Arctic Cat 2018

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Största felet med vanliga Float 1/2/3 utan Evolkammare är att dom är fruktansvärt progressiva, dom blir alltså hårdare ju mer dom trycks ihop.
Till viss del är det bra med en progressiv dämpare, men dessa är alldeles för progressiva.
Vill man ha dom lite styva från början kommer man aldrig utnyttja hela fjädringsvägen, de blir helt enkelt för hårda på slutet.
Har man dom mjukare så hela slaglängden utnyttjas så blir dom väldigt svampiga i början av fjädringsvägen.

Fox Float är i mina ögon ganska överskattade.
Håller med, Float dämpare utan evolkammare är rätt meningslöst enligt mig också.
Det finns egentligen 2st fördelar med float jämfört med vanliga fjäderbaserade dämpare.
Det är att vikten blir lägre ca 1kg/dämpare sen håller oljan längre i dämparen då kolvstången sitter skyddad i luftkammaren, så man får in mindre fukt genom kolvstången.

Förstår inte riktigt dom som byter ut tex dom lite värre pro rmk dämparna med extern behållare till en vanlig fox float 3. Byter man bara oljan på orginaldämparen efter de första 50 milen så fungerar dom riktigt bra skulle jag säga. Men dom flesta åker omkring med cykelpumpar på maskinen pga av bristande underhåll (gäller även floatdämparna, luftkammarens packningar måste hållas smorda annars börjar dom snart läcka luft.)
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Vad är det egentligen för dämpare fram på tex hardcoren? Söker man på QS3 så verkar alla ha kashima och evolkammare, vilket inte arcticen har. Nån som vet?
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Larv o larv.

Float dämparna är dåliga, så är det.

Ska inte påstå inte att något annan fabrikat av de årsmodeller Andy lägger fram har bättre eller sämre, för jag har inte provat. Är väl nån som använder sig av kyb (tror jag?) och de är ju också ena (enligt mig) riktiga skitdämpare.

A. Holm har förklarat största felet med float, vilket är största anledningen till att jag ogillar dem.

Och de har noll fördelar mot en traditionell coiloverdämpare, snarare tvärtom då man med en sådan kan experimentera mer med fjädern.

Använder fortfarande float bak på min m800, men har för avsikt att peta dit något annat då jag listat ut vad de ska vara.

Mina åsikter såklart=)

Förhoppningsvis får jag möjlighet att stoppa in en Qs3 om jag behåller gamlingen nå mycket längre.
Förmodligen är det en annan som är för dålig på att köra skoter och inte kör så våldsamt, för jag tycker float dämparna är bra jag haha! Lätt att justera tryck och det är bara bra tycker jag, för jag hatar å pilla på rattar (inte frugans) och justera fjädrar etc etc. Funkar bra på led och i lössnö tycker jag, som sagt....förmodligen för lugn åkning för att ha nån nytta av evol eller motsvarande
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Om det nu är 2018 som diskuteras här så tycker jag att Fox Float QSL har bra funktion. Det var lätt att justera rätt tyck först i font och boggie sen om man tyckte den ställde sig för mycke och ville ha mindre transfer bakåt så klickade man helt enkelt bara på dämparen. hade man dessutom kunnat göra det från styret hade det vart succé.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Vill ha en ratt som Arctic cat och Yamaha har nu "Mjuk, hård och låst" och inte 22 olika lägen som jag kommer att ha i min maskin.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Hade varit fulländad om den tog lite mindre soppa eller i e-tec klass.
Men ser ut att vara en bra snö maskin och motorn + mappningen har fått idel beröm.
För mig spelar det roll som ligger på 350-450mil per säsong.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Jo det är ju lugnkörning man bara kan kolla soppaförbrukningen då alla skotrar tar mängder soppa när man leker i djup snö. Stod i valet och kvalet mellan 800 C-tec och 850 E-tec när jag beställde min nya maskin, det blev en Lynx 850 men en RE.
(Läste nån Amerikansk skoter tidning där det stod att soppaförbrukningen var marginellt mindre mot Suzuki motorn på förserie maskinerna)
Ni få höra hur den maskinen är ang soppa förbrukningen mm mm av mig i vinter.
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Någon som vet hur kylningen är på nya hardcoren i jämförelse med -16-17 hardcore?
Hört ryktesvägen att nya 800 dsi motorn går varmare än den gamla, att det kan leda till bekymmer mot vårkanten, någon som har erfarenhet?
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Svarar på min egen fråga. Tydligen har dom sänkt ”varningen” när lampan blinkade som tidigare låg runt
78 grader till 60-62 grader. Det tycker jag var onödigt lågt då drifttempen ligger runt 50-55
 

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
Någon som vet hur kylningen är på nya hardcoren i jämförelse med -16-17 hardcore?
Hört ryktesvägen att nya 800 dsi motorn går varmare än den gamla, att det kan leda till bekymmer mot vårkanten, någon som har erfarenhet?
Nej de kommer inte vara några värmebeskymmer, var i maj uppe i vougga och åkte och dagen som var hårdast så låg den på 60-65grader på hård led och polarens pro låg på 80grader.

///zemrén
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Nej de kommer inte vara några värmebeskymmer, var i maj uppe i vougga och åkte och dagen som var hårdast så låg den på 60-65grader på hård led och polarens pro låg på 80grader.

///zemrén
hur tyckte du den nya motorn va mot den gamla (suzuki)?
 

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
hur tyckte du den nya motorn va mot den gamla (suzuki)?
Jag har tyckt att suzukin har varit rapp, men mot nya 800an så är suzuki motorn riktigt "trött och svag" på botten och mellan registret. Nya 800an har ett riktigt trevligt gassvar och på den helgen jag körde så boggade den ingenting.

En polare som var med och körde (som inte åker cat) tyckte att de var riktigt bra klipp i motorn.

///zemrén