Arctic Cat 2018

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
det verkar som att arctic har lurat oss på effekten I nya 800an , som alla vet gav den 160 hk när den släpptes förra vintern , nu har dynotech bromsat två olika 2018 (en ny och en inkörd) och båda har bara get 150 hk ? vilket skämt, betydligt sämre än vad 800ho gav 2010! med SSI pipemod och justering av tändning och bränsla gav den dock dom utlovade 160 hk . det är inte första gången det här händer , var exakt samma sak med f7an (där 10 hk försvann när skotern släpptes)
Vem bryr sig om siffror i bänk? Den går mycket bättre än gamla Suzukimotorn.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Går den bättre med samma effekt som 800ho så skulle den gått otroligt mycket bättre med den utlovade effekten !! Hur fan kan man tycka att det inte har betydelse? att en ny motor går bättre än en 8 år gamnal är väll det minsta man kan begära!
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Går den bättre med samma effekt som 800ho så skulle den gått otroligt mycket bättre med den utlovade effekten !! Hur fan kan man tycka att det inte har betydelse? att en ny motor går bättre än en 8 år gamnal är väll det minsta man kan begära!
Du har alltså inte provkört den... Gör det och sluta tro på allt du läser.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vad skall gå bättre? Effektmässigt finns väldigt lite mer att hämta ur tvåtaktarna som de ser ut idag. 110-120 hk hade tvåtaktarna ur 440 cc redan på sjuttiotalet, nu plockar de ut 150-160 ur 800cc, åtminstone några sekunder åt gången. Men livslängden ser ju förstås annorlunda ut numer, likaså det användbara registret...

Det där med ”går bättre” är såklart marknadsföring. Precis alla motorer har påståtts ”gå bättre” än tidigare årsmodeller men med facit i hand kan man ju se att effekt och körbarhet i princip stått stilla sedan Yamahas SRX 700 släpptes 1998 eller när det var. Etecmaskinerna går klart snålare om man kör försiktigt men de har å andra sidan betydligt sämre gassvar.

Så ta allt snack om ”går bättre” med en stor nypa salt. Motormässigt har nästan inget hänt på 20 år förutom att fyrtaktarna kommit. Och där kommer mycket att hända de närmaste fem åren.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Du måste vakna hjul boggie om du tror att nästan ingen hänt på 20 år....

Och gällande nya motorn, mer effekt eller inte.

Mellan en std -11 hcr, min m800 med variatorkitt och en ny hardcore evo precis inkörd, så går både min och hcren som en påse skridskor i jämförelse. (jämförd amatörmössigt på ospårad sjö förståss, så inte rakt ett vidare vetenskapligt utfört test) oavsett hur vi lindade upp och vilken som tjuvstarta, så är evon långt framför med stigande marginal hela vägen igenom.

Om det är för att evon har 150 och min mycket mindre vet jag inte, inte bänkat någon. Men motorerna är inte gämförbart någonstans=)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Hjulboggie kommer nog inte att vakna, hen är nog den mest onyanserade medlemmen här... tycker alla tillverkare börjar ha rätt gulliga rovor, både 4t och 2t. Yammaturbon och 850n sticker kanske ut endel.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du måste vakna hjul boggie om du tror att nästan ingen hänt på 20 år....



Och gällande nya motorn, mer effekt eller inte.



Mellan en std -11 hcr, min m800 med variatorkitt och en ny hardcore evo precis inkörd, så går både min och hcren som en påse skridskor i jämförelse. (jämförd amatörmössigt på ospårad sjö förståss, så inte rakt ett vidare vetenskapligt utfört test) oavsett hur vi lindade upp och vilken som tjuvstarta, så är evon långt framför med stigande marginal hela vägen igenom.



Om det är för att evon har 150 och min mycket mindre vet jag inte, inte bänkat någon. Men motorerna är inte gämförbart någonstans=)


Om man bänkar får man fakta...


Jag tror att mycket kan hämtas i variatorerna; här finns alltid en hel del att göra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Att en motorsvagare maskin spöar skiten ur en starkare har ju visat sig förr... tänker då på polaris 800 cfi2 2011-2015 som bänkade runt 140-145hk och dom andra hade ca 10hk plus.
Så mycket ligger i variatorer och registret/gassvaret på motorn. Att den nya går bättre än den nya är väll inte så konstigt. Kör man ett dragrace mellan nya och gamla, så lär den gamla med största sannolikhet böa och behöva ett omtag på gasen vid start så ligger den 10 meter efter direkt :)
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
det verkar som att arctic har lurat oss på effekten I nya 800an , som alla vet gav den 160 hk när den släpptes förra vintern , nu har dynotech bromsat två olika 2018 (en ny och en inkörd) och båda har bara get 150 hk ? vilket skämt, betydligt sämre än vad 800ho gav 2010! med SSI pipemod och justering av tändning och bränsla gav den dock dom utlovade 160 hk . det är inte första gången det här händer , var exakt samma sak med f7an (där 10 hk försvann när skotern släpptes)
man har väl gått ut me att motorn har ungefär samma effekt som gamla motorn men bottenvrid och mellan är betydligt bättre på nya motorn. dom har aldrig sagt att de skulle vara en effekt starkmotor.
 
