Pocat Hcr Turbo

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Tjenare, tänkte dela med mig av mitt lilla pyssel jag har i vebon.
Det hela började väl med att jag köpte mig en 11as m8 hcr vintern 2012 och körde med den nu till förra vintern, men insåg att jag var rätt less på att åka omkring med det båtchassiet trots ombyggd styrning och 35 tums framvagn.
Och hade man gjort det enkelt så hade man gått till närmsta arctic handlare och köpt sig en ny proclimb. men kommer absolut inte överens med det chassiet.
Så efter lite funderande så kom jag fram till att det bästa måste ju vara ett pro rmk chassie med en suzuki twin. sagt och gjort så trillade jag över ett "rullande" polaris chassie.

Så då stod jag med en komplett 11as hcr


Som skulle donera dom vitala delarna till det här


När säljaren strulade med att skaffa fram drivaxeln till sekundären stod det nu still.
när den tillslut kom i ett mycket efterlängtat paket kunde man lyfta i motorn och börja måtta.



Och insåg ganska snabbt att detta inte var något man bultade ihop på en kväll.

Fortsättning följer
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Har varit rätt kass att dokumentera detta men kastar upp de bilder som finns!


Cykelpumpar köptes in.


boggie och lite mer delar demonterade för pulverlack.

Trillade sedan över ett turbokit till rätt kurs så tänkte att det kan ju va kul.



Ett stycke sönderkapat proclimb pipa och en liten stressfläkt.
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Det här kommer bli något alldeles utmärkt känner jag! Keep it up!!!!! 👍

Skickat från min Commodore 64
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Turbon fick sig sedan ett fäste och sen kunde man börja leka rörmockare.



Och huven gick tillochmed dit!



Sedan byggdes ett litet plenum.



Sen skulle ju man ha styrning också, den fick hamna någonstans i mitten.
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Kom över en fin liten kylare.

Kapat och svetsat in slanganslutningar.

Sen kom lite prylar tillbaka från pulverlack.


ett stycke boggie

Nån a-arms som säkert kommer köras sönder.

Självfallet så gick svetsen sönder när det sista till stryningen skulle svetsas.
Så nu står jag och väntar på en ny svets.

Men då kom det lite klistermärken.


Finns risk att det kan störa någon


Monterades på kåpor och huv.

Där står vi idag, väntar nu på svets så det går att svetsa det sista till styrningen. sen är det nog bara resten kvar!
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Härligt med en garage kompis! Det är viktigt med dom fyrbenta vännerna i garaget!

Skickat från min Commodore 64
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Har inte hänt så mycket dom senaste dagarna, bara hunnit kladda lite dekaler.
Men kan bjuda på några bilder






Sen har denna lilla pryl dykt upp!



Så imorgon tänkte jag försöka reda ut hur man ska pilla på alla dessa rattar sen försöka göra styrningen klar!

Är dock i behov av två stycken vändhjul i fräsch skick! billet eller plast spelar ingen roll. så om du skulle ligga på ett par 185mm hjul hojta till!
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Jajamen, joel renberg som byggde den. Vet dock inte vem som äger den nu. Hade underlättat en hel del att slippa bränsletanken kan jag säga...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jajamen, joel renberg som byggde den. Vet dock inte vem som äger den nu. Hade underlättat en hel del att slippa bränsletanken kan jag säga...
Joel Renbergs unika Polarticat är nu i händerna på Kalle Gradin här i kramfors så nu får Joel tävla mot sin egen maskin i sommar. Jag håller som bäst på att göra en kopia av den 900cc motorn som ska vara som reservmotor.

En rolig tanke vore att dela tanken och dra pipan rakt bakåt och sätta turbon under sadel :madgrin: