Ski-Doo 2017

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Då har man fått se 2017 lineup på Facebook. Freeriden blir i gamla chassiet men i snygg färg kombo. Blir det ny ski-doo blir det en Summit.
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Trodde det skulle sitta fox float på original men det var tydligen tillbehör till summit :evil:
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
om fox float är tillbehör på samma sätt som i fjol lär det irritera många, jag blev då utan mina trots beställning, original dämparna fylldes på med 300psi och ett par grövre fjädrar
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Samma gamla mattbredd iaf. 16".
Sen var ju typ resten redan avslöjat. Lynxtunnel, motron med allt vad det innebär. Ny framvagn, men den ser då väldigt lik ut? Öppnat upp fotstegen?
Sen nya fotsteg som på håll såg extremt veka ut men på närmare håll påminner en del om Polaris. Fotstegen verkar även separerade från tunneln vilket är smart.
Kylaren inbyggd i tunneln, smart på så fis att det brode öka vridstyvheten och sänka vikten. Man lyckas man på något vis få hål på kylaren är man ju rökt om det inte går att svetsa. Fast hur ofta går det hål på tunnelkylaren?

Sen mindre tank, men Ski-Doo verkar faktiskt erkänna att det nästan var omjöligt att fylla gamla tanken ändå, så det ska inte vara någon skillnad i praktiken. Men visst vore det lite kul om man fick en luftbubbla även nu? ;)
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Jag som hade hoppats på något banbrytande inom skoter industrin. Men som jag ser det är detta inget som kommer ändra skotertillverkningen nämnvärt mycket i framtiden.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Lite konfunderad över prissättningen på den. 174" summit x behåller gamla chassiet och motorn, börjar på 14299$. 154/165" får allt det nya men börjar på 12899$, vilket är är 450$ mer än summit Burton som är i gamla chassiet och motorn. Känns som helt ok prissättning för er som tänker köpa nytt. Trodde den nya skulle skjuta iväg i pris, priserna hitta jag på ski-doo.com
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
.........
Kylaren inbyggd i tunneln, smart på så fis att det brode öka vridstyvheten och sänka vikten. Man lyckas man på något vis få hål på kylaren är man ju rökt om det inte går att svetsa. Fast hur ofta går det hål på tunnelkylaren?
Det händer. För vanligt folk kanske oväsentligt men Crossåkarna har ju svetsat kylare på löpande band. Har själv råkat ut för, efter en djupdykning i ett surdike, att mattan slitit med sej en rejäl sten som kilat ovanpå mattan så det blev stopp. Var på min -11 Freeride och det blev rätt fula märken även om det höll, hur skulle en vanlig tunn aluplåt fixa det undrar man??
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
På sledtrax.se står det att nya 850 motorn har plasmacoating i cylindrarna istället för nicasil. Och att vevaxellagren är direkt smorda ? Är dom fettade vevlagren borta eller ? Smörjs dom med olja nu igen ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
På sledtrax.se står det att nya 850 motorn har plasmacoating i cylindrarna istället för nicasil. Och att vevaxellagren är direkt smorda ? Är dom fettade vevlagren borta eller ? Smörjs dom med olja nu igen ?
Det dom visar i demovideon är direktsmorda lager på vevtapparna, hoppas men tvivlar på att ramlagrena är oljesmorda....
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det dom visar i demovideon är direktsmorda lager på vevtapparna, hoppas men tvivlar på att ramlagrena är oljesmorda....
Saxat från http://www.supertraxmag.com/m/news_article.asp?nid=3053

The bottom end of the new engine uses a forged three-piece crank with cracked cap rods. Very marine-like, very 4 stroke-ish. Here's what reminds us of diesel construction: The crankshaft is lubed with pressurized nozzles firing oil at the big end, small end and crank bearings including the double row, fully open bearings on the mag and PTO ends. No more hundred-buck-a-tube mystery goo lubing the PTO bearings!
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Slut med kapslade fettsmorda lager alltså. Det bör ju anses som det slutgiltiga underkännandet av den konstruktionen! Måste ju kännas tråkigt för alla BRP-fanatiker som förespråkat just fettsmorda lager som den bästa lösningen.

Själv kan jag nu faktiskt tänka mig äga en Ski-Doo med denna nya motor.