Ski-Doo 2017

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Nedan tolkar jag som att vår "sea level" kalibrering skall köras på klicker 3 mellan 0m-600m och klicker 4 mellan 600m-1200m.

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mysmaskin med 3300 i tillslag...
Undrar varför låghöjdsmaskiner ska ha lägre tillslag?
Tror Skidoo fortfarande att vi i Scandinavien och kör på låg höjd har Summit som pulkdragare och fiskeskoter?

Går det nån trend i det där???
Pro rmk i proridechassit hade runt 3800 i tillslag.
När dom sen kom i Axyskostym så hamnade tillslaget på ca 3100...
Edit. Rak 40° helix i både summit och axys original...
 
Last edited:

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Mysmaskin med 3300 i tillslag...
Undrar varför låghöjdsmaskiner ska ha lägre tillslag?
Tror Skidoo fortfarande att vi i Scandinavien och kör på låg höjd har Summit som pulkdragare och fiskeskoter?

Går det nån trend i det där???
Pro rmk i proridechassit hade runt 3800 i tillslag.
När dom sen kom i Axyskostym så hamnade tillslaget på ca 3100...
Det är bra att ski-doo tänker på oss familjefäder och mödrar som inte bara kan leka hela tiden. Blir 3e summiten nu som jag dels använder som fiske och pulkskoter och det har funkat awesome! Tack ski-doo för det!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Antingen är det någon mysgubbe som tar fram variatorkalibreringen för låg höjd, eller så är det någon som vill sälja variatorkit... :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är bra att ski-doo tänker på oss familjefäder och mödrar som inte bara kan leka hela tiden. Blir 3e summiten nu som jag dels använder som fiske och pulkskoter och det har funkat awesome! Tack ski-doo för det!
Visst är det bra att den funkar till allt.
Men dom marknadsför ju maskinen som top-of-the-line för avancerad lössnöåkning.
Inte som myspys-maskin...
Tror heller inte de flesta kommer ha sin summit som fiskeskoter...
Så det borde varit högre tillslag från fabrik, i mina ögon.
Sen fick de som vill ha lägre tillslag anpassa sina maskiner.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det borde ju inte vara något större problem att kunna anpassa tillslaget vid beställning när man köper en ny skoter om de bara erbjöd det.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Det är ju bra med ett lägre inkopplingsvarv när man kör lössnö, right?
Förstår inte varför folk vill ha "lågt tillslag" vartal... ser inga fördelar över huvud taget... vi har ju ett finkalibrerat gasreglage nu förtiden, inga som helst problem att puttra runt. Men som jag sa först så kanske det bara är jag som inte fattar...

Finns inga fördelar med lågt tillslag i lössnö :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vid skogssmyg på platt mark så är det lämpligt med lågt tillslag.

Vid teknisk ålning vill man ha högre tillslag för att snabbare få snurr på mattan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Man vill ha snur på mattan så fort som bara möjligt, är ju faktisk snön som sprutar bakåt som driver en skoter framåt... som en raket :)
Och då är ett högre tillslag en klar fördel.
Ett tillslag på dryga 3000 funkar då inte för mig.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Mysmaskin med 3300 i tillslag...
Undrar varför låghöjdsmaskiner ska ha lägre tillslag?
Tror Skidoo fortfarande att vi i Scandinavien och kör på låg höjd har Summit som pulkdragare och fiskeskoter?

Går det nån trend i det där???
Pro rmk i proridechassit hade runt 3800 i tillslag.
När dom sen kom i Axyskostym så hamnade tillslaget på ca 3100...
Edit. Rak 40° helix i både summit och axys original...
Vid vilken höjd börjar motorerna tappa effekt? Kan dom ha höjt tillslagen på höghöjdskalibreringarna enbart pga effektförlusten?
 
Last edited:

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Förra året körde jag omkring med 3400 i tillslag 130/350 funka fin men vill ha ännu lägre. Bytt i sommras till hårdare green/green i sek och 70/260 i primären. Nu snackar låga tillslag runt 2500 riktig gubbvarning. Inte hunnit prova riktigt än.
Men jag har kör maskiner med 2500 i tillslag och det är fantastiskt bekvämt och trixa omkring. Min plan var GRGR sek fjäder för bättre backshift samt hålla "låg vxl" hårdare då med mjuka 70/260 fjädern så att ändå kraften ska finnas där även 2500 i tillslag. Vi får se hur det fungerar i varierad körning. Är väl lite ålderstecken de här hehe
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Förra året körde jag omkring med 3400 i tillslag 130/350 funka fin men vill ha ännu lägre. Bytt i sommras till hårdare green/green i sek och 70/260 i primären. Nu snackar låga tillslag runt 2500 riktig gubbvarning. Inte hunnit prova riktigt än.
Men jag har kör maskiner med 2500 i tillslag och det är fantastiskt bekvämt och trixa omkring. Min plan var GRGR sek fjäder för bättre backshift samt hålla "låg vxl" hårdare då med mjuka 70/260 fjädern så att ändå kraften ska finnas där även 2500 i tillslag. Vi får se hur det fungerar i varierad körning. Är väl lite ålderstecken de här hehe
Låter grymt! Kul med någon som tänker annorlunda! Känns som alla forum domineras av burant-wannabes. Återkom gärna med resultatet. :)