Reactions: 3-cyl

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
i Arctics reklamfilm om c-tec2 säger dom : " more responsive and powerful " och (160 hp ) blinkar stort i filmen , hos dynotech gav den nästan exakt 160 hp förra vintern ( klart mer än den gamla men jag var besviken att dom inte blev värst i klassen efter alla förseningar och att motorn kommer massor av år försent) , nu i år ger den 8-10 hp mindre i samma bromsbänk , jag hoppas att dom uppdaterar motorn eller att det visar sig att det trots allt finns ett inkörningsprogram . roligt att den verkar gå så otroligt bra och jag ser fram emot att få pröva en i vinter .
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Förseriemotorerna är något annat än dom som kommer ut till kund året efter, Vem minns inte F7 motorn? Var samma där.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dynotech säger 150 std, 155 med Pcv och 160 med Pcv + Ssi pipemod. Gamla ho kunde du kräma ur lite högre toppeffekt med Pcv vad jag kan förstå av div bromsningar. Men man åker ju inte många procent på fullgas så det viktigaste är nån häst på topp utan hur snabbt motorn bygger effekt. Har hellre 155hk direkt än en seg motor med 170 då jag inte åker många SEK fullgas i taget!
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Dynotech säger 150 std, 155 med Pcv och 160 med Pcv + Ssi pipemod. Gamla ho kunde du kräma ur lite högre toppeffekt med Pcv vad jag kan förstå av div bromsningar. Men man åker ju inte många procent på fullgas så det viktigaste är nån häst på topp utan hur snabbt motorn bygger effekt. Har hellre 155hk direkt än en seg motor med 170 då jag inte åker många SEK fullgas i taget!
Då skulle jag gissa på 148hk/hp (eller lägre effekt) i Sverige som McXpress fick ur alla 800cc motorer förra säsongen inklusive Suzuki 800.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Dynotech säger 150 std, 155 med Pcv och 160 med Pcv + Ssi pipemod. Gamla ho kunde du kräma ur lite högre toppeffekt med Pcv vad jag kan förstå av div bromsningar. Men man åker ju inte många procent på fullgas så det viktigaste är nån häst på topp utan hur snabbt motorn bygger effekt. Har hellre 155hk direkt än en seg motor med 170 då jag inte åker många SEK fullgas i taget!
Sen är frågan hur många sekunder den behåller dom 160hk på toppen. Dagens överbeskyddade motorer är svåra att trimma så man får en långvarig hög effektleverans. Så jag har också hellre lite lägre toppeffekt som är konstant än en hög någon enstaka sekund som sedan går ner till kanske lägre än original efter ett tag.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Sen är frågan hur många sekunder den behåller dom 160hk på toppen. Dagens överbeskyddade motorer är svåra att trimma så man får en långvarig hög effektleverans. Så jag har också hellre lite lägre toppeffekt som är konstant än en hög någon enstaka sekund som sedan går ner till kanske lägre än original efter ett tag.
Varför ger alla maskiner mindre effekt i bromsningar i Sverige och varför ger förserie maskinerna mer effekt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Varför ger alla maskiner mindre effekt i bromsningar i Sverige och varför ger förserie maskinerna mer effekt?
Det är för att vi har en helt annan kultur här.
Förseriemaskner är ofta perfekt injustrerade utan någon extra säkerhet.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Kultur, ska nog inte ha nån betydelse.
Fast vi vet ju att ALLA 800cc motorer ger 148hk/hk i Sverige och 850 ger 162hk/hp så då är det ju inget att orda om. Dock ej C-tek 800 som ej är bromsad vid samma tillfälle som dom andra men det kommer.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Tror nog Asker syftar på vår "kultur" att inte överdriva så in i helvete mycket som jänkarna alltid gör.

I övrigt, alla nöjda med sina maskiner? Min Mountaincat är fan helt fenomenal, undebar maskin.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kollar man sprängskiss på Hardcore så står det att dämparna fram är 16.33 inch,(40cm nåt) så ifall jag vill ha 36" framvagn på min xf så bör jag alltså ha den slaglängden? eller nån som har nån vettigare förklaring?.