Yamaha 2017

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Absolut! Ibland måste man släppa sargkanten och testa:)
Kan ju vara värsta grejen och man toktrivs med maskinen:blink1:
dagen sanning... är allt för många som it törs släppa sargen å har skygglappar som ladugårdsväggar i detta skotersverige.. å ändå vet alla dessa sarghållare vad som är "bäst". haha..

hä är it lätt å förklara nå för en som it vill begrip heller ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vi hade en i gruppen som släppte sargen och testade förra året.

Vi åker mest bara slänter och raviner.
Killen hade åkt en säsong på Pro RMK 600.
Han köpte en ny Viper MTX 153"
Han körde en dag, ca 3 mil, sen sålde han maskin.
Det var inget för honom.
Men den passar säkert nån annan.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Vi hade en i gruppen som släppte sargen och testade förra året.

Vi åker mest bara slänter och raviner.
Killen hade åkt en säsong på Pro RMK 600.
Han köpte en ny Viper MTX 153"
Han körde en dag, ca 3 mil, sen sålde han maskin.
Det var inget för honom.
Men den passar säkert nån annan.
Precis, vi är alla olika, jag sålde min Pro Rmk och gick tillbaka till Yamaha 2014, ångrar mig inte alls och har nu min 3:e Viper. Och jo, jag åker i raviner, brant och djupt i skogsterräng(något vissa påstår "inte går"). :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Precis, vi är alla olika, jag sålde min Pro Rmk och gick tillbaka till Yamaha 2014, ångrar mig inte alls och har nu min 3:e Viper. Och jo, jag åker i raviner, brant och djupt i skogsterräng(något vissa påstår "inte går"). :)
Intressant...kul å höra skillnader mellan maskinernas nack/fördelar...har inte kört viper, å kul å höra hur den funkar i brant&djup snö..., så vill gärna veta hur vipern funkar i den typen av terräng/före av nån som kört bägge...låter nu som det är en vettig maskin i verkligheten(på pappret käns den då inte riktigt lämplig...förutom då myrsurf&överladdad...fast vikt försvinner ju inte med övertryck...)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Precis, vi är alla olika, jag sålde min Pro Rmk och gick tillbaka till Yamaha 2014, ångrar mig inte alls och har nu min 3:e Viper. Och jo, jag åker i raviner, brant och djupt i skogsterräng(något vissa påstår "inte går"). :)

Vana vid maskinen, sa Bull. Klart det går.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Vi hade en i gruppen som släppte sargen och testade förra året.

Vi åker mest bara slänter och raviner.
Killen hade åkt en säsong på Pro RMK 600.
Han köpte en ny Viper MTX 153"
Han körde en dag, ca 3 mil, sen sålde han maskin.
Det var inget för honom.
Men den passar säkert nån annan.
hehe... 3mil... han var tillbaks till sargkanten fort. ;)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Vi hade en i gruppen som släppte sargen och testade förra året.

Vi åker mest bara slänter och raviner.
Killen hade åkt en säsong på Pro RMK 600.
Han köpte en ny Viper MTX 153"
Han körde en dag, ca 3 mil, sen sålde han maskin.
Det var inget för honom.
Men den passar säkert nån annan.
Att gå från PRO Rmk till xm tog mer än 3 mil att vänja sig kan jag lova!:)
Kommer ihåg att jag kände mig som en fransk vinterturist som aldrig sett en skoter tidigare. Kopiöst annorlunda fotplaceringar och motorkaraktärer.

Men fy skam den som ger sig utan en match :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Precis, vi är alla olika, jag sålde min Pro Rmk och gick tillbaka till Yamaha 2014, ångrar mig inte alls och har nu min 3:e Viper. Och jo, jag åker i raviner, brant och djupt i skogsterräng(något vissa påstår "inte går").

Vana vid maskinen, sa Bull. Klart det går.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fast det där är ingen allmängiltig sanning. En av mina polare uppe i Abisko fick sin Viper MTX inbytt mot en Freeride 16. Fy f-n vad skönt var kommentaren kan vända på en femöring istället för att vänta på att Torneträsk kommer. Den sågning han levererade av maskin är helt sanslös. Det är ingen allmängiltig sanning det heller. Det som är sant för dig är inte sant för mig osv. Men vad som säljer är dock svårt att skoja bort
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tycker de är viktigt med mångfald, och de yamma gör är fint för dom som vill vara annorlunda. Å dom har ju snäppa upp sig med sidewindern! Men synd att dom ej vågar gå från viperchassit...

Med de sagt så är inte en 4t viper för mig. Skotern går inte så långt för mig att en motor hållbarhet på 2-4k mil är intressant.
Resten av skotern är skit efter 200mil så håller motorn tills dess är jag nöjd.
Men som en touring skoter så är ju 4t riktigt bra.

Jag hade faktiskt ganska öppna armar inför nästa säsongs skoterbyte. Men efter att provat en viper mtx så nej... Aldrig i livet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tycker de är viktigt med mångfald, och de yamma gör är fint för dom som vill vara annorlunda. Å dom har ju snäppa upp sig med sidewindern! Men synd att dom ej vågar gå från viperchassit...

Med de sagt så är inte en 4t viper för mig. Skotern går inte så långt för mig att en motor hållbarhet på 2-4k mil är intressant.
Resten av skotern är skit efter 200mil så håller motorn tills dess är jag nöjd.
Men som en touring skoter så är ju 4t riktigt bra.

Jag hade faktiskt ganska öppna armar inför nästa säsongs skoterbyte. Men efter att provat en viper mtx så nej... Aldrig i livet.

