Axys Trim

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
okej nu blev det ju en kajpastartråd iaf.

Säger så här har ju själv åkt med slp rör för ett par år sedan och den låter mer än original. Garanterat störande för m¨nga och just nu är detta ett problem så man kanske bör åka med original burk men alla kommer ju inte att göra det.
Tycker även att stoppa dit rör kostar på tok för mycket mot för vad det ger men det är min åsikt.
Är själv och har aldrig varit överviktigt dock finns det givetvis dem som är det, visste inte vissa var lite på den tunga sidan men det är klart åker man med trippelrör och stingets samt turbo då måste man vara tung........ Klart var ju ett par år sedan så dem personerna har nog hunnit gå ner sedan dess

Varför när det diskuteras turbo kommer inte detta snack upp, en turbo låter fan så mycket den med eller är det okej bara för den ger så pass mycket effekt att man har överseende till det?

Sedan tycker jag det är bra om det är nolltollerans mot burkar osv uppe i fjällen det är ju ett sätt att få rätsida på det hela.
För att när det sitter turbo så är det ofrånkomligt att det lever om mer.

Massor med hästar men högre vrål.

Snorpelle 14 på sin rev 600 och en bullens korvburk till ljuddämpare lever enbart om. Han väljer att den lever om enbart för att det ska leva om.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
För att när det sitter turbo så är det ofrånkomligt att det lever om mer.
Varför i hela friden skulle det vara ofrånkomligt att det lever om mer med turbo?
Det är snarare så att turbon dämpar ljudet en aning då tryckpulserna jämnas ut.
Du är medveten om att det sitter turbo på var och varannan bil du möter efter vägen?

Det handlar bara om att bygga en tillräcklig ljuddämpare...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Håller med, en turboskoter behöver inte låta mer än en standardmaskin, gör den det så är det bara ren lathet/okunskap från tillverkaren av kitet.
Turbon i sig minskar inte ljudet märkbart men däremot blir det en jäckla snurr på det som kommer ut efter turbon så ljuddämparen efter utnyttjas bättre.
MTNTK gör de tystaste kiten jag känner till men jämför man ljudnivån så låter dom som en skrikburk i jämförelse med min maskin, så det verkar finnas mer att jobba på där...
Ska säga att min låter mer än en axys orginal men påstår att ljudnivån ligger i nivå med en orginal pro-ride, och sånna maskiner körs det överallt med så jag anser att det är helt ok.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Varför i hela friden skulle det vara ofrånkomligt att det lever om mer med turbo?
Det är snarare så att turbon dämpar ljudet en aning då tryckpulserna jämnas ut.
Du är medveten om att det sitter turbo på var och varannan bil du möter efter vägen?

Det handlar bara om att bygga en tillräcklig ljuddämpare...
Nu pratar jag inte 4-takt men jag är väl medveten om det sitter turbo i många bilar....

Går heller inte jämföra en skoter med en bil då det största problemet med att montera en stor fin ljuddämpare är utrymmet.

Vill du idiotförklara mig mer a.holm så ta det gärna i meddelande.

Det kanske går fantastiskt jättebra och på alla sätt enkelt utav bara helvete få en 2t turboskoter tyst som orginal men jag har aldrig hört/sett en sådan maskin varken på film eller i verkligheten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Håller med, en turboskoter behöver inte låta mer än en standardmaskin, gör den det så är det bara ren lathet/okunskap från tillverkaren av kitet.
Turbon i sig minskar inte ljudet märkbart men däremot blir det en jäckla snurr på det som kommer ut efter turbon så ljuddämparen efter utnyttjas bättre.
MTNTK gör de tystaste kiten jag känner till men jämför man ljudnivån så låter dom som en skrikburk i jämförelse med min maskin, så det verkar finnas mer att jobba på där...
Ska säga att min låter mer än en axys orginal men påstår att ljudnivån ligger i nivå med en orginal pro-ride, och sånna maskiner körs det överallt med så jag anser att det är helt ok.
Varför sänks inte ljudet på en tvåtaktre efter turbo? Är du helt säker på det för på fyrtaktare minska ljudet efter turbo med uppimot 50%. Annars är de helt klart som du säger de är lathet eller kostnadsfråga alt viktfråga varför turbokitten säljs med skrikburk. Jag är övertygad om att en serietillverkad turbo tvåtaktare skoter skulle gå tystare än den tystaste ikke turbomaskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Varför sänks inte ljudet på en tvåtaktre efter turbo? Är du helt säker på det för på fyrtaktare minska ljudet efter turbo med uppimot 50%. Annars är de helt klart som du säger de är lathet eller kostnadsfråga alt viktfråga varför turbokitten säljs med skrikburk. Jag är övertygad om att en serietillverkad turbo tvåtaktare skoter skulle gå tystare än den tystaste ikke turbomaskin.
Jag skrev "märkbart" om man jämför bara stingers och en turbo utan dämpare så låter båda så jäkla mycket att det är svårt att märka någon större skillnad på oljudet om det är 130 eller 140db. Sen om det är så att den med turbo låter 50% mindre så är det även så att du tillför mer bensin = mer ljud. Så i slutändan skulle jag säga att det är rätt jämt även på 4t. Sen på en 2t så laddar man inte så högt, kör stora turbos och kör ut mycket energi genom wastegate så skulle tror att mer energi passerar propellern på en 4t än på en 2t.
Ja jag är också helt övertygad att man kan få en turbomaskin att låta mindre än original, Min första 2t 800 med turbo lät faktisk mindre än original, tyvärr hade den lite för mycket motstånd så då gjorde jag det enkelt och gick upp 1/2" och något kortare utgångsrör så blev det bra. Men med mer tid och pengar så hade det säkert gått att få till utan att påverka ljudnivån till det högre.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Nu pratar jag inte 4-takt men jag är väl medveten om det sitter turbo i många bilar....

