Ski-Doo 2017

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Är det ingen som fått ett besked vad som kommer och skall uppdateras. Det är mycke som visas ifrån staterna, men vad skall de göra för oss i Sverige ?? Har hört att drev,kjedja,tempgivare och spridare?
Men sen är det tyst om variator problemen. Varför???
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Var in med min förra veckan och fick nya drev och kedja. Lilla drevet blev större och stora drevet blev mindre.. sen var det nå skruvar till spjällhuset som byttes. Övervarvningen är inte uträtt än enligt brp. Men kommer komma en lösning för dom med problem, frågan är när?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hör handlaren av sig eller ska man ligga på? Jag frågade för en månad sedan men fick inte reda på vad som skulle åtgärdas bara att de inte satt igång först än de hade delar..
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
pratade med Tords Motorservice AB o han jag talade med sa att de kommer o komma en uppdatering
till primären han visste ej när ..
för de sålde något eget kit till 850 som var bra
jag frågade de om pris på de o han sa att Brp kommer med det så han tyckte de var Onödigt o köpa ett nu ..
på min bytte de kedja o drev och Trotel-givare..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Var in med min förra veckan och fick nya drev och kedja. Lilla drevet blev större och stora drevet blev mindre.. sen var det nå skruvar till spjällhuset som byttes.
Drevar dom verkligen upp maskin?

Vad sitter de för drevning i maskinerna i Sverige?
Går inte att läsa ut från sprängskisserna...
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Drevar dom verkligen upp maskin?

Vad sitter de för drevning i maskinerna i Sverige?
Går inte att läsa ut från sprängskisserna...
Dom sa så. Tänkte inte jag på, men nu är du säger det låter det ju konstigt! Borde ju gått upp ett kugg på bägge i så fall? Problemet var väl att lilla drevet hade för liten diameter så det blev onödigt slitage på kedjan.. vet inte vad det är för drevning men jag ska fråga handlarn på lördag!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ja det känns märkligt, den enda räddningen är om de ändrar variator setup helt, frågade i helgen, men inget var klart om detta från BRP. Enligt uppgift hade 2018 en annan setup.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Har eftermarknadsföretagen (typ dynamoe joe, oktan mfl) lyckats komma med en lösning till remproblemen? Känns som ski-doo i så fall måste omplacera några anställda på utvecklingsavdelningen. Eller har inte eftermarknadsföretagen heller lyckats fullt ut?

Vad är det som polaris verkar ha lyckats med som ski-doo inte kan? (Milliondollarquestion!!!)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Polaris/AC har haft en snuskigt bra primärvariator i kombination med en kanske ännu bättre sekundär, än vad brp har kört med i flera år.

Lägg till eventuella linjeringsproblem och vobblande primär på skidoon så kanske man börjar förstå varför de är problem. Jag tror helt enkelt att Brp är för stolta att släppa deras konstruktion av primär för deras eget bästa.

Ibland är ordspråket "less is more" något som är bra att tillämpa.

Jag tycker de är skrämmande hur brp verkar tackla detta. Jag tror ärligt dom inte vill göra ändringar på -17s maskiner förens dom vet att -18s maskiner fungerar bra. Det är nått som luktar illa här iaf!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Prestige är det sämsta som kan drabba folk/företag....nu kör jag ju en t3a och har kanske inga större planer på att byta men det naturliga steget är ju en 850. Men jag är allt annat än märkesfanatiker så det kan lika gärna bli en Pro RMK. Fast jag har svårt för vertikal styrning men än svårare för inbyggda fel som genererar höga driftkostnader....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Polaris/AC har haft en snuskigt bra primärvariator i kombination med en kanske ännu bättre sekundär, än vad brp har kört med i flera år.

Lägg till eventuella linjeringsproblem och vobblande primär på skidoon så kanske man börjar förstå varför de är problem. Jag tror helt enkelt att Brp är för stolta att släppa deras konstruktion av primär för deras eget bästa.
Men nu har ju även BRP en primär som iallfall på papperet ska vara lika eller tom bättre än AC/Poo.
Som jag förstår är principen lika, med vikter som har kamkurva.
TRA:n var ju helt annorlunda.
Trodde verkligen att problemen skulle vara ur världen med den nya primären.

Men det är klart, ett variatorsystem blir ju aldrig bättre än den kalibrering det har.
Spelar ju ingen roll om variatorerna skulle vara gjorda i guld och titan.
Är kalibreringen fel så funkar det inte iallafall...

jag är allt annat än märkesfanatiker så det kan lika gärna bli en Pro RMK. Fast jag har svårt för vertikal styrning men än svårare för inbyggda fel som genererar höga driftkostnader....
Åkte Summit tidigare och hade också jättesvårt för vertikal styrstång.
Men efter några dagar på en RMK fattar man grejen och inser att det är helt rätt vid teknisk körning.
Helt odugligt vid sittande åkning, men helt rätt vid åkning på skrå.

