800 etec problem

Cobramannen

Medlem
31 dec 2011
15
0
1
skelleftehamn
Tjenare, just fått tillbaka skotern från verkstan för kolv och vev byte på garantin.

Var ut och körde nu i helgen och det låter som något tar i på tomgången men försvinner så fort jag gasar lite. typ att något tar typ variatorn men ser inget som kan ta i, någon som haft liknande?

Sen har jag haft att motor lampan lyser och det står bara check engine och försvinner så fort jag startar om motorn. blir ingen skillnad vad jag kan känna på effekten när lampan lyser.

någon som varit med om liknande får gärna upplysa mig :)

/Nicke
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Kolla om den lagrat felkoder.
För att kontrollera så (med maskinen igång) håller du in M knappen och växlar snabbt upprepade gånger mellan hel/halvljus tills ev felkod kommer upp eller "no errors" visas.
Är det flera koder så bläddrar du med S knappen.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Kanske tar i variator skyddet när de står på tomgång och vibrerar mycket?
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Om du precis fått tillbaka den från verkstan så rekommenderar jag dig att ringa dit imorgon så dom kan ta in den igen och kolla vad det är för fel.
 

Cobramannen

Medlem
31 dec 2011
15
0
1
skelleftehamn
Tjenare! tagit isär variatorn och allt såg bra ut. så det blev en komplett rengöring på grejerna! sen undrar jag kan variatorn "kasta" runt lite på tomgången? alltså ytterst lite och sedan stabilisera upp sig när man varvar upp motorn?

ringde till verkstan men dom hade inget gjort med variatorn förutom att ta lös den och sedan monterat tillbaka den.

såg även att variator märkningarna var fel när jag tog lös den, antingen har tidigare ägaren fipplat på eller kan den ha vridit sig?
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Om du menar att det typ skorrar ellet låter som något metalliskt klickande så är det fullt normalt, det är vikt armarna som slår lite grann på tomgång, tydligast vid kallstart.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
sen undrar jag kan variatorn "kasta" runt lite på tomgången? alltså ytterst lite och sedan stabilisera upp sig när man varvar upp motorn?
När det ser ut som variatorn kastar är det i själva verket hela motorn som rör sig i motorkuddarna. Det är normalt att den rör sig en del.
Varvar man upp blir den mer stilla och man ser inget kast på variatorn.
 

Cobramannen

Medlem
31 dec 2011
15
0
1
skelleftehamn
Hej igen, nu verkar allt vara okej, lämnade in skoter igen för den läckte olja som ett såll över motorn och dom hittade nån slang som inte var helt okej. återstår bara att se om den klarar sig i fjällen nu under nyår;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Hej igen, nu verkar allt vara okej, lämnade in skoter igen för den läckte olja som ett såll över motorn och dom hittade nån slang som inte var helt okej. återstår bara att se om den klarar sig i fjällen nu under nyår;)
Om missljudet kommer sig av en oljeslang som lossnat eller inte återmonterats så skulle jag inte kört en meter utan skriftligt papper på att firman tar på sig ett totalras om du kör vidare.

Om du får stå för kalaset om den rasar så skulle jag inte kört en meter. Firman bör/måste riva av cylindrarna och besikta dem samt kolvarna! Cylindrarnra ska mätas upp och likaså kolvarna ,men helst ska kolvarna bytas för de har klapprat utan olja i minst 1 cylinder. Som tur är har etec motorn fettfyllda ramlager så dem har nog klarat sig hitintills om inget lossnat från kolvarna och skadat ramlagret eller vevstakslagret.

Jag skulle inte i något fall kört en meter utan att firman rivit av cylindrarna som kan vara drabbade av oljeförlust. Om du kör nu godkänner du den här motorlivsfaliga garantiåtgärden.

Jag skulle även själv vilja se både kolvarna och cylindrarna innan de får skruva ihop den igen.

Betänk att den gått utan olja i någon av cylindrarnara eller i värsta fall bägge cyllarna de kan ge aluminiumrester på cylindern som gör att kolven skär närsomhelst de närmaste 10 milen.
 
Last edited:

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
@Omalley. Tack precis svaret jag ville höra 450mil nu på min 2016 T3 observera oxå lätt metaliskt ljud kring tomgång bara, som försvinner övet tomgångsvarv. Skotern går kanon bra än peppar pappar.