Går heller inte jämföra en skoter med en bil då det största problemet med att montera en stor fin ljuddämpare är utrymmet.

Vill du idiotförklara mig mer a.holm så ta det gärna i meddelande.

Det kanske går fantastiskt jättebra och på alla sätt enkelt utav bara helvete få en 2t turboskoter tyst som orginal men jag har aldrig hört/sett en sådan maskin varken på film eller i verkligheten.
När man ger ett så generellt dåligt påstående så får man ett syrligt svar.

Det är som sagt inte turbon i sig som gör att man inte kan få ner ljudnivån, utan det hänger ju på vad man har efter turbon...
Sen är du inne på rätt spår att det kan vara trångt på nya maskiner.
Men skulle turbotillverkarna bara lägga manken till så nog fick dom till en riktig ljuddämpare som inte lät mer än original.
Men det är enklare att ta en genväg och göra nån löjligt liten fullflödesdämpare.
Sen verkar det ju fortfarande som att folk tycker det är fränt när det lever om av en turbomaskin.
Typ " den får låta mycket, för det ger ju bra med effekt"
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Turbon gör är ju att den slår sönder det högpitch ljudet som en 2t har. Det blir lite mer dovt och kanske sänker någon db samtidigt. Men de är som asker säger, inte någon herrejösses skillnad.

4T med turbo låter ju relativt dovt och "lågt" på nära håll, även med en rjwc "skrikburk". Men ljudet färdas så otroligt långt jämfört med en 2takt. Det blir lite kontraproduktivt när man vill vara lite anonym.

Nästa torsdag har jag leverans av mitt turbokit till Polaris 850in, om UPS håller va dom lovar! Det är ett silberkit med "tysta" ljuddämparen.
Får se om den håller måttet eller om man måste hitta på något eget. Men storleken på burken ser ändå helt OK ut.


Har denna tråd spårat ut lite? 🧐😁


28136
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Har denna tråd spårat ut lite? 🧐😁

Visa bifogad bild 28136
Spårat... snarare att vi nu testat allt och det som egentligen gav någon vettig märkbar effekt för pengarna är turbo :)
Hoppas att dom fått till silberkitet tyst storleken ser vettig ut för att det ska vara möjligt.
Föresten har du hört något från MTNTK på sistånde, tycker det blev tvärtyst efter att dom visade bilderna på deras nya "billiga" turbokit med mindre turbo.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Time will tell. Skulle den ligga runt pro-riden men kanske lite råare i ljudet så är jag nöjd.
Är ett kit utan IC då jag inte gillar deras lösning med intercoolern i bulkheaden.
Samt är jag lite skeptisk att dom inte byter ut org spridarna. Men har fått höra att dom håller på med en lösning för "high boost" där dom byter ut org spridarna. Så blir väl att uppgradera så småningom.
Har du fått något definitivt värde på vad org spridarna klarar av att leverera? För de är samma spridare på 800ho som 840 motorn.

Mtntk verkar inte riktigt satsa så hårt längre på snöskotermarknaden... Tyvärr inte hört något från dom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Med original spridarna så går det köra ca 7-8psi. Men man maxar dom betydligt tidigare. Så antingen får man köra väldigt lågt laddtryck eller lite mer tryck än man vill så att den extra soppan dom ger vid 100% duty används.
Jag har bytt spridarna i min så jag ska kunna köra med något lägre laddtryck och få bättre kontroll på soppan, blir mer krisp i gången helt enkelt.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror inte jag kommer kunna ladda mer än 6psi före spridarna är bottnade. Motorn ger ju lite mer grundeffekt än 800. Så den borde rent teoretiskt kräva lite mer sås.

Vad som blir intressant å se är hur effektkurvan påverkas med turbon. Normalt sett på 800ho så fortsätter den ju bara upp i registret 8600+
Dock inte lika säker de blir samma på 840in...

Skulle haft bänka denna maskin hos någon kunnig för att få svar på tal.
Eventuellt byta spridare och montera en PC5 å justera bränslet samtidigt som man ska sätta den i dynon.

Asker har du koll på vilka spridare som är av samma serie (längd etc) så de går byta ut dom i org fuelrail?