Ger däremot mer varv vid mindre gas.
Antingen är det TPS som ger för mycket volt på WOT eller så är spjällhuset/ventilerna fuckade och öppnar mer än 100%. Öppnar "över" 100% läget.
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Min mekaniker hittade någon kabel i styret som blivit nött och jordade ev mot styret ibland så att den gick konstigt, ska ut och prova i helgen och se om det hjälpte, vad jag har testat hittils så verkar den fungera som den ska :)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Skotern fungerar fortfarande inte. Varvar inte ut vid WOT. Ger däremot mer varv vid mindre gas.
Antingen är det TPS som ger för mycket volt på WOT eller så är spjällhuset/ventilerna fuckade och öppnar mer än 100%. Öppnar "över" 100% läget.
Varför kan maningen slacka gasvajern till där spjällen är fullt öppna och därefter göra en ny tps kalibrering? Borde inte det lösa problemet? Eller tänker jag galet?
 

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
hej!

kör en switchback assault 800 -17, har problem med sjukt hög remtemp.

gick varmt och rätt mycket remslir men remmarna höll åtminstone med originalmattan, då körde jag med team silver 165-344 primär epi bellybuster 68gr 140/240 sek.

Har nu bytt till en peak Md 2.5 och gått ner från 10 kuggars drivhjul till 8 kuggars. Remmen pallade med 20 minuters körning sen var den död.

Har nu provat med original 10-66 vikter 165-327 primär och 160/240 black purple i sek. Men har fortfarande en del remslir och hög remtemp, allt är kört med original helix dvs 58/44-36.

Någon som har nån gissning vart det felar? variatorerna är linjerade, rengjorda och allt verkar vara som det ska i övrigt.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
hej!

kör en switchback assault 800 -17, har problem med sjukt hög remtemp.

gick varmt och rätt mycket remslir men remmarna höll åtminstone med originalmattan, då körde jag med team silver 165-344 primär epi bellybuster 68gr 140/240 sek.

Har nu bytt till en peak Md 2.5 och gått ner från 10 kuggars drivhjul till 8 kuggars. Remmen pallade med 20 minuters körning sen var den död.

Har nu provat med original 10-66 vikter 165-327 primär och 160/240 black purple i sek. Men har fortfarande en del remslir och hög remtemp, allt är kört med original helix dvs 58/44-36.

Någon som har nån gissning vart det felar? variatorerna är linjerade, rengjorda och allt verkar vara som det ska i övrigt.
hade också remslir på min men bytte till xs 809 o då försvann det helt finns även nyare variant xs 826 som är anpassad efter axys vill du ha nån av dom till rätt kurs så kan du pma :)
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
68 grams tror jag det är. Dock är den rätt lågt drevad.
Tack för svar, kanske därför jag upplever kompisens PRO med 3" hysterisk vad gäller gassvar i jämförelse med min 66mm o beltdrive (båda standard, båda -17).
 
Last edited: