Yamaha 2017

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Har du verkligen försäkrat en Apex med 290hk? Du har alltså registrerat om den då?
För annars kan väl aldrig FB godkänna att du kör en tok trimmad maskin som inte är typad någonstans?

Dock kan du ha en poäng i att vissa FB kanske ändå inte har någon högre klass än när du är uppe på en 800a. =)

Vars skrev jag att den var omreggad?jag ringde å frågade hur det funkar om man skulle montera turbo på min apex,efter lång väntetid i telefonen så vart svaret att det var inga problem å jag fick återkomma när det var klart,sen väntade jag någon vecka innan jag ringde och ändrade försäkringen,


Sen kom det nya försäkringspapper där det står märke,modell,årsmodell och effekt(290hkr)kan ha stått 220kw också,minns inte riktigt.mest troligt hade jag en hel del tur men det gick ju vägen den gången
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Njä men tänkte mest hur man försäkrar något på ett sätt det inte är registrerat? =)

Skulle jag kunna ringa in och säga att, "hej jag vill försäkra min bil med 500hk istället för 177hk?" Nu är det väl åt "rätt håll". Men lite konstigt att FB bara går på vad någon säger? Tror det är svårare att säga tvärtom.. "Nu har jag lagt en bricka i insuget på min MC, så jag vill att den ska försäkras på 70hk istället för 120." Helt utan någon omregistering.

Men jaha ok, där ser man ju att det uppenbarligen funkar. =)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det ser man först när det händer något... Av någon anledning brukar försäkringsbolagen vara betydligt njuggare då.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
BRP har mer än 50% av svenska marknaden.
Den största delen av BRP-maskinerna har 2-taktsmotor.
Eftersom dessa rasar hela tiden borde man se maskiner stående med trasig motor lite här och där...

Hittills har jag dock inte stött på någon när man varit ute och åkt...
Visst är det konstigt...
Besöker man kyrkogården på Crossfix i öjebyn så finns det en hel del haverier att beskåda. Många alltså...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Njä men tänkte mest hur man försäkrar något på ett sätt det inte är registrerat? =)

Skulle jag kunna ringa in och säga att, "hej jag vill försäkra min bil med 500hk istället för 177hk?" Nu är det väl åt "rätt håll". Men lite konstigt att FB bara går på vad någon säger? Tror det är svårare att säga tvärtom.. "Nu har jag lagt en bricka i insuget på min MC, så jag vill att den ska försäkras på 70hk istället för 120." Helt utan någon omregistering.

Men jaha ok, där ser man ju att det uppenbarligen funkar. =)
Utnyttjade aldrig försäkringen men vore onekligen intressant att höra tankegången om det hade hänt nå
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Rätt intressant kan jag tycka att dom levererar en modell med snurra.
Sidewindern är ju av Yamaha själva hypad till en 2T-dräpare, utan några egentligen sakliga belägg, men det blir spännande att se hur den står sig mot nya 850cc från Ski-Doo.
Och framförallt är jag rejält nyfiken på vad fulltankad vikt är på denna best, då det ändå är där det avgörs för många.
Spännande minst sagt .
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kanske redan skrivet i tråden men här är priser på Sidewinder som Yamahacenter i Ö-vik la ur på Facebook

Nu har vi priserna klar på nya Sidewinder !
Introduktions erbjudande lägg din order nu och få 6000:- i rabatt på dessa priser.

XTX 137 LE -2017 159,900:-
XTX 141 SE -2017 159,900:-
XTX 141 LE -2017 162,900:-
BTX 153 SE -2017 161,900:-
BTX 153 LE -2017 164,900:-
MTX 162 SE -2017 164,900:-

BOKA NU FÖR ATT SÄKRA DIN LEVERANS SIDEWINDER INFÖR NÄSTA SÄSONG..................
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
jag jämför inte ens denna med etec 850, ac 800 el pol 800. tycker man ska jämföra sidewindern med viper + eftermonterat 190hkturbo. vad är skillad i pris, vikt, hanterbarhet osvosv där?

xtx137 skulle nog va de enda intressanta för mig, led/lake å vår smiskare. i fluffet tar jag min 2taktare ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Precis, jag skulle kunna tänka mig en 137 förutsatt att den enkelt går att chippa till mer effekt, jag är fullständigt övertygad att den blir lika förnedrad av etec 850 i pudret som Rx1 Mountain blev av 2-taktarna 2003!!!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Inte ens dagens Viper med turbo blir "förnedrad" av någon Freeride eller Boondocker... Det är fortfarande så att förarskickligheten avgör mer än skotermärket vid teknisk körning.

