Vad händer med priserna?

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Kollat runt lite på blocket och måste hänt något med många skotermänniskor.
Ligger ute maskiner för närmare 100ktkr från årsmodell 2014. Finns ju till och med maskiner från -16 som gått 30-70mil och kostar nästan mer än min gorde ny.
Vad tänker dessa dårar? Tror dem någon köper till sådana priser?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Privatpersoner har sällan bra koll på marknaden. För 100.000 får du en ny osåld 2016 om några veckor - ingen handlare vill bli sittande med osålda maskiner (oavsett årsmodell) över sommaren eftersom de måste hantera inbytena på alla som köper nya maskiner inför nästa säsong.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är det säljarens fel eller köparens om priserna är höga?
Tycker du folk har för dyra priser, låt bli att köpa då?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Utan att veta så gissar jag att en del blocketsäljare kanske betalt fullt pris hos handlaren och utgår från det när de ska sälja på blocket.
Inte alla som kan/vill/orkar/vet att det, i många fall, går att pruta ca 10% hos handlaren på en ny maskin.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Han diskuterar fenomenet Blocketpriser...
Ja och det har väl folk klagat på sedan barnen Hedenhös? Men två saker.

1. Man kan inte sälja något för mer än någon är beredd att betalt.

2. Ingen i hela världen lägger väl ut något till det slutpris man tänkt sig på blocket? Vill man ha 30k så lägger nog de flesta ut för 35k så får köparen pruta lite och alla är nöjda och glada?

Jag får väl lägga ut min skoter för 200k om jag vill. Köper någon den för det så var den ju uppenbarligen värd det. Åtminsotne för den köparen.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Ja och det har väl folk klagat på sedan barnen Hedenhös? Men två saker.

1. Man kan inte sälja något för mer än någon är beredd att betalt.

2. Ingen i hela världen lägger väl ut något till det slutpris man tänkt sig på blocket? Vill man ha 30k så lägger nog de flesta ut för 35k så får köparen pruta lite och alla är nöjda och glada?

Jag får väl lägga ut min skoter för 200k om jag vill. Köper någon den för det så var den ju uppenbarligen värd det. Åtminsotne för den köparen.
Självklart får du lägga ut maskinen för vad du vill, det som gör mig förvånad är att folk lägger ut en maskin för 130tkr som ny kostar 137tkr.

Gäller att förstå att fastän jag kanske tycker min maskin är värd 125tkr så ger ingen mer än max 100tkr. I dessa dagar så är det ju ingen som vill handla för överpris eftersom "alla" kan låna pengar till en ny.

Jag ska inte köpa skoter tänker mer på andra som kollar runt och ser dessa dårar som lagt ut maskinerna till ett högt överpris. Intressant höra argumenten, men klart en inkörd, repad maskin är nog nästan bättre än en splitt ny hahaha.

Hoppas din blir såld.=O)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är riktigt roligt med blocketpriser, visst att man vill få ut så mycket som möjligt av sin maskin. men att begära i princip nypris för en maskin som gått kring 50 mil är ju bara idioti. kan ta som exempel som jag ser mycket av på blocket, och det är fyrhjulingar, jag köpte en sportsman 800 14 för ett år sen, alltså 2015. var en handlare som hade såna kvar, det var en utgående modell och 14 var sista året den fanns. jag fick betala 72900 med moms för den, ny med 2 års garanti. men ser än på blocket vad vissa begär för samma maskin, fast årsmodell 12-13 som gått mellan 50 och 150 mil, dom begär samma som jag köpte min helt nya för 1 år sen, till och med hundringen mer, sett många för 73 tusen jämt, för en äldre beggad maskin.

så ja, det finns gott om tomtar som tror det är guld i sakerna deras
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Värdet på en sak är vad folk är villig att betala för saken.

Vad du tycker spelar i det fallet tyvärr ingen roll.

