Yamaha 2017

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Någon på yamahas hemsida klantade sig lite.
Genesis 998 turbo. 3cyl med orginalmonterad turbo.
Dom själva skriver "more horsepower than any production engine in the history of our performance-obsessed sport" så räkna med 177+hk iallafall.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hoppas den kommer till Sverige också...

I USA är naturligtvis turbo betydligt mer betydelsefullt då den har samma effekt även på 3000 m höjd. Tvåtaktarna har MYCKET lägre om man kommer upp på höjd.

Det spelar ju mindre roll för de som mest åker i små raviner, men redan i fjällen lär skillnaden bli monumental (den är ju redan enorm på havsnivå).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Blir tungt för mcx nu, men han har ju iofs redan varslat alla anställda tråkigt nog
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Tja, kanske.. Yamaha eller Summit 850 kommer det bli för min del.. Har gaaalet svårt för Arctics dyna, styre, instrument men är sugen på att prova en 4takt Mountain..
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Nu är dom släppt, någon som hittat nå uppgifter om hästkrafter i nya 998an?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är det gamla vector motorn dom stoppat dit med turbo ? varför fick bara turbo modellen den nya smala plasten ? en besvikelse, jag hadde väntat mig mycket mer speciellt efter det ski-doo visat ....
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
är det gamla vector motorn dom stoppat dit med turbo ? varför fick bara turbo modellen den nya smala plasten ? en besvikelse, jag hadde väntat mig mycket mer speciellt efter det ski-doo visat ....

Speciellt efter all hype dom försökt bygga upp


Att stoppa på en turbo var en väldigt trött nyhet när del flesta gjort det i efterhand i 13 års tid.
Den updaten borde ha kommit redan på nytron
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Visserligen har folk stoppat i en stressfläkt i Yamaha länge men nu har folk garanti på sin maskin.
Sen angående det du sa dysse så vad ska man ha för förväntningar? Jag tror ju inte att andra märken exempel Yamaha i detta fall vet i förväg att skidoo ska släppa ett nytt chassi med en ny 850etec så man kan ju inte kontra i förväg så att säga.
Jag personligen tycker detta är en bra nyhet ifrån Yamaha.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Visserligen har folk stoppat i en stressfläkt i Yamaha länge men nu har folk garanti på sin maskin.
Framförallt är den laglig att köra med turbo, det är väl den största nyheten. Jag tycker också att det är ett steg framåt av Yamaha, men saknar en 153" variant med 3" kammar :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Den här Sidewinder B-TX (även Viper B-TX) var ju en lustig modell?
153" matta med 44mm kammar? En lång ledmaskin? Utan att för den delen vara led bredd mellan skidorna?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vi lär nog få vänta och se vilka specar man väljer till svensksålda maskiner. Jänkarna gillar mattor med lite lägre kammar då många åker främst led.
Kom ihåg att RS Venture TF också har 153"... Så långa ledmaskiner med lite extra kapacitet för sämre förhållanden är inget nytt i Yamahaprogrammet. Frågan är alltså vad det blir i Sverige.

OM det blir så att turbon kommer till Sverige och blir laglig så ser jag en mycket stor marknad för de som väntat länge på den möjligheten. Ingen snorkel, inget tjafs med försäkringsbolag och poliskontroller, närmast oändliga möjligheter att plocka mer effekt (om man vill) utan att det syns...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Den här Sidewinder B-TX (även Viper B-TX) var ju en lustig modell?
153" matta med 44mm kammar? En lång ledmaskin? Utan att för den delen vara led bredd mellan skidorna?
Nä, backcountry ligger den ju under ;)

Såg den fanns med 57mm powerclaw? Varför dessa dassiga mattor?