Yamaha 2017

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Har du verkligen försäkrat en Apex med 290hk? Du har alltså registrerat om den då?
För annars kan väl aldrig FB godkänna att du kör en tok trimmad maskin som inte är typad någonstans?

Dock kan du ha en poäng i att vissa FB kanske ändå inte har någon högre klass än när du är uppe på en 800a. =)
Är nog inga problem att försäkra maskinen som har dubbla effekten mot original. Men den dagen det händer något och man behöver nyttja helförsäkringen så kan det bli lite värre att få ut något.

När jag skulle försäkra min rmk turbo så kollade jag med dom flesta bolag hur dom ställer sig till det. Kollade endast halvförsäkring (och framförallt stöld) då hel är uteslutet då man körde en olaglig maskin.
Och då var det endast länets som var villig att ersätta saker som sitter monterat på skotern utöver originalgrejor. Som tex turbo, vipec, dämpare mm alla andra jag kollade med ersatte endast maskin i originalutförande så om maskinen blev stulen som hade grejor för 80k monterat så fick man bara ut vad en originalmaskinens marknadspris.

Så har man en maskin med mycket gotta på så kolla upp med försäkringsbolaget vad som ersätts vid tex stöld och dokumentera med foton och kvitton vad som finns på maskinen.

Sen ang premier och effekt så har iallafall dina försäkringar ett fint intervall på 92-9999kw så allt över 92kw spelar ingen roll, vilket då gäller alla 800or och en del 600or.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo men det jag menar är om det på pappret står att han försäkrat en 290hk skoter? Känns ju snarare som man försäkrat en 160hk originalskoter och att man har 290hk inte är något FB skriver in? Om du förstår hur jag menar. =)

Ok redan vid 92kw är gränsen alltså. Det jag var lur på, att det inte spelar någon roll efter en viss effekt. =)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den där testmaskinen är "chippad" för att få bra omdöme hos reportrarna som testar den.
Det var min tanke också. Det gäller iofs alla maskiner som provkörs inför nästa år, men det är väldigt lätt att få en turbo att ge betydligt mer effekt genom att tex höja laddtrycket en smula bara...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Borde inte den som testar maskinen upptäcka det? Om han nu är så duktig som de påstår alltså.
Tycker iofs själv att det räcker med "kommer jag inte idag kommer jag imorgon" effekt i motorn. Iaf just nu...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du kan som provkörare bara göra en bedömning utifrån den aktuella maskinen. Du har ju inte nästa års produktionsmodeller att jämföra med...

Sedan är ju 200 hk absolut ingenting märkvärdigt ur en tusenkubiks turbomotor. 300 hk i en produktionsmotor hade kanske varit en smula mer uppseendeväckande, men vi kommer dit också.

Allt medan tvåtaktarna står och stampar på ungefär samma effekter som de hade 1978.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.463
376
83
Malå/Adak
Dynotech får alltid höga siffor. Etec 800an t.ex fick ju 10-15 kusar högre än bromsningar utförda i den civiliserade världen.

Hursomhelst är det säkert en jättefin motor!
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Att det är en "chippad" motor får man nog räkna med, precis som de allra flesta andra tillverkare. De ligger väl inte under miljöregelverk på samma sätt när det handlar om försäsongsmaskiner/prototyper, alltså kan de fuska lite för att göra maskinerna lite mer uppseendeväckande.

Det man däremot kan konstatera är ju att 200+ är absolut inget problem för den som kommer önska det... :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Allt medan tvåtaktarna står och stampar på ungefär samma effekter som de hade 1978.
Fast 4T turbo fanns ju med 800hk per Liter redan på 80talet. Så vad du vill komma fram till vette tusan?
Senaste 15åren har väl nästan 2T haft mer utveckling än 4T. Skillnaden att 2T knappt utvecklats på 80år innan dess.
Man kan givetvis ha synpunkter på de olika teknikerna, vilken som är bättre eller sämre, men ditt eviga tjat om att 2T är en stenåldersteknologi är lite tröttsamt. Framförallt då 4T väl är äldre teknologi till och med? =)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fast 4T turbo fanns ju med 800hk per Liter redan på 80talet. Så vad du vill komma fram till vette tusan?
Senaste 15åren har väl nästan 2T haft mer utveckling än 4T. Skillnaden att 2T knappt utvecklats på 80år innan dess.
Man kan givetvis ha synpunkter på de olika teknikerna, vilken som är bättre eller sämre, men ditt eviga tjat om att 2T är en stenåldersteknologi är lite tröttsamt. Framförallt då 4T väl är äldre teknologi till och med? =)
Jag säger inte att det är stenålder, bara att det är en återvändsgränd... :) Det blir alltmer tydligt för varje ny generation fyrtaktsskotrar medan tvåtaktstekniken tar ett steg bakåt i hållbarhet för varje ny generation... En gammal Rotax, Yamaha eller Suzuki från 1990-talet är ju bättre än dagens tvåtaktare. Då måste man ju fråga sig om det verkligen gått framåt på snart 20 år...
De amerikanska tillverkarna måste släppa sargen, bita i det sura äpplet och köpa in moderna motorer från tex KTM - eller Honda/Kawa/Suki för den delen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu börjar man inse att du är mer än lovligt inskränkt Hjulboggie, då du fortfarande tycker att en Rotax 503 är bättre en en 800 E-tec.

