Polaris Pro Rmk 800 -13 går dåligt

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Hej! Har ett problem med min skoter.. Långt meddelande, men tacksam för hjälp!

Det som knackar till inifrån motorn, blir orkeslös så man får pump gasa för att få upp den i varv. Sedan kan den gå riktigt bra ett tag.

vid vissa höjder ex i kåbdalis knackade den riktigt hårt och ofta.. Men då vi for upp för berget som är i Kåbdalis (370) så gick den riktigt bra, även åvanför kronogård gick den med bra (370-380)

Hade in den på Kalix maskiner i Luleå och dom hittade att TPS sensorn stod fel. Då dom ställer den rätt höjs tomgången till 3600-3800 RPM.

Inga felkoder finns lagrade i ECUn, aldrig sett något meddelande heller på displayen. Inte heller någon motorlampa som lyst/blinkat.

Kalix maskiner har då sökt tjuvluft med startgas och kan inte hitta något ställe den tar tjuvluft på.
avgasportarna är kollade av dom, insugs sidan kollad.. Tydligen allt är kollat förutom lyftning av motorn. Vet inte exakt vad som är kollat. Men dom har bett om hjälp av Polaris Sverige.

Det som sitter monterat på den är "RK-Teks - direct replacement kit" Wössner kolvar - smidda - Bra och jämn komp 8,5 på båda gått 100 mil ungefär. Allt annat orginal Den har låtit såhär tillåfrån men tycker det blivit värre och kraftigare "knackningar" den senaste tiden.
Då den gick varmare (80-90 grader) men nu har jag hört det vid 50-60 och riktigt hårt då..

Varit i kontakt med RK-Tek och inget han heller hörttalas om (dock vet han inte om att tpsen stod fel - skickat ett till mejl till han nu och frågat han om mer hjälp)

Någon som har varit med om något liknande på sin Rmk?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Karl
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Du har varmkört den för dåligt i samband med smidda wössnerkolvar så kolvarna har kallskurit delvist. De kan vara aluminiumklägg på cylinderväggen som nyper fast i tid o otid eller kolvringar nyper fast i kolven.

Lyft av cylindrarna eller för ner en sladdkamrea genom tändstiftshålen.
 
Reactions: trixa

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
När får du knackningar? Typ på lägre varv&lite gas, eller kan dom komma när du belastar motorn hårt?
Har dom kollat hur gas spjället står då tps värdet är rätt(kanske spjället är lite för mkt.öppet då tps värdet står rätt?)
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Bara lyfta av cyllarna å inspektera. Är inne på samma sak som Boost III. Extremt dåligt kylsystem(fattas bypass termostat) i kombination med smidda kolvar av tightare toleranser = dålig kombination.
 
Reactions: trixa

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Har knappt rört gasen försen den klivit upp i 45-55 grader, svårt att tro att det skulle bero på att jag inte varm kört den, för det har jag! Varje gång jag startat den. Och även då det varit i stortsett hela tiden. Så lämge jag kan minnas, har de på att den "knackade till första turen jag var ut på.. Och då var den verkligen varmkörd Visst jag kan kolla med kamera, just in case

Ingen aning om dom kollat hur spjället står då dom ställt tpsen ska ringa och prata med dom i morgon! :)
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Glömde nämna att man hör "knackningarna" eller typ som "förgasar smällar" då man släpper gasen och den just ska gå ner till tomgång
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Glömde nämna att man hör "knackningarna" eller typ som "förgasar smällar" då man släpper gasen och den just ska gå ner till tomgång
Ok jag hör att du är noga med varmkörning så de kan vi utesluta. Då kan de vara som davajn säger underdim kylsystem i kombo med smidda kolvar så den småskurit i kolvarna. Som sagt har du en kamera att sänka ner i cylindrarna så är de en bra första koll. Men om du inte ser skader med kamrea så kan de ligga längre ner i cylindrarna där kolvaran vänder och de syns tyvärr inte med kamerea. Säkras är såklart ta loss cylindrarna.

Bra att veta är att smidda kolvar klapprar vid "kallstarter" innan de blir fullt varm.
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Hej igen, tack för svar!

Den har alltid fått stå på tomgång tills den nått runt 50 grader, och kört efter det väldigt lugnt tills man kommit någon km å sen börjat gasa. Temp mätaren har aldrig passerat 78 grader, då det varit dåligt före kyler jag alltid ner den manuellt med spade och snö vid 70 grader. Glor mer på temp mätaren än på omgivningen :)

Polaris handlaren har kollat kompen och den är hög och jämn (han sa inte vad) han sa att har den "kallskurit" har man även lägre komp. Dom har nu även kollat spjällets läge och provbytt TPSen dock samma. Ska dit och prata med han nu, om dom gjort något mer på den :) -återkommer om något dykt upp, polaris Sverige var inne på tjuvluft eller tpsen
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Hej igen, Uppdatering! Det knackade ljudet jag hör, är variatorn. Mäst troligen bussningar runt vikterna som är total slut.
Känns bra att det inte var inifrån motorn.