Om resten av skotern är skit efter 200 mil tycker jag att du skall överväga märkesbyte... 200 mil är inte ens inkört.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Mycket offtopicdravel kan jag tycka. Viktjämförelser med andra märken. Vad jag sett har inte Yamaha gått ut med några revolutionerande viktminskningar på nästa års modellprogram. Tung eller inte inser själv att det är lättare att gå ner i vikt själv, skulle ge mycket mer än något kilo på maskinen :lol: Sedan tycker jag själv att det är två vitt skilda saker att köra 4 t jämfört med 2 t. Inget man lär/vänjer sig vid efter ett par mil bara. Men vissa här på forumet vet tydligen och kan säga att det är skitskotrar som Yamaha producerar efter att en kompis provkört ett par mil. :eek:hwell: Vet inte varför det skrivs så mycket skit om Yamaha av andra märkesförare på denna avdelning?? Är de månne avundsjuka? Någon annan anledning kan jag ej finna. Finner själv inget nöje i att gå in på t.ex. Polarisforumet och spy galla över deras maskiner! Utan sakligt informationsutbyte är mer intressant. Vad som är bäst eller för den delen sämst i en enskild betraktares ögon är ganska ointressant utan egen underbyggd fakta. Blir mest pajkastning och mig veterligt så är inte forumets överskrift pajkastning!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Bra och sakligt skrivet, men nu börjar väl munhugget i ännu större skala från de som föredrar andra märken, vilket är märkligt egentligen. Vill man köra Polaris så vill man, vill man köra Lynx så vill man det o.s.v. är själv av uppfattningen att det finns inga dåliga maskiner idag. Men alla har sina för och nackdelar, och var och en måste själv få välja vilka fördelar man vill ha och vilka nackdelar man kan leva med utan att det ska vara sådant liv kring det hela, förstår inte varför "jag" ska hänga upp mig på vad någon annan kör. Påverkar ingen ute i terrängen vad jag sitter på. Fast just nu hägrar massa renoveringar i huset så jag kör inget alls och vet inte vad det blir på lite sikt heller. Däremot vet jag att vad det än blir så påverkar det inte någon annan ute i snön.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo fast han som skriver mest skit om märken är ju forumets Yamaha fantast numero uno!

Men ja. Tråden har spårat. Folk får köpa exakt vad dom vill och många som köper en Yamaha 2017 kommer nog bli kanon nöjda.
Allt handlar ju i regel om att man ska veta vad man köper. :)

Nu kan vi ta märkestjafset i tråden som är till för det. :)

För att komma in på ämnet. Ingen som har bilder på en sidewinder med öppna kåpor?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Haft 2 yamaha och sedan dess 2 ski doo, och minns att jag blev imponerad av hur vältänkt och välbyggd doon var jämfört med den glappande tyngstyrda japanen. Sen bör väl alla här på forumet med något sorts sunt förnuft förstå att polaris är bäst när det gäller körning i snö. Sidewinder ser jag fram emot som tusan men kung i skogen kommer den ju aldrig att bli.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sedan tycker jag själv att det är två vitt skilda saker att köra 4 t jämfört med 2 t. Inget man lär/vänjer sig vid efter ett par mil bara.
Det är just vad det är. Två skilda saker.
Anledningen till att vi fortfarande diskuterar är att det finns folk som ännu inte förstår det och tror att en Viper går lika bra i snön som en RMK.
Viper är en bra maskin för sin målgrupp, inget snack om det. Men att skriva och påstå att den går precis lika bra och kan köra på alla ställen som en 2T 800 med bättre chassi är ren lögn.
Det är klart att det tar ett litet tag att lära sig köra en ny maskin. Men oavsett hur bra man blir så är det iallafall maskinen som är begränsningen i vissa lägen. Det kommer man aldrig ifrån.

"oavsett hur duktig pilot man är skulle man aldrig kunna köra ifrån ett JAS med en Cessna"



Men vissa här på forumet vet tydligen och kan säga att det är skitskotrar som Yamaha producerar efter att en kompis provkört ett par mil.
Gissar att du syftar på mitt uttalande.
Är man några olika skotrar i grupp så ser man skillnad på hur dom tar sig i snön, hur dom tar sig upp för en backe i lössnö, hur den kliver upp på snön.
I en viss backe så tar sig en skoter enkelt upp, medan en annan kanske knappt kommer upp, eller tom. kör fast.

Då inte sagt att det rakt av är en skitskoter.
Men den är inte optimal för den tänkta körningen.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Då var en sidewinder mtx bokad så nästa vinter står för första gången en Yamaha i garaget.

Har lusläst omkring på the internet för att hitta lite vikter, en standard viper 153 2015 väger blöt 277kg kontra 276kg på en m8000 med turbo (fabrikat okänt). Och till 2016 så var väl såvitt jag har förstått vipern lättad nåt kilo. Enligt handlaren så skulle sidevindern väga runt 270kg blöt.

Min nuvarande xm 163 väger väl runt 260kg blöt så vikten är jag då inte oroligt över. Sen hur jag kommer trivas med chassiet överlag blir en chansning Avskydde dom första proclimb modellerna.
hörde att en viper mtx le 162" -16 väger just över 282kg full vilket låter rimligt då du skriver att en -15 153" väger 277kg. Längre matta med 3" kammar, längre skenor, längre tunnel, sitsvärme mm väger ju en del tillsammans. Jag hade gissat på att sidewinder mtx skulle väga in på ca 290kg full men vet du om det är gjort några ändringar på chassiet som inte framgår på yamahas sida?