Yamaha 2017

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tittar man på Chris Brown verkar ju Yamaha gå att få till en skoter värd en förare i världsklass med modifikationer.
Tror Sidewindern kan vara en jäkligt bra maskin för den som vill ha japansk kvalité, och krutet likvärdigt en 800cc 2T med orginalmonterad snurra!
Självklart är den väl inte lika väl utformad som RMK & Summit, men ja...något inom mig säger att det är nu man ska prova Yamaha! ;) Precis som "Krappen" säger, kanske går man Full Retard! Ska iaf iväg till handlarn nu efter jobbet och diskutera lite!
Jag vill absolut inte regna på din parad, men någon "japansk kvalitet" får du tyvärr inte med Sidewindern heller... made in U.S. Men den har säkert förutsättningar att bli en bra skoter med mycket goda prestanda. Den väger som en Lynx Boondocker 800 men med 25 hk till och ofantligt mycket bredare register.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
......Den väger som en Lynx Boondocker 800 men med 25 hk till och ofantligt mycket bredare register.
Nu tar du väl i så du skäms? Inte ens i den vildaste Yamahafantasts fantasi väger dom väl lika? (inte för att jag brytt mej om att kolla yamans vikter)
En stor del i varför folk tror Lynxarna är tunga är att dom anger snudd på tjänstevikt som torrvikt medans di andre inte ens har med stötdämparolja i torrviktangivelsen
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Då var en sidewinder mtx bokad så nästa vinter står för första gången en Yamaha i garaget.

Har lusläst omkring på the internet för att hitta lite vikter, en standard viper 153 2015 väger blöt 277kg kontra 276kg på en m8000 med turbo (fabrikat okänt). Och till 2016 så var väl såvitt jag har förstått vipern lättad nåt kilo. Enligt handlaren så skulle sidevindern väga runt 270kg blöt.

Min nuvarande xm 163 väger väl runt 260kg blöt så vikten är jag då inte oroligt över. Sen hur jag kommer trivas med chassiet överlag blir en chansning Avskydde dom första proclimb modellerna.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Då var en sidewinder mtx bokad så nästa vinter står för första gången en Yamaha i garaget.

Har lusläst omkring på the internet för att hitta lite vikter, en standard viper 153 2015 väger blöt 277kg kontra 276kg på en m8000 med turbo (fabrikat okänt). Och till 2016 så var väl såvitt jag har förstått vipern lättad nåt kilo. Enligt handlaren så skulle sidevindern väga runt 270kg blöt.

Min nuvarande xm 163 väger väl runt 260kg blöt så vikten är jag då inte oroligt över. Sen hur jag kommer trivas med chassiet överlag blir en chansning Avskydde dom första proclimb modellerna.
Tidningen Snö Skoter har vägt några maskiner blöta i senaste nummret.
Lynz Boondocker DS 3900 800 e-tec 265 kg
Ski-doo Summit x t3 154 800 e-tec. 252 kg
Yamaha SR Viper m-tx 153 272 kg
Artic M8000 hardcore 153 254 kg
Polaris 800 RMK sks 155 248 kg
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu tar du väl i så du skäms? Inte ens i den vildaste Yamahafantasts fantasi väger dom väl lika? (inte för att jag brytt mej om att kolla yamans vikter)
En stor del i varför folk tror Lynxarna är tunga är att dom anger snudd på tjänstevikt som torrvikt medans di andre inte ens har med stötdämparolja i torrviktangivelsen
Tja, du får väl kolla upp saken - lägg också till vikten av batteri, elstart och extra kylare med fläkt (som Yamahan har). Och då har ändå Yamahan mekanisk back och bättre dämpare... Så det där med Yamahas vikt är ungefär som att tro på tomten.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Ser ju lovande ut! Blir kul att se hur den upplevs i skogen då jag och mina vänner uteslutande kör vars det är "teknisk" åkning. Finns ju små nätta förare på 70 strecket som slänger runt boondockrar och summitar utan problem så med 100 pannor så ska nog även denna yamma kunna behärskas utan att bli röd i ansiktet:blink1:

