Axys Trim

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Hej

Eftersom att det var ett bra tag sedan jag höll på att skruva i skotrar och egentligen i någonting alls. Så undrar jag var ni beställer delar till era maskiner, då främst trimdelar.

Bl.a mods, variatorkit, pipor, burkar. Men även nödvändiga saker, såsom fästen, fjädrar, clips osv.

All hjälp uppskattas!

Mvh,
Daniel
 
Last edited:
Reactions: Slejp

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Finns väldigt mycket roligt till denna motor/chassi att göra och den sväljer ju dom flesta modifieringar med bravur!
Nu får man ju ta dom flesta med en nypa salt då det nästan är lite för tidigt för att säga bu lr bä...

Men pipa verkar ju nya motorn svara väldigt bra på. Sneglat mig in lite på Bmp's olika trimkit med allt från pipa till pipa, topp, durability kit å bullydog.

Tyvärr är ju $ skyhög just nu så att beställa från Usa är inte billigt. Återförsäljarna i Sverige måste ju också ta ut högre priser pga detta så iår kommer vi nog få se dyrare prylar.
T.ex 36" framvagnar säljs ju en tusing-1500 dyrare än förra året.

Finns ju bra återförsäljare i Svedala som är bra att deala med så det är nog bara ringa runt lite å fråga beroende på vad du är intresserad å shoppa :)
 
Reactions: trixa och Robbbb

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
motorhuset har slp trim till nya axys jag kör själv stage 2 SLP :)
Finns väldigt mycket roligt till denna motor/chassi att göra och den sväljer ju dom flesta modifieringar med bravur!
Nu får man ju ta dom flesta med en nypa salt då det nästan är lite för tidigt för att säga bu lr bä...

Men pipa verkar ju nya motorn svara väldigt bra på. Sneglat mig in lite på Bmp's olika trimkit med allt från pipa till pipa, topp, durability kit å bullydog.

Tyvärr är ju $ skyhög just nu så att beställa från Usa är inte billigt. Återförsäljarna i Sverige måste ju också ta ut högre priser pga detta så iår kommer vi nog få se dyrare prylar.
T.ex 36" framvagnar säljs ju en tusing-1500 dyrare än förra året.

Finns ju bra återförsäljare i Svedala som är bra att deala med så det är nog bara ringa runt lite å fråga beroende på vad du är intresserad å shoppa :)
Jo, kikat in Motorhuset lite än så länge krillnecks. Hur går din maskin då, hunnit testa något med stage 2?


Finns minst sagt en hel del intressanta saker till Axys, blir som en helt ny värld för mig Davajn.
Pipa+burk känns ju nästan givet i vilket fall som helst.

På tal om burk, ljudnivån verkar ju vara ett bekymmer allmänt.
Vad ska man passa sig för och vad är accepterat egentligen?
Och som du säger så ligger dollarn extremt högt just nu, så att beställa från USA går nästan bort helt iom frakt, tull...

Har ni någon sida utöver Motorhuset som ni kan rekommendera?
 
Reactions: Robbbb

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Jo, kikat in Motorhuset lite än så länge krillnecks. Hur går din maskin då, hunnit testa något med stage 2?


Finns minst sagt en hel del intressanta saker till Axys, blir som en helt ny värld för mig Davajn.
Pipa+burk känns ju nästan givet i vilket fall som helst.

På tal om burk, ljudnivån verkar ju vara ett bekymmer allmänt.
Vad ska man passa sig för och vad är accepterat egentligen?
Och som du säger så ligger dollarn extremt högt just nu, så att beställa från USA går nästan bort helt iom frakt, tull...

Har ni någon sida utöver Motorhuset som ni kan rekommendera?
kan berätta angående slp så deras burkar har en godkänd ljudnivå på 88db så du tjänar vikt sen retar du inte upp alla andra med den heller sen är det ju upp till dej vad du tycker är rimligt ljudmässigt men slp ska du nog inte ha några bekymmer med :) nej har inte varit o testat får återkomma då jag gjort det :)
 
Reactions: Henka023

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bra att veta om slp burken är att den låter lite mer burkigt på tomgång och låter även mer på full mutter. Då polaris redan original låter i högsta laget så är ljudnivån på slp burken tveksam... dock låter långt ifrån en skrikburk.
Ja ha kört med slp system i två sässonger på pro-ride så jag har egen erfarenhet av dom, men i år kör jag original.
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
asker rätta mig om jag har fel. Men burken dom släppt till axys ska vara mer ljuddämpad än tidigare pro-ride systemet, iaf enligt vad jag läst mig till på andra sidan. Men det får man ju ta med en nypa salt...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kan mycket väl vara så men den gamla burken ser då lika dan ut och den klarade också 88decibel.
Så jag tror inte det är någon skillnad, sen videon i 2016 tråden så låter det precis som det gjorde förut.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Då var det nog bara försäljarbullshit dom höll på med då. Nä det är lite synd att inte fler seriösa tuningföretag satsar på göra "lättviktsburkar" som är som std ljudnivå. Det skulle sälja som smör nu när vi har en burk i axysen som väger bly.
 