Men jag kan ju säga som så att en RX-1 MM från 2004 fortfarande efter 12 år och kanske 1200 mil fungerar precis lika bra som när den kom, och det kan man ju inte direkt påstå om en Polaris eller Skidoo från samma år. :D

MC-Xpress hade väl ett kit på G som ger ca 250 hk utan större ingrepp. Och med erfarenhet av många års turbokörning så är driftsäkerheten fortfarande oändligt mycket bättre än tvåtaktarna.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
självklart handlar de om förarskicklighet de har nog ingen sagt nåt annat om heller... MEN då man inte är nån Burant å tror inte heller att man är en sån skicklig förare så handskas jag hällre med en lättare maskin när de gäller den tekniska körningen i ravinerna.
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om man lämnar trashandet av Yamaha åt sidan då jag gissar att de som köper dessa maskiner gör det är väl medvetna om vad man får för fördelar o nackdelar med i köpet.
Ingen mer än jag som tycker de var vettigt prissatta? Om jag hade haft ekonomin att köpa en helt ny maskin så hade jag helt klart haft en xtx 137" som allternativ till tex en Lynx 3500 (jo olika maskiner men ändå inom mitt spann av den typ av körning jag har)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
självklart handlar de om förarskicklighet de har nog ingen sagt npt annat om heller... MEN då man inte är nån Burant å tror inte heller att man ör en sån skicklig förare så handskas jag hällre med en lättare maskin när de gäller den tekniska körningen i ravinerna.
Håller med, en skicklig chaufför brukar inte vara korkad och väljer då inte den maskin som man får slita mest med...

Men jag tror yamaha kommer att få sälja betydligt mer 2017 mot tidigare då det sitter turbo orginalmontert. Priset är väll svårt att slå om man jämfört mot ett eftermonterat 180/190hk kit.
Men man får hoppas att gassvaret och effektuppbyggnaden blir tillräckligt snabb så maskinerna blir användbara till annat än öppna ytor. Har inte direkt varit imponerad av detta på eftermonterade turbokiten och även t1100an.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Personligen så funderar jag starkt på att Gå full retarded och beställa mig en sidewinder Mtx. Skulle vara kul att se om man lyckas hänga på alla "tekniska åkare" ute i skogen, ja va fan en utmaning! Är hursomhelst fysiskt byggd på ett helt annat sätt än Svensson och marklyft är paradgrenen:)
Pulkdragning med familjen på lördag och woschwosch med alla tekniska åkare på söndag:eyebrows:
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Personligen så funderar jag starkt på att Gå full retarded och beställa mig en sidewinder Mtx. Skulle vara kul att se om man lyckas hänga på alla "tekniska åkare" ute i skogen, ja va fan en utmaning! Är hursomhelst fysiskt byggd på ett helt annat sätt än Svensson och marklyft är paradgrenen:)
Pulkdragning med familjen på lördag och woschwosch med alla tekniska åkare på söndag:eyebrows:
Har du tänkt varva pulkdragning med egen åkning är Yamman inget dåligt val. Jag drar ofta på pulkan med min Viper och ligger man på 4500 varv går det ca 30-35 km/t och motorn bara väser helt vibrationsfritt. Kylsystemet verkar vettigt också, väldigt sällan som fläkten startar fästan pulkan är bakom.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Tittar man på Chris Brown verkar ju Yamaha gå att få till en skoter värd en förare i världsklass med modifikationer.
Tror Sidewindern kan vara en jäkligt bra maskin för den som vill ha japansk kvalité, och krutet likvärdigt en 800cc 2T med orginalmonterad snurra!
Självklart är den väl inte lika väl utformad som RMK & Summit, men ja...något inom mig säger att det är nu man ska prova Yamaha! ;) Precis som "Krappen" säger, kanske går man Full Retard! Ska iaf iväg till handlarn nu efter jobbet och diskutera lite!