Yamaha 2017

tosses

Medlem
20 feb 2016
21
0
1
Luleå
Nu så har jag haft min 2017 VK540V i en vecka och kört den 50 mil.
Här är några punkter över mina intryck av den än så länge.
-Riktigt fin dyna. Fast med mina Klimbyxor så blir greppet nästan för bra, så man kan inte riktigt glida över dynan för att förflytta tyngdpunkten.
-Varmt bakom rutan. Riktigt varmt om fötterna. Nästan för varma handtagsvarmare, om man nu kan säga det. Det lägsta läget går bara att ha en liten stund och sedan blir det för varmt för min del.
-Helt underbar matta. Greppar fint i både hårt som löst före. Drar ledsladden efter skotern med lågväxeln i och jag har inte behövt tveka på greppet än.
-Har med lite lätt överslagsräkning vid tankningarna inte sett en förbrukning över 2 liter milen än.
-Yamaha verkar ha tagit bort möjligheten att kontrollera oljenivån i transmissionshuset för i år. Nivåpluggen är borttagen och jag har inte hittat något annat sätt än.
-Nog för att det är en arbetsmaskin, men dämparna är lite väl löjliga. Men man åker bekvämt ändå på jämn led. Riktigt gropig led är bara hemskt.
-Bra lyse om man jämför med de tidigare årsmodellerna.
-Saknar någon form av litet förvaringsfack framför styret. Bara något litet där man kan lägga ner en mössa eller något sådant.
-Den större tanken gör att man inte får så kallad räckviddsångest.
-För min del så hade gärna rutan fått vara något högre, men det är bara för att min blick hamnar precis vid gummilisten runt rutan när jag kör.

Tummen upp som arbetsskoter. Mattan är den största fördelen i mitt tycke.
Vad konstigt att du inte har någon nivåplugg, jag har det på min. Har du kollat noga? :) Den sitter lite mer bakom bromsskivan än tidigare.
Ang dämpningen så finns det ett tillbehör som jag har uppskattat väldigt mycket.

Följande är kopierat från tillbehörskatalogen

Adjustable Heavy-Duty Cam block kit
Recommended for vehicles used under
severe conditions or pulling heavy loads.
Adjustable 2 postition rear spring load
block.
Fits VK540 2017 and RS Viking 2006-
2017.
Art nr SMA-VK10F-HD-SK RRP 975,-
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Vad konstigt att du inte har någon nivåplugg, jag har det på min. Har du kollat noga? :) Den sitter lite mer bakom bromsskivan än tidigare.
Ang dämpningen så finns det ett tillbehör som jag har uppskattat väldigt mycket.

Följande är kopierat från tillbehörskatalogen

Adjustable Heavy-Duty Cam block kit
Recommended for vehicles used under
severe conditions or pulling heavy loads.
Adjustable 2 postition rear spring load
block.
Fits VK540 2017 and RS Viking 2006-
2017.
Art nr SMA-VK10F-HD-SK RRP 975,-
Då skall jag kolla litet mer noga. Jag har bara sett gjutningen där pluggen sitter på de tidigare årsmodellerna.
De där blocken har jag redan. Dock så har inte de så mycket med dämparna att göra, utan de ökar bara på förspänningen på bakre fjädrarna.
Skall kika om de dyker upp några bättre dämpare från någon tillverkare så man kan byta.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Då skall jag kolla litet mer noga. Jag har bara sett gjutningen där pluggen sitter på de tidigare årsmodellerna.
De där blocken har jag redan. Dock så har inte de så mycket med dämparna att göra, utan de ökar bara på förspänningen på bakre fjädrarna.
Skall kika om de dyker upp några bättre dämpare från någon tillverkare så man kan byta.
Menar du gummipluggen bakom bromsskivan? Ytterst tveksam om det är oljenivåpluggen. Det ryms väldigt mycket olja innan det rinner över där.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Nu så är jag helt säker på att den gummipluggen bakom bromsskivan inte är någon oljenivåplugg.
Så tillbaka till ruta ett, det finns ingen oljenivåplugg på transmissionshuset.

Två minus till på VK540V: Vändradien samt slides. Mina slides är redan helt slut och skall bytas ut på lördag. Då har den ändå körts i normalt före med snö som kyler.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hur har nya VK540 funkat nu när ni brukat dem ett tag? Några fel alls? Något som kunde vara bättre?

Den dagen det blir en arbets maskin står den som en kandidat på listan. Bra med fläktkylning. Hur är den på bränsle?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Hur har nya VK540 funkat nu när ni brukat dem ett tag? Några fel alls? Något som kunde vara bättre?

Den dagen det blir en arbets maskin står den som en kandidat på listan. Bra med fläktkylning. Hur är den på bränsle?
För min del så är det bara slidesen som jag tyckte slets konstigt och ovanligt snabbt. Det är dock löst nu med Dupontslides.
Jag skulle vilja ha bättre vändradien på den, men det kanske är svårt att kombinera med teleskopfjädringen?
Min har legat under 2 liter milen varje gång som jag har räknat efter. Mycket sladdragning, två personer på skotern och kälke efter många av milen.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
En Yamaha återförsäljare sa att XTX:en räknas som "Crossover", stämmer verkligen det?

Är inte BTX mer som en Crossover?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En Yamaha återförsäljare sa att XTX:en räknas som "Crossover", stämmer verkligen det?

Är inte BTX mer som en Crossover?
Vad skulle XTX ingå i för klass om inte i crossover?

I crossover så tycker jag det finns två undergrupper.
De ledinriktade crossovermaskinerna samt de lössnöinriktade.

XTX skulle jag säga ligger som ledinriktad crossover
BTX som lössnöinriktad.

XTX är ju ingen ren ledskoter
BTX är ingen ren lössnömaskin.
Båda är crossover, men i olika delar av den skalan.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Lössnösäsongen kom lika fort som den for iår. Har hunnit ta vara på 4 tillfällen nu efter senaste dumpen och fått känna på hur sidewindern beter sig idjup bottenlöst puder. Kan ärligt säga att det vart som en ny maskin att vänja sig köra i riktigt djupsnö och det tog ett par timmar innan man började känna sig bekväm och ta för sig.
Givetvis så är tex en axys eller summit mer lättkörd i skogen, men yamman är jävligt rolig på sitt sätt och har inga problem att hänga med 2takts segmentet, omän att det behövs lite mer input av föraren när det är riktigt trångt och jävligt.
Det jag är mindre nöjd med är som nämt tidigare variator setupen, för den passar inte min körstil det minsta. För lågt tillslag och usel livslängd på remmarna. Har satt i ett heelclicker kit som på riktigt väckt liv i skotern, men jag försöka få nån brantare helix att lira med primären för att få vara helt tillags med remlivslängden.
Fotstegen binder snö nå djävulskt, så dom ska väck.
Ibland när man rullar den i en viss vinkel så läker det ut lite olja.

Annars så är effekten beroende framkallande men man vänjer sig så jag sitter redan och sneglar på ett 240kit till nästa vinter.:bigsmile:
Tikka håller på å prövar fram en värre helix!! Och det kommer att komma ett 260hk där ifrån nu i februari dom håller på å fin justerar det bara.jag köpte ett 215hk kitt därifrån så länge (juddämpare å öppet luftfilter kittet ) å sen eTT v-kitt ifrån kn är hur super nöjd som helst.
Har en 2018 xtx 141 Le