Reactions: RobbanSWE och trixa

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
asker rätta mig om jag har fel. Men burken dom släppt till axys ska vara mer ljuddämpad än tidigare pro-ride systemet, iaf enligt vad jag läst mig till på andra sidan. Men det får man ju ta med en nypa salt...
menar du slp burken? så tycker jag denna låter mindre än den jag hade på rmk 600 iaf men som asker säger lite murrdrigare på tomgång o mulldrigare ljud på mellanregistret men absolut inte högt iaf :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
kan berätta angående slp så deras burkar har en godkänd ljudnivå på 88db så du tjänar vikt sen retar du inte upp alla andra med den heller sen är det ju upp till dej vad du tycker är rimligt ljudmässigt men slp ska du nog inte ha några bekymmer med :) nej har inte varit o testat får återkomma då jag gjort det :)
88db är vid ett bestämt varvtal (mins inte siffran) som är betydligt lägre än fullt öppna spjäll. Du kommer ha ett betydligt "kraftigare" ljud när du kör fullgas.
Märker det rätt tydligt när vi är i fjällstugan, grupper av skotrar som lunkar ut från stugområdet i normal ljudnivå. När de sedan kommer till den roliga lössnön i skogen en bit bort så hör man tydligt vilka i gruppen som inte kör standardslutburk. Det ljudet är mer "störande" även om det inte är som de äldre skrikigare eftermarknadsburkarna.
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Skönt med lite diskussioner!

Har själv funderat på GGB-trail burk, tycker de låter rätt trevligt iaf vad man lyckats höra än så länge. Men då kommer vi till problemet att det ej går att få tag på här i Sverige, så en beställning från USA krävs...

Lägg gärna något klipp när du är ute och gasar krillnecks =)
 
Reactions: trixa

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Vad gjorde att du valde SLP och tex inte SPI?
enkelt körde med spi förra året o den gick sämre än med orginalgrejerna provade olika mappar den gick bäst utan pc fast den tände motorlampan fler gånger än det var värt köra så fick den aldrig att gå bra då en kompis körde slp utan pc o den gick endå bättre än orginal så blev ett enkelt val :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
88db är vid ett bestämt varvtal (mins inte siffran) som är betydligt lägre än fullt öppna spjäll. Du kommer ha ett betydligt "kraftigare" ljud när du kör fullgas.
Märker det rätt tydligt när vi är i fjällstugan, grupper av skotrar som lunkar ut från stugområdet i normal ljudnivå. När de sedan kommer till den roliga lössnön i skogen en bit bort så hör man tydligt vilka i gruppen som inte kör standardslutburk. Det ljudet är mer "störande" även om det inte är som de äldre skrikigare eftermarknadsburkarna.
har kört slp på rmk 600 jag hade så vet det är lite högre men inte störande högt enligt mej :)
 
Reactions: Slejp

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Klockrent svar, tack !

enkelt körde med spi förra året o den gick sämre än med orginalgrejerna provade olika mappar den gick bäst utan pc fast den tände motorlampan fler gånger än det var värt köra så fick den aldrig att gå bra då en kompis körde slp utan pc o den gick endå bättre än orginal så blev ett enkelt val :)
 
Reactions: trixa

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
okej nu blev det ju en kajpastartråd iaf.

Säger så här har ju själv åkt med slp rör för ett par år sedan och den låter mer än original. Garanterat störande för m¨nga och just nu är detta ett problem så man kanske bör åka med original burk men alla kommer ju inte att göra det.
Tycker även att stoppa dit rör kostar på tok för mycket mot för vad det ger men det är min åsikt.
Är själv och har aldrig varit överviktigt dock finns det givetvis dem som är det, visste inte vissa var lite på den tunga sidan men det är klart åker man med trippelrör och stingets samt turbo då måste man vara tung........ Klart var ju ett par år sedan så dem personerna har nog hunnit gå ner sedan dess

Varför när det diskuteras turbo kommer inte detta snack upp, en turbo låter fan så mycket den med eller är det okej bara för den ger så pass mycket effekt att man har överseende till det?

Sedan tycker jag det är bra om det är nolltollerans mot burkar osv uppe i fjällen det är ju ett sätt att få rätsida på det hela.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Om man har en skoter med pc5 och helsystem som är mappad med det och stoppar på originalslutburken. Är det skadligt eller är det bara köra?
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Finns ju burkar med normal ljudnivå också.
Sånt intresserar mig iaf, speciellt med tanke på att man kan spara dryga 5kg på endast burk och dessutom kunna fixa maten.

Att folk däremot sätter på skrikburkar det är inget jag själv hade gjort. Just därför jag tog upp frågan, som du kan se tidigare i denna tråd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja det finns burkar med "normal" ljudnivå som tex slp, men dom låter mer än original och det är det som är problemet. Finns ingen eftermarknadsdämpare som är tystare än original.