Folk säljer ju sina skotrar och får ofta vad dom begär..
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Kan det vara så att dessa begagnade "överpriser" verkar höga för att ÅF rear ut maskiner som är på lager till väldigt lågt pris? typ samma pris som man tycker en "ny" skoter som kanske gått 40 mil är värd. Men som ovan skrev, vad man tycker spelar ingen roll. man får väl sätta priset efter vad folk är villig att betala. I dessa fall får man ge bort skotern om man ska sälja då ÅF ändå rear ut nya. Fast det har ju iof aldrig varit en vinstaffär direkt att hålla på med detta intresse :D
 

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Själv köpte jag en 2012 mxz xrs 800 etec på blocket. Maskinen hade en ägare,nära nog nyskickoch 200 mil. Han började på 70. Vart min för 45tkr. Så det var en helt ok affär för mej,tycker litesynd om säljaren faktiskt.
 

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Vafan var han skyldig juggemaffian pengar eller?
Haha,ja man kan ju fundera! Nä karlstackarn skulle gifta sig! Blivande frun hans är flygvärdinna,så hon ville väl ha ett fint bröllop! Klänningen kostade tydligen 10 lök,limousintransporten deras 10. Samt att dom hade hyrt ett slott!!!! För 20tkr!! Och killstackarn var mest pank.... Så jag hade ett bra utgångsläge att köpa! Fick dock åka totalt 110 mil,men det var det helt klart värt!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Själv köpte jag en 2012 mxz xrs 800 etec på blocket. Maskinen hade en ägare,nära nog nyskickoch 200 mil. Han började på 70. Vart min för 45tkr. Så det var en helt ok affär för mej,tycker litesynd om säljaren faktiskt.
Alldeles nyss prutade han ner en maskin från 45 till 30 som han köpte................

Jag skulle inte lita ett dugg på vad folk skriver...trist men sant.
 

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Alldeles nyss prutade han ner en maskin från 45 till 30 som han köpte................

Jag skulle inte lita ett dugg på vad folk skriver...trist men sant.
Alldeles nyss var det definitivt inte! Yamahan jag köpte tog sonen över. Mxz:an skall jag åka själv på.
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
Finansiella krediter det är vad 98% av vår allmmäna ekonomi består av,2% är cash (sedlar och mynt).

Vi svenskar är de mest skuldsatta befolkningen på planeten om vi ser till våra offentliga finanser och privat skuldsättningen är vi tvåa i världen endast japanarna slår oss marginellt. (Japan drygt 400% av bnp) (Sverige ca 380% av bnp)

Hur går det här till daaaa?

Jo när ngn tar ett lån (tex en kredit blir beviljad för skoterköp) så skapar banken(kreditgivaren) lånesumman ny ur tomma luften men kredtigivaren (den privata banken) skapar inte räntebeloppet,således blir det finansiellt underskott redan dag ett.

Skuldberget växer över tid (akumulerad räntekostnadstillväxt) och nya krediter måste hela tiden ut för att försörja räntekostnaden.

Kan ju då vara så att vi vanliga slavar måste få max betalt för det lilla vi har eller igentligen banken har eftersom banken(rna) äger allt så kallat alläntbetalningsmedel.

Så min fråga lyder : Hur kan ett betalningsmedel skapat av och för privata intressen gynna allmänheten? (då det är det som är grundtanken underlätta bytes handel med varor och tjänster)

Nu får snön ta och komma så jag får ngt vettigt att göra :)
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
samtidigt är äldre maskiner, säg 2010 och neråt, nästan gratis idag. perfekt för en annan som aldrig skulle betala tre siffriga belopp för en skoter, oavsett märke och modell.
var till exempel och köpte en gammal polaris 500 EFI ifrån 92 i nära nyskick, 5000kr. det får man inte ens en ny matta för till dagens maskiner. ingen som vill ha dom idag då skoter åkningen ändrats något otroligt dom senaste 15åren. passar mej yppeligt. :)