Känns som du haft rejäl otur med din 800 E-tec.
Tveksam på att Polaris är bättre hållbarhetsmässigt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Men nu har ju även BRP en primär som iallfall på papperet ska vara lika eller tom bättre än AC/Poo.
Men det är klart, ett variatorsystem blir ju aldrig bättre än den kalibrering det har.
Spelar ju ingen roll om variatorerna skulle vara gjorda i guld och titan.
Är kalibreringen fel så funkar det inte iallafall...

Känns som du haft rejäl otur med din 800 E-tec.
Tveksam på att Polaris är bättre hållbarhetsmässigt.
Ja det är min normala tur så det är som det är...Jag är ändå relativt nöjd med summitarna och man är ju fortfarande på amatörnivå gällande skoterkörning så de räcker till och blir över. Men i och med motorrenoveringen på sambons summit så börjar man ju fundera hur länge man ska behålla maskinerna. Hennes lär ju bli kvar ett tag då den blir i princip ny maskinellt. Men min T3a har gått runt 170-180 mil om jag minns rätt så när den här säsongen är över bör den ha passerat 300 mil så då lär man ju definitivt sälja. Jag är förvånad vilka priser folk begär för liknande T3or i dagsläget (95-110 tusen) men de kanske står sig bra. Det skiljer ju runt 5-15 tusen i begärt pris mellan en T3:a och en 850/Pro RMK (2017). Sen är ju frågan om man får det man begär.

Vertikal styrning ja...jag lånade en Viper 162" i 20-30 mil men kom aldrig överens med hela chassiet egentligen. Den var både smidigare och bångstyrigare än min dåvarande nytro. Att jämföra med sambons summit finns inte på kartan. I fjol körde jag runt med en ny Pro RMK 155" i en dryg timme och efter en stund så blev det bättre men ibland hamnar man i lägen där man försöker bryta av styret istället för att vrida det. Som sagt så är det väl en vanesak. Det var jäkligt enkelt att vänja sig med klippet i motorn och det gick göra sjukt snäva donuts med den i allafall. Min T3a kändes jäkligt slö när vi skulle åka hem igen. När det kommer till 850in så har jag inte kört mer än 5 minuter på en sån på en platt myr så den kan jag inte uttala mig mer om än att den var rapp och lättbruten.

Men det du skriver om att 850in har samma princip av variator gör ju att man blir fundersam varför det funkar för AC/polaris men inte BRP. Det jag dock inte tycker kommer fram i diskussionerna är om eftermarknadsföretagen har lyckats. Oftast så faller det tillbaka på att man vill att BRP ska fixa det på garanti (fullt förståligt när man köper svindyra leksaker) men om det nu är så att de är helt odugliga på detta område så lär de ju inte lyckas så det intressanta är om det går att lyckas överhuvudtaget = eftermarknad...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Att BRP levererar maskiner med fel variatorkalibrering (höghöjds) och att folk själva betalar för att fixa det är ju inget annat än ett tragiskt bevis på att skoterköpare går med på vad som helst.
Att "växellådan" är anpassad efter det land produkten brukas kan man ju tycka ska vara en självklarhet. Och är den inte det får ÅF fixa, gratis. Borde vara givet.
Sen att det blir t.ex. som för Polaris att det är en väldigt allmän kalibrering som är lite tam för många är väl en sak. Men den ska åtminstone hålla sig på det varvtal den bör ligga på.

Hållbarhetsmässigt blir det spännande att se A-C EVOn. Den har ju fått väldigt mycket beröm i staterna och är motorn stabil så bör det ju vara väldigt få inbyggda sjukdomar i den maskinen. Sen kanske inte finishen är på främst kanadickernas nivå men. Ska man köpa amerikanskt får man väl vara glad när det är inom 1/4" än fast dom kör mm...
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Har eftermarknadsföretagen (typ dynamoe joe, oktan mfl) lyckats komma med en lösning till remproblemen? Känns som ski-doo i så fall måste omplacera några anställda på utvecklingsavdelningen. Eller har inte eftermarknadsföretagen heller lyckats fullt ut?

Vad är det som polaris verkar ha lyckats med som ski-doo inte kan? (Milliondollarquestion!!!)
Sledhead Racing har nog kommit längst och utvecklat en ramp tillsammans med Karl Crowell (han gör dom). Otroligt lättjusterade (variatorn tas ej lös) och inga heta variationer om man får tro det man läser. Dessa skulle jag köpa om jag körde djupsnö Ski-Doos. Ev vänta på DJ's kit som är klart om en vecka ca. Men tror som sagt mer på dessa: https://www.facebook.com/SledHeadRacing/photos/a.641015685947680.1073741826.457115537671030/1499585493424024/?type=3&theater