Arctic Cat Sno Pro 440 helrenovering!

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Uppdatering!

Fick tag på lampor & boggien är svetsad!

Någon som kan rekommendera något företag/privatperson som kan renovera boggiedämpare?

Har sett att snön börjar falla uppåt i landet så förhoppningsvis dröjer de inte länge tills de ligger! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Tack för de!
De går ju att skicka iväg de för renovering så avstånd är väl egentligen inget problem! :p
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Liiiiten update!

Dämparen är inskickad på renovering & jag har ej fått tummen ur att beställa grejer! Ligger ca 2-3dm snö på backen i Vansbro, mer upp i "bergen".

Det är en sista beställning kvar (tror jag) som är följande:

Voltregulator
Bussningar till vikterna i variatorn
Kedja
Drev, 17kugg, tänker dreva ner så mycket de går på lilla drevet, vill ha en maskin med "rullegaranti"
Sist men inte minst, boggiehjul. Två av vändhjulen är slut så de blir nya, även ett kit som sitter mitt på boggien, vet inte om de heter nå speciellt, spar på slidesen i alla fall! :D

Dåligt med bilder, jag vet, men bara jag får tummen ur rektum och beställer allt så blir de en förhoppningsvis stor update med massa bilder! :)

Hade!

/Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
:-S

Kanske jag som tar dig för mycket på orden, men du har väl bara två vändhjul?
Nästan rätt! sitter 4 vändhjul, men dock bara 6st hjul i hela boggien totalt! Så ska slänga dit ett par till!
På dem nya Snopro maskinerna sitter de endast två vändhjul! :)

/Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jahapp! Idag så sket sig allt jobb! Tydligen är toppen skev eller en spricka, slutade iaf med att skotern nöp igen på en cylinder pga kylvatten, klantigt av mig, svar ja!

Meeen.... Nu har jag en anledning att få i en F7/F6 motor som jag va inne på i början, känns bara surt att man kastat pengarna i sjön! Men jag får skylla mig själv när jag är så klantig och inte fattar att de är rökigt pga vatten & inte pga för mkt olja (blandade ca 3.5%)! :D

För övrigt så gick skotern bra när den gick, synd bara att den inte gick mer en ca 40 minuter...


Eller ska man riktplana toppen & i med en ny kolv..?
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Jadu en F6/F7 motor ger ju helt klart mer "smile per mile" så att säga. Om nu inte pengar är något problem så är det nog det roligaste allternativet.
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jadu en F6/F7 motor ger ju helt klart mer "smile per mile" så att säga. Om nu inte pengar är något problem så är det nog det roligaste allternativet.

Lutar åt de, men lär nog dock vänta till ekonomin tillåter de "/ Men blir ev att åka & kika på en ET imorgon som fiskeskoter så blir ju inte helt skoterlös :D
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Då var det bestämt! De blir en F7 motor i denna maskin & motor är nog på G! Har fått tag på en komplett motor med dåliga vevlager & ett motorblock med bra vevlager så ska pyssla ihop dem till en fungerande motor!

Fungerar mätaren från 440:in till F7:an (04 tror jag) eller behövs den en mätare från en F7?

OffTopic: Har även införskaffat en ET340 TR -86 som fiskeskoter, så helt skoterlös är jag inte! :D

Mvh Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Mätare funkar. Men du behöver hela elsystemet från f7an
Elsystem följer med motorn! Men dock ej 100 på om nuvarande ägaren vill sälja den! Har fått tag på block & vev... Motorn som ägaren är osäker på är vevlagren dålig i! Men bara jag har block & vev så är ju "hälften" av motorn klar, om man kan säga så då! :p

/ Jonas