Snöslunga?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Gården är inte längre försedd med lastmaskin tråkigt nog, så då måste det fram andra åtgärder.

Vad ska man välja för snöslunga för en större gård?
Däck eller larv?
Hydrostatdrift?
osv...

Läser man tester osv så står AL-KO tydligen högt upp. Men jag är mer nyfiken på
Honda, Jonsered eller Toro.

Vad tycker ni om snöslungor?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nu är jag ju färgad då jag kör Toro men dom är förjävla fina. Larvband kommer mest till nytta om du kör altaner eller tak. Min Toro har powershift vilket flyttar bak hjulen så den gräver mer än stegrar när det är hårt så den matar på fint.
Annars så de till att det är joystickstyrt utkast eller åtminstone reglerat från "styret" då som som har vev nedanför är hemska.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har haft en gammal Toro, den var välbalanserad och bra att röja snö med men tyvärr var det ett hemskt risigt exemplar som jag tror jag fick meka med mer än jag körde. Det som till slut knäckte den var att det knappt fanns gängor kvar för skruvarna som skulle hålla ihop växellådan. Jag sålde den till en som behövde reservdelar till en större Toroslunga av samma generation.

En Partner från ca 2010 som jag har varit tvungen att köra några gånger, är inte alls trevlig. Konstig vinkel på handtagen, märklig tyngdpunkt (för högt upp och för långt bak) så den stegrar om man inte tvingar ner den hela tiden, svårt att få lämplig hastighet på framdrivningen. Folk som själva har moderna Toroslungor retar upp sig ännu mer på den där Partnern än vad jag gör.

Jonsered misstänker jag kan vara mer eller mindre identisk med Partner, båda de märkena ägs ju av Electroluxkoncernen.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Yamaha eller Honda, känns uppriktigt som att man har mycket mer effekt i de maskinerna än andra märken av motsvarande storlek. Dessutom har vår Yamma ALDRIG racklat, tror den fyller 20 år i år faktiskt och genomgått årlig service endast.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Har en ny Ariens. Funkar kanonbra. Men se upp dom har en billig serie och en riktig. Annars skulle jag säga honda. Deras 6,5 hästare kastar bättre än 10-12 hästar som det står stiga på.
 

knownhenry

Medlem
13 jan 2012
8
0
1
Kan någon rekommendera någon budgetslunga? Är julas meec och biltemas slungor mfl billiga märken bara skräp
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Och tyvärr ärr också äldre slungor skräp. Det har hänt nåt även i utvecklingen av slungor. Trodde inte alls det var så men bytte från en äldre ariens till en ny. Lika i övrigt, samma bredd samma hk. Och den nya är timme tusan tre gånger så bra. Slänger snön med en helt annan effektivitet.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Hur stor tomt har du att skotta?
För mig tar det säkert två timmar med slunga och 5-10 min när grannen kommer med sin gamla BM Viktor och slunga...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Monno: haha, en larv med slunga frampå kanske vore grejjen.

Servar/lagar/säljer snöslungor (köpte min larviga maskin 2010 innan jag visste bättre)

Säljer just nu Toro/qvarna.

Sålde tidigare mtd/cub cadet.

Min åsikt, gå på en cub cadet 528. (526 om du har något mindre tomt) eller en 945 om dj har MYCKET att skotta, men inte kan försvara traktorköp.

Upplever cuben som bäst om man ser till verkstadsbesök.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Lutar åt en Toro faktist.
Men när jag ringde till säljaren som jag även köper skotrar av påminde han mig att även min gräsklippare behöver bytas ut.

Lösningen kan bli följande:

http://www.blocket.se/vasterbotten/John_Deere_X310_med_44__Snofras___42__klippd_63931382.htm?ca=2&w=1
Ja närmare Spygrönt än sådär kommer du ju inte så länge inte Arctic börjar göra snöslungor.

Enklast vore kanske om du sålde lastbilen, huset och skotern. Köper lägenhet och Ski-Doo (och Benz) :p :p
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Enklast vore kanske om du sålde lastbilen, huset och skotern. Köper lägenhet och Ski-Doo (och Benz) :p :p
Vad ska jag då ha släpen till!?

Har ju haft både lägenhet och Benz. Det är nånting iaf jag har vuxit ifrån.
SkiDoo har jag fått nog av, ägde en Citation i min barndom på 90 talet och har inte återhämtat mig än..
 

Hasse.K

Ny medlem
19 okt 2017
2
0
1
Har varit nöjd med snöslunga från granngården. Kolla där. Finns ofta bra märken. Tror Stiga och al-ko är bäst.

Går väl att göra om åkgräsklipparen till en skottare med en plog till. mer effektivt vid större snölass
/HAsse