Men TPSen står inte rätt, den ska stå på 0,93 men går nu på 0,89 (tidigare stod den på 0,88) så lite bättre är det nu då.. Men fortfarande fel.. På 0,93 ligger kallstarter runt 3500 rpm och varm 2500 rpm på tomgång
Dom tror på tjuvluft, kan den dra tjuvluft via oljepumpen/motor halvorna på ddn bakre delen av motorn? För den reagerar inte på startgas och de enda ställe som inte direkt går att komma åt är där runt.. Känns inte så kul att riva ner en motor som gått ca 100 mil.
tack för all hjälp hittils
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Går de inte ställa ner tomg mer de är ju bara nollställa tps när man sänkt tomg . Att den går dåligt i vissa lägen kan ju vara den sluta variatorn så de är ev inget fel alls på motorn. 300mil på en polarisvariator är mycket utan renovering.
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Den går på 0.89 Tps nu, då dom ställer den på 0.93 (vilket den ska ha) ligger tomgången på 2500-2600 på tomgång - varm motor. sen går den inte riktigt "rent" på 0.89.

har beställt nya bussningar till variatorn nu, borde dyka upp snart!

kan ju vara variatorn som "hakar upp" sig - varför den blir orkeslös. men Tps värdet på tomgång borde ju inte ha något med det att göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De kan fortfarande vara fel tps justering trots att du lämnat in den på firma. De hojmotorer jag mest skruvar i så ställer man först in tomg till ett givet mått från verkstasboken och ställer därefter in tps värdet. De kan hända de är samma förfarande på din motor och verkstan kan ha missat grundinställningen av spjällen innan de ställde in tps värdet (inte ovanligt). Om så är fallet blir tomg för hög eller låg och motorn får fel bränsleblandning i hela registret.

Jag rek pma asker här på forumet och fråga hur man ställer in tps värdet rätt för han kan polaris utan o innan.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Låter som man lär göra grundinställning av spjällen.
Man ska då haka av gaswiren och skruva ut tomgångsskruven så att spjällen stänger helt.
Med stängda spjäll så justeras tps.värdet til 0.700
Sedan skruvas tomgångsskruven in tills du har 0.93.
Sätt tillbaka gaswiren.
Klart!

Gjorde detta på min maskin nyligen.
Fick dock aningen hög tomgång, så jag justerade på skruven för tomgång så spjällen stängdes en liten aning.
Sen justera tps igen till 0.93.
Nu går den fint!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Låter som man lär göra grundinställning av spjällen.
Man ska då haka av gaswiren och skruva ut tomgångsskruven så att spjällen stänger helt.
Med stängda spjäll så justeras tps.värdet til 0.700
Sedan skruvas tomgångsskruven in tills du har 0.93.
Sätt tillbaka gaswiren.
Klart!

Gjorde detta på min maskin nyligen.
Fick dock aningen hög tomgång, så jag justerade på skruven för tomgång så spjällen stängdes en liten aning.
Sen justera tps igen till 0.93.
Nu går den fint!
Perfekt de va dessa uppgifter vi ville ha men jag vill varna för en sak du gjorde efter du justerat in tps givaren rätt. Om man vill ha lägre tomg så får man enbart sänka tomgskruven inte nolla (0,93) tps givaren igen efter den nya tomgången! De händer visserligen inge farligt för hela registret blir lite fetare än vad polaris tekniker hade tänkt men motorn lär tappa lite effekt. De går däremot utmärkt att sänka tomgången efter man justerat in tps ,,de gör inget om voltvärdet sänks långt under 0,93 bara man ställt in grundinställningen vid stängda spjäll rätt 0,70.

Genom att ställa om tps givaren åt endera hållet kan man fulmappa en motor så den går fetare eller snålare i hela registret de har jag sysslat med ofta de är därför jag varnar för att ställa om tps efter lägre spjällutslag än motortillverkaren angett.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror inte det är någon fara.
När jag ställde ner spjällen så sjönk tps-värdet till 0.920 eller nåt sånt.
Sen ställde jag upp till 0.930 igen.
Det bör bli åt det fetare hållet.
Tps-värdet ska vid tomgång ligga mellan 0,93 och 0,95.
Men man vill ligga i nedre delen för bäst gång i motorn.
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Spjället är nollat av dom.. Ska ta hem den i morgon och kolla själv på de, dom har inte tid att göra det.

Kan jag ställa TPS värdet själv med en multimeter? Och hur gör jag detta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Spjället är nollat av dom.. Ska ta hem den i morgon och kolla själv på de, dom har inte tid att göra det.

Kan jag ställa TPS värdet själv med en multimeter? Och hur gör jag detta?
Multimetern ställer du på voltmätning och mäter bak i kontaktstycket vid tps givaren. Kontakten ska vara insatt i tps givaren som den är när skotern går. Vilka kablar du ska mäta mellan vet jag inte i färg men de är bara prova dig fram till du får ca 93-95v (om den är rätt inställd) på tomg. Om de inte går trycka in multimeterns stickor i baken kontakt så ta en knappnål o tryck den genom kablarna så kan du mäta på nålarna. De du bör kolla som är viktigast är om de nollat tps vid stängda spjäll 0,70v allt annat är ointressant. Om du vill ändra tps värdet är de bara lossa skruven den sitter fast i och vrida givaren till den visar de volt 0,70 vid stängda spjäll "utan gasvire inkopplad! Häkta på vaijern och Ställ slutligen upp tomg till 0,930-0,950 men vill du ha lägre tomg än så så kan du prova justera ner tomg mer.
 
Last edited:

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Ska du göra det själv så se till att göra en hel nollställning, även om dom säger att dom har gjort det bara för att du ska veta att allt är 100% rätt på tpsen.

Står nedan men skriver igen.
1. Häkta lös wiren och ta å vik upp spjällhuset.
2. Lys med en ficklampa bakifrån och se så att spjället är helt stängt, ska inte lysa igenom.
3. Ställ in värde 0.700 utan någon wire dithakad.
4. Justera in tomgångsskruven tills du får värde 0.930, ända upp till .0950 är ok. Men lär vara hög tomgång då.
5. Montera ihop allt å testa =)