Du kan väl vara snäll och förklara vad som är så revolutionerande med Yamahas nya turbmotor?
Finns det ens nånting nytt på den som inte funnits på produktionsskotrar tidigare?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu börjar man inse att du är mer än lovligt inskränkt Hjulboggie, då du fortfarande tycker att en Rotax 503 är bättre en en 800 E-tec.

Du kan väl vara snäll och förklara vad som är så revolutionerande med Yamahas nya turbmotor?
Finns det ens nånting nytt på den som inte funnits på produktionsskotrar tidigare?
Nej, jag jämför 1990-talets prestandamotorer på 700-800cc med dagens. Jag finner att 1990-talets motorer var minst lika starka och dessutom betydligt mer tillförlitliga och tåliga mot effektuttag under längre tider. Undantaget var väl Polaris då (då som nu). Yamahas SRX från början av 2000 bromsade kring 145 hk, dvs lika mycket som dagens 800-or. Skillnaden var väl att den inte rasade i parti och minut.

I min kalender står det nu "2016".
Nu börjar slagvolymerna (för effektens skull) närma sig gränsen för vad som är acceptabelt på en tvåcylindrig tvåtaktare med tanke på vibrationer mm. Hållbarheten är löjligt låg idag, till och med i jämförelse med skiten som gjordes förr. En trecylindrig tvåtaktare hade kanske haft andra förutsättningar, men då kommer andra problem istället. Så en turbomatad 4t är ju enklare, lättare och hållbarare.

Och: Ingenting är revolutionerande med Yamahas turbo, det är ju det som är själva poängen. Teknik från hyllan.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Rasar E-TEC 800 i parti och minut? Du har belägg för att den håller sämre än en Yamaha 700 trippel?
Rotax hade lite konstigheter i början av E-TEC. Men jag kan inte påstå att jag läst om något systemfel de senaste åren?

Och nog tusan skar de gamla tripplarna nu och då.

Hållbarheten på motorer är ju lite relativ, visst är det bra att 4T motor håller i 5k mil. Men inget chassie kommer ju någonsin hålla till dessa miltal. Inte ens en Yamaha. MachZ_Davids skoter är väl att betrakta som ordentligt slut på.
Men ja han slipper byta cylindrar.

2T har ett enda problem egentligen som jag ser det (förutom att hjulboggie inte vågar lämna hemmet med en) och det är när miljökraven blir miljökrav på riktigt och inte nå hobbysiffra.
Nog tror jag Rotax kan få en E-tec nästan lika ren som dagens 4T. Fast en vacker dag kommer kravet på katalysator. Och då kan 2T får det tungt.

Sen är väl huvudrpoblemet med 4T idag kanske inte motrorerna. Utan att ingen lägger pengar på att utveckla både en bra motor och ett chassie till det.
Att stoppa in en motor 1-1,5dm högre än vad den är tänkt, som A-C/Yamaha gjorde med Vipern kommer aldrig bli perfekt. Nya motorn kanske sitter lite bättre i chassiet. Men vi får nog aldrig en vettig 4T förrän BRP vill utveckla en. Bara dom som har intresset, kunnande och kapitalet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
BRP har mer än 50% av svenska marknaden.
Den största delen av BRP-maskinerna har 2-taktsmotor.
Eftersom dessa rasar hela tiden borde man se maskiner stående med trasig motor lite här och där...

Hittills har jag dock inte stött på någon när man varit ute och åkt...
Visst är det konstigt...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Helt sant Holm! Är faktiskt väldigt sällsynt med havererade BRP trots att de haft över 50% av marknaden i evigheter nu... trots de beryktade fettsmorda vevlagren. Nä, det är nog så att några högt skriande forummedlemmar skapar en överdriven sanning utan fast botten.

När det gäller 2T och katalysator så borde det kunna lösas om (när) skotertillverkarna tillåter Borbaserade smörjmedel istället för oljebaserade. Så renhetskraven kommer nog inte att stoppa tvåtaktsmotorerna.

Synd faktiskt att inte Yamaha släpper lite på prestigen och bakar ihop en ny toppmodern 2T med direktinsprutning. Men det kommer nog får man hoppas.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Men herregud BRP-fanatiker, ge er!

Fram till e-tec kom rasade ju Rotax 800:eek:r på löpande band! Vet även av e-tec som rasat så nog händer det. Merparten av e-tec 800 har ju inte gått särskilt långt ännu då de trots allt inte funnits mer än fem år.

Varför lämnar Rotax nu konstruktionen med de fettsmorda lagren om den är så överlägsen?