Pro RMK -11 fullgasbogg (Film)

Adger

Medlem
26 jan 2016
8
0
1
Hej!
Min pro -11 boggar vid fullgasrepor >10 sekunder, samt har svårt att gå på tomgång (ca 1100 rpm).
Detta har kommit "smygandes" och verkar bara uppstå när motorn är ordentligt varm, har heller aldrig hänt på led.


Jag monterade smidda kolvar för ca 60 mil sedan.
Har varit noga med varmkörningarna, men pga den "kassa" kylsystemskonstruktionen är jag lite orolig att kolvarna kan ha tagit stryk efter fastkörningar.


https://www.youtube.com/watch?v=Jd5agzVNlSs (så här illa har det bara varit denna gång)


Sedan jag körde sist har jag bytt bränslefilter (gick knappt att blåsa genom) och justerat TPS'en (misstämde ca 0.025 V vid tomgång).
Kan något av detta vara av betydelse?


Jag har ju läst många forumtrådar från andra sidan med väldigt liknande problem. Dock blir jag inte direkt klokare då det verkar finnas 72 lösningar på samma symptom, allt från spridare till variatorbestyckning.

Tacksam för alla svar jag får!


PS. Pga andra modifikationer är inte skotern körbar för tillfället och jag har därför inte kunnat testa om dessa "fix" har löst problemet. DS
 
Last edited:

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Låter inte så roligt. Min -11 beter sig liknande dock inte så illa. Min boggar (ibland) vid snabba gaspådrag från låga varv, ca 10-20% till 90-100% tps. Kommer han väl upp i varv är det inga problem då matar han på. Som det säkert har läst är detta ett vanligt problem med vissa av 2011ornas spridare. De som är blåa och röda ska tydligen vara dåliga. Har själv de blåa. Gula spridare ska tydligen vara bäst.

Förra säsongen innan jag satte i Rk rev2 (smidda kolvar bla) var den inte alls lika kinkig och det hände inte alls lika ofta som det gör nu. Kan vara att kompressionen är något högre med schyssta kolvar vilket gör att han blir känsligare?

iaf, skulle kolla vilka spridare du har!
Defekt knacksensor?
Dåliga reeds?

Annars är det bara å lyfta toppen och undersöka kolvarna så kan du ev. utesluta som iaf.
 

Adger

Medlem
26 jan 2016
8
0
1
Blå spridare här med...
Reedsen såg fina ut när jag bytte kolvar.
Knacksensorn är ju en idé, ska kolla upp den.
Ska lyfta toppen i dagarna då jag monterar kylsystems-"fix kit" som Davajn tipsade om i sin tråd.
http://www.snowmobile.se/index.php/forum
 
Last edited:

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Var köper du fix kitet ifrån?

Kom på en annan grej det har varit prat om på 11or. Det ska ha varit folk som haft problem med tändkablarna framförallt hattarna (dålig kontakt). Värt att ta en titt på iaf.

Såg din uppdatering nu. Mycket möjligt att bränslefiltret var boven i det hela. tycker dock han borde gå ok på tomgång. Borde inte bara påverka tomgång och högavarv?
 

Adger

Medlem
26 jan 2016
8
0
1
Tändkablarna och hattar har jag haft isär och smort med kopparpasta där det kan glappa.
Mina tankar har från början varit att TPS'en är boven till både tomgång och bogg.
Nu lutar mina tankar åt att TPS'en strular till tomgången och det gamla filtret strulade till det vid wot.
Iaf om jag bortser från mina farhågor kring kolvarna...

(plockat från denna tråd: http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=367303 )
Från BRP:
1st 509000499 Termostathus inkl. termostat
1st 509000372 T-koppling 19mm

Från valfri bildelsbutik:
1st silikonhatt 16mm
1st 90° 19mm
4st klammer >33mm
2st klammer >27mm
1st klammer >24mm
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då det är en 11 så antar jag att den gått minst 300 mil och då är det mer regel än undantag att stoppet för tomgången är lite ihopknackat. Så då räcker det inte bara med att justrera tps:en så man får rätt värde. Det som är mer rätt då är att justrera tomgången tills du får rätt tps värde.
Och det låter helt klart som du har det problemet på din om tps värdet är rätt och du fprtfarande har låg tomgång. Sen har du justerat tps:en nu så blir det fel på fullgas istället.
Så prova att fixa detta så kanske det löser sig.
 

Adger

Medlem
26 jan 2016
8
0
1
Stämmer, har nog passerat 350 mil.
Ja, antagligen har den knackats ihop lite. Men jag har nog täckt det då jag justerade TPS'en genom att plocka lös gaswiren, släppa helt på tomgångsskruven, justera TPS'en från ca 0,725V ner till 0,700V och sedan skruva på tomgångsskruven tills värdet var 0,92V vilket sedan gav 4,2V vid wot.

Nu kan det ju vara så att det jag gjort hittills redan har löst problemet utan att jag vet om det. Men jag vill gå igenom så många eventuella orsaker som möjligt under tiden jag inte kan ta ut skotern på en provkörning.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
fick du till det här problemet? Min vatten maskin beter sig lika just nu (13s härva) men har inte hittat felet än
 

sCaz

Medlem
30 jan 2012
12
0
1
Lite sent kanske men för Mattias skull så skickar jag in: Kollat gasvajerjusteringen så den inte bryter lite hipp som happ pga. säkerhetsbrytaren i tumgasen? Jag fick boggning på min -13 när jag gick uppför kanonfina snövallar och således full gas. Trodde det var någon bränslerelaterat pga. vinkeln men kollade felkoder hade 'throttle stuck open' om jag minns rätt. Justerade gasvajern och direkt var det löst. Minns inte om jag tajtade till eller slappade men tror det kan ha varit så att jag jag slappade så att inte handtaget blev pressat på något konstigt vis. Efter var den som ny utan felkoder och boggning iallafall!