Om ett år vet jag haha
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Tja, du får väl kolla upp saken - lägg också till vikten av batteri, elstart och extra kylare med fläkt (som Yamahan har). Och då har ändå Yamahan mekanisk back och bättre dämpare... Så det där med Yamahas vikt är ungefär som att tro på tomten.
Men är du så jävla dum som du verkar?
Bege dig ut med en Viper, Apex, Nytro, Nypex, ja ta vad fan du vill från Yamaha så lovar jag att du blir omkörd av alla Mountain maskiner från Doo, Lynx och Polaris alla dagar i veckan. Sen om din turboladdade Sidewinder, som tydligen ska ta över lössnömarknaden nu, tar sig fram snabbast på rullen över norra Europas största myr skiter jag fullständigt i. Rulla den ett varv i en slänt så är du en timme bort från närmaste 2-taktsåkare.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Ska inte vara några problem att rulla nya motorn den ska ha nån form av roll over tjofräs standard. Ojojoj nu börjar det bli lite hett här på forat!

Har själv alltid velat testa köra överladd men 2takts turbo kräver alldeles för mycket tid utöver körandet och tidigare 4taktare har inte tilltalat mig.
Men som sagt nu är det andra bullar.
Är inte det minsta orolig för att bli ifrånåkt och förnedrad av dom lättare 2taktarna för då hade jag köpt mig en 850.

Får se det som en utmaning att nästa vinter köra i från alla proffstyckare i kör sällskapet.
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Men är du så jävla dum som du verkar?
Bege dig ut med en Viper, Apex, Nytro, Nypex, ja ta vad fan du vill från Yamaha så lovar jag att du blir omkörd av alla Mountain maskiner från Doo, Lynx och Polaris alla dagar i veckan. Sen om din turboladdade Sidewinder, som tydligen ska ta över lössnömarknaden nu, tar sig fram snabbast på rullen över norra Europas största myr skiter jag fullständigt i. Rulla den ett varv i en slänt så är du en timme bort från närmaste 2-taktsåkare.
Oj,det var då och ta i.Att inte folk inser att alla tycker olika,det finns ingen maskin som är bäst på allt.Varken 4T eller 2T,håller man på med teknisk körning i tät skog,branta sluttningar(skogsavverkning)där har ju blårökarna övertag.Båda har ju sina för och nackdelar,men åter till Yamaha 2017. Nästa maskin blir nog en kort sidewinder,börjar sakna dom korta maskinerna ;) ;) ;)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men är du så jävla dum som du verkar?
Bege dig ut med en Viper, Apex, Nytro, Nypex, ja ta vad fan du vill från Yamaha så lovar jag att du blir omkörd av alla Mountain maskiner från Doo, Lynx och Polaris alla dagar i veckan. Sen om din turboladdade Sidewinder, som tydligen ska ta över lössnömarknaden nu, tar sig fram snabbast på rullen över norra Europas största myr skiter jag fullständigt i. Rulla den ett varv i en slänt så är du en timme bort från närmaste 2-taktsåkare.
Du har alltså kollat upp vikten på din Lynx och blev sååå sur... :D
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Lynxen må vara tyngre på papper men det känns verkligen inte när man kör, viktfördelningen är då inte till Viperns fördel i skogen, får se hur sidewindern beter sig...
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Du har alltså kollat upp vikten på din Lynx och blev sååå sur... :D

Snark... Nåväl, det finns väl en anledning att jag aldrig sett eller hört en lättviktsyama åka där vi åker, dom står helt enkelt i brantare och djupare raviner dit inte tvåtaktarna når :)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Om det inte ändrats så är det ju bara 4 Torx för att lossa rutan, verktyget följer med skotern. Så det är ju bara handla! ;)
Blir tyvärr för stort projekt, i dagsläget har jag ju bara gummipluttar som rutan sitter i så när familjen är på plats och maten lagad så är det bara att slita loss rutan och dra till skogs! Offtopic men brp har ju en känsla för detaljer som ingen annan tillverkare har, tror det är därför dom har halva marknaden. Linq, dynor, rutor, fack osv.