Axys Trim

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Org pipa funkar jättebra med lite laddtryck. 0.4bar å man rastar sidewinders. Mer behövs inte ;)
Kontrar man då på sidewindern med en liten plug'n'play elektronikbox från Erik Marklund så får du problem hänga på med de där maskinerna med kikhål genom kolvtopparna.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Skakar lite liv i denna tråd med en fundering jag haft länge..
På 80-90 talet var det ganska vanligt att men experimenterade med stegade transfer och boost portar, detta får mig direkt att fundera hur CFI2 motorn skulle reagera på detta, speciellt med tanke på att spridaren sitter i boost kanalen.
Skulle vara väldigt intressant att testa detta men har varken tid eller utrustning för att göra det. Någon som har provat detta och vill dela med sig av sin erfarenhet eller är vi och snuddar på industrihemligheter? ;)
 

E.Wikstrom

Medlem
6 sept 2017
7
1
3
Matfors
Jag har åkt förra vintern med Jaws pipa (+9hk i dyno)och ett variatorkitt, Fungerar sjukt bra med den pipan, ingen pc5 behövs heller, Helt klart värt pengarn :)
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Vad tror ni om Vilhelmina motorcenters RTR kit och Jaws pipa? kostar ändå en saftig slant så undrar om skillnaden är värt det jämfört med "standard" variatorkit som oftast verkar gå på 4000 istället för deras 5000.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vad tror ni om Vilhelmina motorcenters RTR kit och Jaws pipa? kostar ändå en saftig slant så undrar om skillnaden är värt det jämfört med "standard" variatorkit som oftast verkar gå på 4000 istället för deras 5000.
jawspipan verkar klart intressant verkar verkligen funka för långa fullgasrepor också lär nog bli en sådan. Men ang köpes variatorkit så är jag inte speciellt imponerad generellt. Framför allt då man slipat bort nummer på helix och ommålade färger på fjädrarna, förstår att man inte ska kunna köpa delarna löst billigare men nackdelen är att fjädrar är förbrukningsvaror och man vill kunna byta när man behöver, men kolla om du kan köpa fjärdar löst för typ 300-350kr/st som dom normalt kostar. Men ang VMC kitet så är det säkert ett av dom bätre..
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jag åker med VMC RTR kit och blev en stor skillnad på maskin.

Som Asker skriver så slipade vikter men du kan köpa fjädrar av dem så inga problem. Är ju för att inte alla ska köpa en gång och sedan göra sitt "eget" kit...
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Håller med Asker om köpes kiten med bortslipade nummer men ändå är dom "specialslipade".
Är man inte 100% nöjd med köpeskittet så vad ska man byta och mot vad när man inte vet vad som sitter i.

Kör med SLP pipa, jag är nöjd. En av Långdahls från Arjeplog har bromsbänk och hade en film där SLP pipan gav bra resultat. Kan ej hitta igen den nu.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
På Axys RMK och SKS så kan nästan stoppa i vad som helst, och det blir stor skillnad mot original.
Otroligt tråkig org.setup.
absolut och jag kör som en mes så inte för det. Dock blev det en otrolig skillnad.

En annan sak, är väll inte så svårt att säga hur man vill ha en maskin så får man väll oftast bra feedback även av dem som säljer dessa kit? Min erfarenhet iaf.
 
Reactions: trixa

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
jawspipan verkar klart intressant verkar verkligen funka för långa fullgasrepor också lär nog bli en sådan. Men ang köpes variatorkit så är jag inte speciellt imponerad generellt. Framför allt då man slipat bort nummer på helix och ommålade färger på fjädrarna, förstår att man inte ska kunna köpa delarna löst billigare men nackdelen är att fjädrar är förbrukningsvaror och man vill kunna byta när man behöver, men kolla om du kan köpa fjärdar löst för typ 300-350kr/st som dom normalt kostar. Men ang VMC kitet så är det säkert ett av dom bätre..
Jag är lite skeptisk till bromsningen där man jämförde orginalpipan mot Jaws. Vad jag kunde se gick skotern ganska fett när dom körde orginalpipan som gav 142hk. Körde man i etanolläget även med orginalpipan? Jag skulle vilja se hela bromsningen på papper där man jämför orginal vs Jaws inkl bsfc värden. Då får man svart på vitt hur org går mot Jaws.
Jag har läst dynoresearch piptester och där får man en grymt bra presentation av alla pipor vad gäller bromsdiagram bsfc utlåtande mm. I en av testerna hade Jim svårt att få effekt i Jawspipan och fick börja fippla med tändkurvan. Dynotech har kört flera piptester både med pcv och utan och jag skulle nog säga att min "resultatlista" skulle se ut enligt nedan.

1, SSI (modifierad orginalpipa) funkar bäst. Dock krångligt att skicka pipan till USA.
2, BMP
3, SLP
4, Jaws
5. SPI
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag är lite skeptisk till bromsningen där man jämförde orginalpipan mot Jaws. Vad jag kunde se gick skotern ganska fett när dom körde orginalpipan som gav 142hk. Körde man i etanolläget även med orginalpipan? Jag skulle vilja se hela bromsningen på papper där man jämför orginal vs Jaws inkl bsfc värden. Då får man svart på vitt hur org går mot Jaws.
Jag har läst dynoresearch piptester och där får man en grymt bra presentation av alla pipor vad gäller bromsdiagram bsfc utlåtande mm. I en av testerna hade Jim svårt att få effekt i Jawspipan och fick börja fippla med tändkurvan. Dynotech har kört flera piptester både med pcv och utan och jag skulle nog säga att min "resultatlista" skulle se ut enligt nedan.

1, SSI (modifierad orginalpipa) funkar bäst. Dock krångligt att skicka pipan till USA.
2, BMP
3, SLP
4, Jaws
5. SPI
Ja det är synd att ingen annan är lika noga som dynotech i redovisning av mätdata, dock fungerar inte alla grejor dom testar hos dynotech lika bra i verkligheten då kylning och så är väldigt kontrollerad där.
Men blev själv lite sugen att prova en såndär pipe mod, skaffade en pc5 med tändning också.
Däremot verkar det vara just längre fullgasrepor som pipemoden inte funkar riktigt bra, inte helt dumt att ha kvar isoleringen på pipan också.