Pocat Hcr Turbo

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Nu har jag hunnit pyssla lite mer. Fortsatt att bygga på styrningen, som jag tänkte ha klar imorgon.


Byggt ett fäste för styrstången.


Monterat ihop det, de som är kvar är att måtta och bygga armen längst upp på styrstången för att få rätt utväxling.


Monterade även framvagnen.

Började även bygga kylsystem. Bjuder på lite blandade bilder.







Efter styrningen är klar så blir det att börja lägga in elsystemet och bygga fästen för att bulta fast ecu, apv motor och allt annat.
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Hade ett jävla strul innan jag ens fick skrothögen att starta, var som att den baktände. Märkte tillslut att jag lyckats fasvända triggern när jag lödde pm elsystemet. Sedan åkte jag på en såndär skön månadsförkylning i våras och under den tiden hann det bara provåkas, har nu för några veckor sedan byggt nytt plenum då jag inte var nöjd med det som först byggdes. Och förra helgen prövade jag ställa ner den i vatten, och den vill inte varva mer än 6800 hur man än justerar soppan. Och under mappningen så råkade den lossna lite från mina fastspänning så frontbågen blev skrot.. så då blev jag less och åkte hem.
Så där står jag nu, har lite olika teorier om vad som kan ställa till det.

Så jag ska försöka pyssla lite på ledigveckan och se om man kan reda ut vad det är..
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Nu är det kanske dags för en uppdatering här!
Har faktiskt hunnit hända lite grejer sen det uppdaterades sist.
Fick somsagt tillslut ihop skothögen men hade sen problem med att den inte ville varva.
Gjorde ett försök med att bygga om slutburk för att se om det var för högt mottryck. blev ingen som helst skillnad.
Så i det skedet var allt uteslutet förutom pipan..
Vilket var det sista jag var sugen på att bygga, men what to do..
Var väl bara bita i det sura och börja!


Började med att måtta av en original proclimb pipa


Sen fick jag hem en sånhär pryl

Sen var det bara klura och göra lite mallar och klippa och klistra

Lite löpande bilder över pipbygget








Blev väl inte helt nöjd med formen. men för att vara första pipan man byggt från grunden så får det duga.

På med lite avgasbandage(som självfallet inte räckte till) sen ut på en provtur. och äntligen fick man se 8500 på varvräknaren!!


sen blev det ut på en liten tur. som självfallet slutadet med att jag plockade ett träd. så min fronbåge blev skrot och pipan blev ju självfallet bucklig..



Då var det bara riva ner skiten igen.. byggde ihop lite adaptrar så jag kunde sätta tryck på pipan och värma försiktigt med gasen så gick faktiskt att få den rätt snygg igen! så nu är den lindad och på plats igen.

Men uppmärksammade en grej när jag rev loss pipan, Någon klantarsle (jag igen) hade byggt ett motorfäste som inte riktigt var överens med sekundärvariator. den stoppade skivan från att växla ut helt, undefär 15mm. men det ordnades i samma veva som ny frontbåge byggdes. när allt var klart så blev det ut på tur igen. och nu börjar man känna att det är lite drag i grejerna!
Men efter en stund så började den gå riktigt sopigt.. så packade upp datorn ur väskan och kontrollerade senaste loggen och såg att duty på spridarna låg på 97%.. så var bara puttra tillbaka till bilen och hem och byta spridare... dom är nu bytta och den är provkörd och mappad. har lite kvar att pyssla i variatorerna ännu men den verkar dra ganska bra, ligger på ca 8 psi i laddtryck nu.

Så jag börjar se ljuset i tunneln.Är jävligt sopig på att ta kort och väldigt duktig på att slakta telefoner, därav lite dåligt med bilder.
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Och eftersom skotern verkar gå dom den ska nu så får man ju tid över till att göra lite onödig grejer, som tillexempel bygga så man får en fungerande hastighetsmätare.

började med att slakta original hållare till givaren, sedan svarvade jag en liten aluminiumhylsa som jag borrade och gängade m8 på 4 punkter.



sedan bultades 4 st m8X12 dit.



Och mer än så hann jag inte med denna kväll.
imorgon tänkte jag bulta lös givaren från m8an och försöka hinna påbörja något sorts fäste/skyddsplåt till givaren
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du har gjort ett bra jobb att få till en så väl fungerande pipa de är minst sagt svårt på första försöket!!